Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Jaroslav Chrapko (27)

15.06.2017, 15:00

Skúšal sa nájsť ako realitný maklér aj cez meditácie. Cestu k svojej sebarealizácii a naplneniu umeleckých a tvorivých ambícií napokon našiel v e-shope Dedoles. Jaroslav „Satori“ Chrapko vedie obchod ako miesto, kde majú mať ľudia predovšetkým radosť z práce a priestor na osobný rozvoj.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Ekonomika

Nápad vznikol v roku 2011 na letnej dovolenke, kde mu udreli do oka tričká s fotografickou 3D potlačou. Na Slovensku chýbali a biznis zámer bol na svete. E-shop vytvoril kamarát za osemsto eur a prvú várku tovaru J. Chrapko dopredal len vďaka blížiacim sa Vianociam a trhu v Pezinku. No nevzdal to a dnes predáva na šiestich trhoch EÚ, rastie trojcifernými číslami a o marketingu na Facebooku prednáša aj na českých konferenciách. Ľuďom, ktorí by chceli podnikať v e-commerce radí, aby neotvárali nový e-shop, ale poskytli službu tým existujúcim.

  • Tržby (2016) 3,1 mil. €
  • Rast tržieb (2016/2015) 200 %
  • Trhy 6 krajín
  • Počet zamestnancov 20+20

Zdroj: Dedoles

Čo som sa naučil o e-shopoch

  • K prudkému rastu nám pomohli tri veci. Masívne investície do marketingu cez Facebook. expanzia na zahraničné trhy (za 14 mesiacov sme vstúpili na rakúsky, maďarský, nemecký a rumunský trh a aktuálne pripravujeme vstup na dva trhy – taliansky a poľský) a rozširovanie produktového portfólia. Facebook prešiel za uplynulých päť rokov obrovským vývojom a nám sa darilo tak skvele aj preto, že sme boli schopní každú novinku implementovať do marketingu a vďaka tomu získavať lacné kliky.
  • Dôležité pre náš vývoj bolo rozširovanie produktového portfólia. Aj keď máte v ponuke 600 druhov tričiek od jedného dodávateľa z USA, nevydržíte s tým naveky. A je to obrovské riziko, pretože ak sa výraznejšie pohne kurz dolár/euro, môžete to rovno zabaliť. Preto sme v roku 2016 založili produktový tím, ktorý hľadal vhodné produkty pre náš e-shop a za rok sa mu podarilo znížiť podiel tržieb z tričiek na 70 percent a od januára tohto roka sa držíme na 50 percentách.
  • Pripravujeme sa na to, že e-commerce sa bude robiť s čoraz dokonalejšou umelou inteligenciou a tá bude potrebovať dobré dáta, aby mohla optimalizovať ceny, umiestnenie produktov na stránke a ďalšie podstatné veci. My začíname nasadzovať AI na nákup tovaru.
  • Horúcou témou v nasledujúcich rokoch bude zapojenie blockchainu, napríklad cez vernostné programy. Dnes e-shopy dávajú zákazníkom rôzne alzáky, zľavové kódy a bonusy, ale čoskoro ich nahradí reálna kryptomena. Možných aplikácií je veľa, voči zákazníkom aj zamestnancom, už len čakám, kedy do toho nabehne Jeff Bezos.
  • Najdôležitejšia súčasť receptu na úspešný e-shop? Tím. Kľúčové je mať v tíme šikovných ľudí, ktorí sú ochotní sa učiť a rozvíjať sa s firmou, a tí prídu do firmy len vtedy, keď tam je pozitívna atmosféra a nastavenie.
  • Čoraz silnejšou konkurenčnou výhodou e-shopov bude vlastná sieť kamenných obchodov. Kamenné obchody podporujú online konverzie, lebo človek vie, že firma niekde existuje, má kam prísť, môže niekomu vynadať, keď sa niečo pokazí. Ľudia chcú nákup začať online, preskúmať ceny, možnosti, akcie a keď si vyberú, tovar si pre istotu vyzdvihnúť osobne. K nám do Pezinka za koľajnice si po tričká príde každý rok osobne takmer dvetisíc ľudí, a keď nám vlani kamaráti z bratislavského obchodu pomáhali s osobným odberom, onedlho sme to museli zrušiť, lebo k nim chodilo zhruba 15 percent celkového obratu a nestíhali.
  • Český ecommerce je veľmi silný, ale zase sa hovorí, že 30 % z neho tvoria Slováci. Sú omnoho ďalej, pretože sa u nich vytvoril unikátny ekosystém, dosť veľký a súčasne neovplyvnený Amazonom. Je to oveľa väčší trh, bližšie k západnej Európe, začal vznikať skôr ako na Slovensku a Česi majú silnejšiu podnikateľskú tradíciu. Čechom sa veľmi nechce chodiť po obchodoch a radi si veci nechajú doručiť, preto minú v e-shopoch trojnásobne viac ako Slováci.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 24/2017. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Ekonomika

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.