Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako to vyzerá v srdci BMW

29.06.2017, 16:00 | Lukáš Kvašňák | © 2017 News and Media Holding

Výskumno-inovačné centrum v Mníchove je stredobodom vývojových aktivít automobilky, kde pracuje 26-tisíc ľudí

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

TOP 200

Okolo mňa prejde maskovaný prototyp len nedávno ohláseného modelu X7. Následne vidím zaparkovanú novú i8 vo verzii kabriolet a aby to nestačilo, pomalým tempom neďaleko mňa prejde chystaná nová generácia Rolls Royce Phantom. To už viem, že som na mieste, ktoré je snom každého automobilového fanúšika. Vitajte vo výskumno-inovačnom centre automobilky BMW v Mníchove.

Prekvapenie na každom kroku

S kolegom nestíhame za novými modelmi otáčať hlavy. A to pri našej návšteve vidíme len malý kúsok centra, ktoré sa rozprestiera na ploche viac ako jeden milión štvorcových metrov. Prejsť ho celé zaberie dlhé hodiny, aj keď vzdialenosti medzi jednotlivými budovami pripomínajúcimi včelie plasty sú krátke. A do niektorých vstup ani nie je možný.

Takým je napríklad oddelenie dizajnu. Vstup doň je prísne kontrolovaný a aj samotní zamestnanci BMW potrebujú špeciálne povolenie, aby sa dostali dnu. Rovnako nie je možné priniesť si len tak svoj notebook a samozrejmosťou je zákaz fotenia a nahrávania videa. Ten platí v celom centre, no v porovnaní s niektorými výrobnými fabrikami automobiliek na Slovensku ho Mníchovčania až tak dôrazne nesledujú. Žiadne prelepovanie mobilov, žiadne kontroly nafotených súborov.

Skutočná automobilka

Na Slovensku sa mylne domácim automotive fabrikám hovorí automobilky. Čo to skutočne automobilka je, pochopí človek práve v mníchovskom výskumno-inovačnom centre. BMW tu zamestnáva na pozíciách vo výskume, vývoji, v dizajne, ale aj nákupe neuveriteľných 26-tisíc ľudí. To je viac, ako zamestnávajú všetky tri automobilové závody na Slovensku. Mníchovská automobilka pritom pri jeho výstavbe pred tridsiatimi rokmi uvažovala len o štyroch tisíckach zamestnancov.

Do popredia sa tlačia nové trendy, ako je elektromobilita, nové ľahké materiály a samojazdiace technológie 

Aj súčasné viacnásobne rozšírené priestory sú už pre BMW malé. Automobilka rastie, jej predaje dosahujú rekordné čísla a do popredia sa navyše tlačia nové trendy, ako je elektromobilita, nové ľahké materiály a samojazdiace technológie. BMW preto uvažuje o reorganizácii a rozšírení centra.

Mesto Mníchov má však prísne limity, pokiaľ ide o výšku budov, a tak koncern môže centrum rozširovať len do šírky. V najbližších desiatich rokoch plánuje pristavať nové budovy, kde bude pracovať ďalších desať- až pätnásťtisíc zamestnancov.

Virtuálna realita v autách

Naša prehliadka sa začína v jednom z najmladších oddelení zameranom na virtuálnu realitu. Miestnosť s čiernymi stenami a sivým kobercom je takmer prázdna. Iba v rohu vidno stojan s dvoma veľkými obrazovkami a počítačom, ktorý stojí vedľa prototypu interiéru auta vytlačeného na 3D tlačiarni. Ďalšie dva prototypy stoja na opačnej strane miestnosti, no sú zahalené plachtou.

Pri vstupe nás víta mladík, ktorý môže mať okolo tridsať rokov. Ako sa neskôr dozviem, je šéfom oddelenia pre virtuálnu realitu a celý jeho tím je zložený viac-menej z čerstvých absolventov a ľudí z herného biznisu. Automobilky síce nezvyknú čerpať inšpiráciu z tohto segmentu, no práve pri hrách sa využívajú tie najvýkonnejšie počítače, ktoré dokážu zvládať náročné grafické požiadavky. A práve čo najrealistickejšie vykreslenie dizajnových prvkov pri nových modeloch a možnosť okamžite ich aj vyskúšať je to, čo BMW na tejto technológii láka.

Pochopím to, keď si nasadím na hlavu okuliare HTC Vive a virtuálne sa posadím do konceptu BMW Vision next 100, ktorý firma predstavila pri príležitosti stého výročia svojho založenia. Obzerám si vyhotovenie palubnej dosky, volant aj výhľad z okna. Zrazu obraz okolo mňa preblikne a v priebehu sekundy sedím v koncepte Rolls Royce. O chvíľu z „auta“ vystúpim a obzerám si ho zvonku.

Rýchlejšie a lacnejšie

Môže sa to zdať ako zábavka pre techologických geekov, no v skutočnosti je to v dnešnej dobe čoraz kratších vývojových cyklov kľúčová výhoda. Celý vývojový proces sa tým značne urýchľuje a prináša aj finančné benefity, keďže už štyri roky pred samotným uvedením nového modelu na trh si ľudia z automobilky môžu vyskúšať, aké to je v ňom sedieť, aký je z neho výhľad alebo či je displej dobre umiestnený a viditeľný. Už v úvodnej fáze tak dokážu vývojári vychytať niektoré chyby a veľmi rýchlo implementovať potrebné zmeny.

Okrem vzhľadu si je možné na hracom trenažéri vo vedľajšej miestnosti vyskúšať aj samotnú jazdu v aute. BMW si takto testuje napríklad možnosti autonómneho riadenia. O tom, že ide o simuláciu so všetkým, čo k tomu patrí, svedčí aj fakt, že pri predvádzaní dôjde k „havárii“. Členka tímu, ktorá vo virtuálnej realite auto šoféruje, totiž prejde do autonómneho módu príliš skoro a vozidlo okamžite zareaguje a simuláciu zastaví.

BMW začalo využívať virtuálnu realitu už v deväťdesiatych rokoch minulého storočia, no technológie boli vtedy ešte príliš drahé a testy mohli prebiehať len v špecializovaných zariadeniach. Vďaka vývoju z posledných rokov sú však dnešné technológie dostupnejšie a lacnejšie. Navyše auto si vo virtuálnej realite vie naraz pozerať až päť ľudí, aj keď sú na rôznych miestach, a zároveň pri tom spolu komunikovať. Mníchovská automobilka vytvorila tento tím len pred dvoma rokmi a naplno začal fungovať iba vlani.

Aerodynamický tunel a elektromagnetické žiarenie

Následne sa presúvame do aerodynamického tunela, kde BMW testuje prvotné prototypy aj sériové modely. Ide o impozantnú stavbu, akú je možné poznať z filmov. Pohľad na veľkú turbínu vzbudzuje rešpekt aj obavy, aby sa náhodou počas prehliadky nespustila.

Automobilka začala tunel stavať pred desiatimi rokmi a do prevádzky bol uvedený v roku 2009. Celkové náklady sa vyšplhali na 170 miliónov eur a maximálna rýchlosť vzdušného prúdu je tristo kilometrov za hodinu. Testovacie centrum pre aerodynamiku umožňuje BMW sledovať odpor vzduchu aj pri simulácii jazdy.

Poslednou zástavkou je centrum na testovanie elektromagnetickej kompatibility. Ide v podstate o dve izolované meracie komory, kde sa meria kompatibilita všetkých systémov zakomponovaných v aute navzájom, ako aj s okolím. Cieľom je zabezpečiť, aby asistenčné systémy, rádio, TV, telefón či navigácia nemali neželané interakcie s inými elektrickými zariadeniami, ktoré by mohli ovplyvniť ich funkčnosť. Dôležitou výhodou je, že centrum umožňuje vykonávať merania aj počas simulovanej jazdy, aby vývojári vedeli, ako sa jednotlivé systémy správajú v rôznych rýchlostiach.

Pri odchode z výskumno-inovačného centra BMW mi vŕta v hlave jedna vec. A síce, že podobný komplex nebude nikdy stáť na Slovensku, kým tu nevyrastie aj samostatná automobilka. Alebo pokiaľ lokálne závody nezískajú aspoň časť vývoja. Práve v takýchto centrách sa totiž robí skutočný výskum a vývoj nových vozidiel, ktorý si žiadny výrobca vozidiel tak ľahko nepustí z domovskej krajiny. 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika TOP 200

Súvisiace články

Minimalizmom možno získať svoj život späť

Minimalizmom možno získať svoj život späť

Pracujete len preto, aby ste žili? Minimalisti hlásajú, že zbaviť sa vecí môže pomôcť zbaviť sa chaosu v živote

Slováci v zdieľanej ekonomike

Čo dnes dokáže umelá inteligencia

Ako učiteľ sa deťom v triede pracem z cesty

A potom sú tu tie ozajstné smart domácnosti

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.