Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Prečo je štrajk vo Volkswagene zlý nápad

Štrajk v najväčšej slovenskej automobilke Volkswagen Slovakia prišiel pre ňu v nevýhodnom čase. Bratislavská fabrika aktuálne bojuje o výrobu nasledovníkov modelov z rodiny New Small Family (NSF). Ide o malé mestské automobily Volkswagen up!, ich elektrickú verziu e-up!, Škodu Citigo a Seat Mii. Všetky tri modely prešli vlani faceliftom a vzhľadom na inovačný cyklus môžeme ich nové generácie očakávať na prelome rokov 2019 a 2020.

20.06.2017, 19:00 | Lukáš Kvašňák | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 24

Neistá budúcnosť malých áut

S výnimkou Volkswagenu up! však ostatné dva modely nedosahujú koncernom očakávané predajné čísla. Šéf zámorských predajov značky Škoda Peter Šolc preto minulý týždeň uviedol, že „výroba Citigo bude ukončená. Jednoducho preto, že predaje niektorých segmentov klesajú.“ Od svojho uvedenia na trh sa predaje Citigo pohybovali vo svete len tesne nad hranicou 40-tisíc kusov.

Neprehliadnite

Česká automobilka má obmedzené výrobné kapacity a musí zvažovať, na čo ich využije. Vlani a v tomto roku uviedla na trh dva nové SUV modely Kodiaq a Karoq a pridať plánuje ešte športový Kodiaq Coupé a malé SUV. Škoda tak reaguje na aktuálne preferencie zákazníkov, ktorí uprednostňujú SUV pred malými vozidlami. Citigo navyše nemá na trhu práve šťastnú pozíciu, keď tesne nad jeho cenou svieti omnoho väčšia Fabia. Pri cieľovej skupine zameranej na cenu tak nemôže operovať imidžom, ako to robí up! od Volkswagenu.

Rovnako nahnuté to má aj Seat Mii, z ktorého sa v najlepšom roku v 2012 vyrobilo len niečo vyše 26-tisíc kusov. Vlani jeho produkcia klesla na necelých devätnásťtisíc vozidiel. Jedinou istotou pre ďalšiu generáciu tak ostáva up!, ktorý sa vyrába ešte v Brazílii, a to pre juhoamerické trhy.

Už dávno nie najlacnejší

Vnútri koncernu, akým je Volkswagen so svojimi 170 závodmi, panuje pri rozhodovaní o umiestnení nových modelov tvrdý boj. V centrále vo Wolfsburgu určite citlivo vnímajú aktuálny štrajk, ako aj požiadavky odborárov na rast platov. Z pohľadu ceny práce bratislavská fabrika už dávno nie je najvýhodnejšia lokalita. Nižšie priemerné platy majú všetky okolité závody patriace do koncernu, či už je to česká Škoda, maďarský závod Audi v Győri alebo poľské závody. Navyše, ako vyplýva z údajov Eurostatu, zo strednej a východnej Európy sú slovenské náklady na zamestnanca vo výrobe dopravných prostriedkov najvyššie a doťahujú sa na tie v Portugalsku.

Nižšie platy než na Slovensku majú všetky okolité závody koncernu Volkswagen 

Kým pri výrobe luxusných SUV modelov je marža Volkswagenu vysoká, pri malých mestských vozidlách je rádovo len v jednotkách percent a akákoľvek prudká zmena v nákladoch môže produkciu predražiť až do tej miery, že sa stane nerentabilnou. Ak k tomu prirátame aj problémy s nedostatkom pracovnej sily na Slovensku, ide o kokteil, ktorý rozhodne nestavia bratislavskú fabriku do čela súboja o pokračovanie novej generácie NSF. A ak sa naplnia aj predpovede o konci produkcie Citigo a Mii, bude pre slovenskú fabriku náročné udržať tu len produkciu modelu up!

Finančný výkon VW Slovakia
2016 2015 2014 2013 2012
Tržby (tis. €) 7 586 602 7 227 454 6 171 170 6 524 323 6 587 443
Čistý zisk (tis. €) 145 344 127 459 124 249 45 446 170 306
Podiel čistého zisku na tržbách (%) 1,91 1,76 2,01 0,69 2,58
Investície (tis. €) 550 741 414 567 232 930 351 916 354 535
PRAMEŇ: TREND Analysis

Bratislavský Volkswagen má už dnes problém nájsť dostatok zamestnancov na výrobu nových modelov Porsche Cayenne a Audi Q8. Presunutie produkcie NSF do inej fabriky by síce uvoľnilo ľudí na výrobu SUV, no pre závod je vždy problém, ak stratí čo i len časť produkcie. Neustály prísun modelov na výrobné linky je totiž spojený aj s nemalými investíciami. Aké riziko pre fabriku je, ak do nej majiteľ prestane investovať, by vedeli rozprávať v košickom U.S. Steele.

Zamestnanosť vo VW Slovakia 1/2
(ku koncu roka, interní aj agentúrni spolu)
Zamestnanosť vo VW Slovakia 1/2
PRAMEŇ: TREND Analysis

Porovnanie s Nemeckom kríva

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 25/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 24

Rubrika Ekonomika

Tagy odbory, Volkswagen, Volkswagen Slovakia