Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Street foody po slovensky: Od prepálených langošov ku špecialitám

18.06.2017, 10:00 | Jozef Tvardzík | © 2017 News and Media Holding

Pokračovanie článku - stránka 2 z 4
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Rubrika

Enjoy

Vafle v lodnom kontajneri

Od januára tohto roku sa v streetfoodovej brandži usadil aj Juraj Ferenczy. Stojí za stánkom Ty Waffla! na Kamennom námestí v Bratislave. Kedysi bol čašníkom, potom barmanom a prežil si aj jeden nevydarený pokus o vlastnú reštauráciu, keď mal 24 rokov.

O deväť rokov starší tvrdí, že vtedy nemal pokoru, skúsenosti a ani dostatok peňazí. Keď ho stretávame pred jeho stánkom s vafľami, ktorý kedysi slúžil ako lodný kontajner, má špinavé ruky. „Opravoval som strechu, lebo v stánku je v týchto dňoch veľmi horúco,“ tvrdí so smiechom.

Ešte donedávna robil všetko – od prijímania objednávok, cez pečenie až po logistiku a zároveň sa snažil rozbehnúť marketing na sociálnych sieťach. „Teraz som si najal konečne brigádnika, tak sa tomu môžem venovať lepšie. Keď nie ste aktívni na Facebooku či Instagrame, je to ťažšie,“ vraví so šiltovkou na hlave. Medzitým pozdraví stabilných zákazníkov, prijíma telefonáty a okolo stánku sa motá ako okolo vlastnej záhradky.

Tvrdí, že špeciálne belgické vafle začal predávať práve preto, lebo videl dieru na trhu. „Áno, nájdete ich v reštauráciách alebo v kaviarňach, ale často sa stáva, že podnik má pokazený stroj alebo tam nie je človek, ktorý to vie urobiť. Vždy to je doplnok hlavného jedla. My sme to chceli postaviť opačne. Človek ide za nami cielene, aby si dal vafľu,“ vysvetľuje energicky.

Počas rozhovoru však priznáva, že so street foodom začal čiastočne aj z vypočítavosti, lebo tento koncept je jednoducho dostupný. Keď sa pozeral na otvorenie kamennej prevádzky, zistil, že by musel na nájomnom platiť „horibilnú sumu“.

„Mladí ľudia sa snažia presadiť v gastronómii, ale nemajú veľa peňazí. To vám vyrieši streetfoodová prevádzka. Môžete do nej nasypať 15- až 25-tisíc eur, a keď to vyjde, tak je to skvelé. Ak to budete musieť zavrieť, tak stratené peniaze až tak nebolia ako peniaze, ktoré by ste vrazili do otvorenia reštaurácie,“ hovorí.

Keďže predaj spustil len v januári, náklady ešte nemá splatené. Zatiaľ sa vyhýba aj gastro festivalom, pretože na ne nemá kapacitu. Problémom nie sú až tak peniaze, ale ľudia. „Úspech závisí od lokality a ľudí. V gastronómii je to mimoriadne ťažké a ľudia odchádzajú aj vtedy, keď im dáte veľa peňazí,“ dodáva.

Festivaly sú podľa neho veľmi dôležité, lenže na nájomnom by musel zaplatiť príliš veľa. V situácii, keď má len pár dní jedného brigádnika, by to bola pre neho zatiaľ veľká záležitosť. Prevádzku chce preto vlastnými rukami postupne zdokonaľovať, vyladiť koncept a malými krokmi sa posúvať aj na festivaly, kde by zarobil viac.

Zdroj: Matej Kalina

Známe festivaly

Street Food Park. Prináša raz mesačne počas teplejších mesiacov na námestie pred Starú tržnicu v Bratislave predajcov s kvalitným a nápaditým pouličným občerstvením. Začiatkom júna sa uskutočnil už 11. ročník. Slovak Food Festival. Ponúka možnosti pre milovníkov dobrého jedla a bohatý program pre rodiny s deťmi priamo v areáli Bratislavského hradu. Gurmán Fest Bratislava. 9. ročník obľúbeného gastronomického festivalu, ktorý prezentuje tie najlepšie reštaurácie, šéfkuchárov, vinárov, farmárov či predajcov rôznych delikates, sa uskutoční v Sade Janka Kráľa od 23. do 25. júna.

Pokračovanie článku - stránka 2 z 4
Pokračovanie článku na ďalšej stránke

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 4

Rubrika Enjoy

Tagy street food

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.