Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako učiteľ sa deťom v triede pracem z cesty

29.06.2017, 16:00 | Tomáš Nejedlý | © 2017 News and Media Holding

Na hodinách by mali pracovať deti, nie učiteľ, hovorí riaditeľ medzinárodnej súkromnej školy Daniel Blaho

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Rozhovor

Učil v Číne aj v USA, na Ukrajine aj na Slovensku. V Gruzínsku dokonca riadil školu. Slovenské školy podľa neho nedbajú o to, či sa žiaci látku naučili. Učitelia by mali v triede namiesto prednášania viac experimentovať. Ich úlohou je podporovať zvedavosť detí. Američan so slovenskými koreňmi, riaditeľ slovenskej pobočky medzinárodnej súkromnej školy QSI v Bratislave Daniel Blaho TRENDU porozprával o svojom pohľade na školstvo na Slovensku a v zahraničí.

Máte skúsenosti s výučbou na školách na Slovensku aj v iných štátoch. Čo je podľa vás podstatné zmeniť k lepšiemu?

Slovenský systém je o tom, že učiteľ si odučí a koniec. Nevieš? Nevieš. Ideme ďalej. Ja si myslím, že každý žiak by sa mal látku naučiť tak, aby ju ovládal. Ak to poviem cez známky, minimum je dvojka. Ak dostane trojku, učiteľ by mal pokračovať vo svojej práci a vysvetliť to inak, vyskúšať znovu, kým to dieťa nepochopí.

Štátni učitelia musia odučiť osnovy, kontroluje ich inšpekcia. Máloktorí sa dokážu venovať deťom individuálne, aby všetko stihli.

To je problém. Učiva by nemalo byť toľko, aby sa učiteľ musel ponáhľať. Ak deti cítia, že sa ponáhľa a je v strese, už to nie je zábava a hra, ktoré najviac podnecujú ich zvedavosť.

Sledujete boj slovenských učiteľov za vyššie platy?

Áno, držím im palce. Učiteľ je druhý rodič. Zverujeme im deti a oni im pomáhajú k lepšej budúcnosti. Mali by byť vynikajúco zaplatení. Štáty, ktoré nájdu peniaze na kvalitných učiteľov, budú úspešnejšie ako tie, ktoré ich nezaplatia.

Koľko zarobí učiteľ na vašej škole?

Slovenskí učitelia od 1 200 do 2 000 dolárov v čistom. Mesačne. Americkí, kanadskí a britskí majú vyšší plat, keďže ich vzdelanie je medzinárodne uznávané a tiež kvôli práci opúšťajú svoje domovy a rodiny.

Ako si pamätáte slovenských učiteľov?

Tradičný slovenský učiteľ stojí pri tabuli a rozpráva, pracuje. Dobrý učiteľ by mal dohliadať na to, aby pracovali deti, a len ich usmerňovať a pomáhať im.

Ako učíte vy?

Vychádzam z toho, že päťročné deti idú do školy plné zvedavosti a chcú sa dozvedieť viac. Úlohou učiteľa je túto zvedavosť podporovať. Zabezpečiť, aby ich plameň nevyhasol. Nie je to jednoduché. Ale ak budem stáť pred triedou a celú hodinu robiť bla-bla--bla, oheň vyhasne po prvom týždni.

Máte iný prístup?

Učím 16 rokov a na začiatku som učil rovnako. Urobil som prednášku pred tabuľou a bol som spokojný, ako som im všetko krásne vysvetlil. Kým som neprišiel na to, že niektorí žiaci sa nudia, iní nechápu, čo hovorím, alebo tomu nevenujú pozornosť. Musel som zmeniť systém práce, aby som dosiahol, aby sa učili všetci.

Čo ste zmenili?

Keď som začínal, každý deň som si hodinu pripravil, na tabuľu napísal príklady a vysvetlil deťom látku. Položil som pár otázok a potom som ich nechal desať minút počítať. Následne som im dal domáce úlohy na ďalšiu hodinu práce – len za môj predmet. Na konci hodiny som bol unavený a musel som to vydržať šesť- až sedemkrát denne. Dnes miniem väčšinu energie mimo triedy premýšľaním o tom, aké projekty a príklady im ponúknem. Najviac času trávim prípravou, v triede už takmer nepracujem. Tam je čas pre deti, aby sa učili.

Ako to vyzerá na vašej škole napríklad na dejepise?

Na začiatku je téma, napríklad objavitelia sveta – Vasco da Gama, Krištof Kolumbus a podobne. Trieda sa rozdelí na skupiny po troch alebo štyroch deťoch a dostane možnosti. Jedna si vyberie prípravu prezentácie o objaviteľoch z knižiek a internetu. Ako vyrastali, ako a prečo sa stali objaviteľmi, prečo objavili práve ten kút sveta, ktorý objavili. Druhá skupina urobí divadlo – urobia si dobové oblečenie a zahrajú deň zo života Krištofa Kolumba. A tak ďalej. Učiteľ im povie detaily, ktoré chce, aby pritom našli a použili.

Čo ešte robí učiteľ?

Nič. Moja úloha nie je učiť. Rodičov zvyčajne zaskočí, keď to poviem, lebo veď platia školné. Moja úloha je zabezpečiť, aby sa študent učil, podporovať jeho zvedavosť. Keď sa študent postaví pred triedu a hovorí o Vascovi da Gama, niekedy je to nuda, niekedy zábava. Ale je to o študentovi. Preto sa ako učiteľ v triede deťom pracem z cesty. Rozdelím ich na skupiny a dám im možnosť vybrať si a tvoriť podľa vlastných preferencií a najmä sa snažím v nich udržať zvedavosť, aby sa neustále pýtali.

Ako ste prišli na tento spôsob výučby?

Keď som robil skúšky na riaditeľa, musel som absolvovať ďalšie lekcie pedagogiky, metodiky a filozofie vzdelávania. Bol som frustrovaný – učím 16 rokov, toto nepotrebujem, viem všetko. No inak by som to miesto nezískal. Program ma naučil nové spôsoby výučby. Odmietavo som začal učiť inak, presmeroval seba z centra pozornosti na študentov a dal im šancu o látke debatovať, čeliť jej, ako aj jeden druhému. Funguje to a nielen v matematike.

Ak žiak dostane trojku, učiteľ by mu mal látku vysvetliť znovu, kým ju nepochopí 

Je taký štýl možný aj v štátnom školstve, kde nie je dosť času a peňazí?

To nie je o peniazoch, ale o metódach, ktoré učiteľ ovláda. Tie nestoja nič, len sa ich treba učiť a praktizovať. Väčšina učiteľov je unavená z toho, že robia dookola len to, čo majú predpísané v osnovách. Učia stále to isté a nemajú záujem sa zlepšovať, hovoria – veď aj tak mám nízky plat. Nech si spomenú, aké vzrušujúce to bolo, keď objavili pre deti niečo nové, na čo deti reagovali. Vráti sa im radosť z vyučovania a ušetria aj energiu na hodinách.

Viem, je to ťažké. Učiteľ musí skúšať nové veci, experimentovať, premýšľať, či to fungovalo, prípadne meniť a opakovať. Môže sa stať, že príde na to, že to nie je správny postup. Ale to nič. Aspoň to vyskúšal. A vyskúšať to treba tri-, štyrikrát, kým môžete povedať, že to naozaj nefunguje. Pretože raz môže byť problém s dynamikou miestnosti, inokedy nebola správna hodina dňa. Kolegyňa zistila, že keď jej deti sedia na stoličkách, trieda nefunguje. Doniesla nafukovacie lopty a deti sa mohli na hodine hýbať. Naučili sa oveľa viac. A treba nájsť spôsob, ktorý svedčí študentovi, nie všetkým tlačiť jeden systém.

No musia nájsť viac času na prípravu mimo školy.

Čo robíte, keď niektoré deti nestíhajú tempo ostatných?

Každý mesiac preberáme novú tému. Po dvoch-troch týždňoch by mali všetky deti v triede ovládať učivo aspoň na dvojku. Jeden-dvaja žiaci niekedy potrebujú pomoc aj po troch týždňoch. S tými pracujem ja ako riaditeľ. Vytvorím spoločnú skupinu ôsmich až deviatich detí od rôznych pedagógov, učitelia idú ďalej s veľkou skupinou na jednotku a ja sa venujem slabším žiakom. Sme traja matematikári, každý učí rôzne staré deti, rôzne úrovne predmetu a vieme si deti medzi sebou posunúť. Tie môžu prestupovať medzi triedami a úrovňami učiva podľa toho, ako rýchlo sa učia.

Napríklad?

Moji synovia sú druháci. Majú spolužiakov, ktorí s nimi chodia na literatúru, ale na matematiku chodia do tretej triedy, pretože ju vedia lepšie. Vždy vieme, kde je každý žiak fyzicky, ako aj to, aké má vedomosti. Je to ťažšie, ale po dvoch-troch rokoch si na ten systém zvyknete. A nemáme veľa detí v triede, okolo pätnásť, maximálne dvadsať, takže to je jednoduchšie.

Čo ak dieťa nestíha ani so špeciálnou starostlivosťou?

Necháme ho o rok dlhšie v ročníku.

Na Slovensku by sa také dieťa zrejme stretlo kultúrne skôr s odmietaním a posmeškami.

Áno. Keď tu dieťa prepadne, smejú sa mu, že je hlúpe, ale to nie je pravda. Každý má svoju rýchlosť, úroveň, talent. Na Slovensku s tým na štátnych školách zväčša nič nerobia – všetky deti dáme dokopy a ideme. Správny prístup by mal byť taký, že ak to nejde, musíme to skúsiť inak. Každý týždeň. Nové metódy, iný prístup. Budeme sa učiť viac to, čo nejde.

Na Slovensku žiaci v školách veľa memorujú. Ako je to v USA?

V Amerike má každý štát, ako aj každý okres vlastný vzdelávací program, takže je veľa rôznych úrovní vzdelávania a kvality, nájdete tu najlepšie, ale aj najhoršie vzdelávacie programy. Ale školský program potrebuje zmenu aj v Amerike. Učíme príliš veľa detailov, ktoré nie sú dôležité. Pripravujeme deti na pracovné pozície, ktoré dnes ešte neexistujú. Mali by sme sa sústrediť na to, aby boli deti zvedavé, aby sa rady učili. To je dôležitejšie pre život ako vedieť, kedy Kolumbus objavil Ameriku.

Vzdelávate svojich učiteľov?

Posielam ich na školenia, aby sa zlepšovali. Škola im to platí. A každý týždeň máme míting, kde si určíme tému, rozprávame sa a učíme sa jeden od druhého, prípadne si zavoláme niekoho zvonku.

Ako napríklad?

Ako využívať online aplikácie a internet na vyučovaní. Ako učiť škôlkarov základy písania bez pera a ceruzky. Ako sa dá učiť násobenie a iné matematické operácie. Alebo o šikane. Každý druhý rok sa všetci učitelia škôl siete v danom regióne zídu na dva dni, spolu takmer dvesto učiteľov, a rozprávajú sa o svojej profesii a zdieľajú metódy, ktoré sa im osvedčili.

Deti by mali prestupovať medzi triedami a úrovňami učiva podľa toho, ako rýchlo sa učia 

Máte skúsenosti z Ameriky, zo Slovenska, z Číny, Gruzínska. Preberáte niečo z národných vzdelávacích systémov?

To prichádza od domácich učiteľov, ak majú dobré nápady. Číňania majú národný vzdelávací program založený na memorovaní, úcte k domácim tradíciám, ako aj tradičný spôsob výučby. Podobne je to na Ukrajine, v Gruzínsku, možno aj na Slovensku. Progres vidím v škandinávskych krajinách, kde čoraz viac preberajú do vzdelávania prvky hry.

Hongkong výborne skóruje v PISA rebríčkoch. Ako funguje ich školstvo? Je to čínsky dril alebo výsledok neustále prebiehajúcej súťaže súkromných škôl, ktoré sú v tomto meste veľmi drahé?

Aj, aj. V čínskej kultúre majú matematiku vo veľkej úcte a ľudí, ktorí ju výborne ovládajú, si vážia ako múdrych ľudí. Hongkong je navyše veľmi kozmopolitný a tamojší učitelia sú často cudzinci. Deti v Kórei, Číne, Hongkongu či Japonsku chodia do školy dlhšie ako americké alebo slovenské deti. Mnohí 14- až 15-roční študenti, ktorí k nám v Hongkongu chodili cez deň do školy, potom ešte večer navštevovali čínsku štátnu školu. Ale to sa mi nepáčilo.

Prečo?

Študent by mal mať čas na seba. Aby mohol hrať na gitare, športovať, venovať sa kamarátom a rodine. Výskumy hovoria, že doma nad úlohami sa deti už veľa nenaučia. Učia sa so spolužiakmi a pedagógmi. Doma stačí trochu zopakovať a pripraviť na nasledujúci deň. Prvák by mal mať na úlohy vyčlenených desať minút denne, druhák dvadsať a tak ďalej, stredoškoláci jednu-dve hodiny.

A čo trendy v internetovom vzdelávaní?

Nič nie je pre výučbu lepšie ako učiteľ, trieda a spolužiaci. Ale musíme ich pripraviť aj na technologický svet. Každý žiak by mal pred skončením štúdia absolvovať aspoň jeden online kurz. V Tbilisi som žiadal od 14- a viacročných aspoň jeden online kurz ročne.

Hovoríte o kurzoch, ktoré robí škola?

Ponúkame aj naše kurzy, kurzy iných škôl alebo iné vzdelávacie platformy. Môže to byť fotografovanie, filozofia, čokoľvek, čo študenta baví a chce o tom vedieť viac.

Deti na súkromných školách sú zväčša z bohatších rodín. Trúfate si ich porovnať s deťmi zo štátnych škôl?

Na QSI študujú deti diplomatov, podnikateľov, takže takmer každé dieťa je inej národnosti alebo z iného štátu. Žiaci sú možno trochu šikovnejší ako priemer, ale skôr preto, že ich rodičom záleží na vzdelaní a majú lepší život, pokiaľ ide o sociálne zabezpečenie. No aj my máme deti, ktoré majú problémy s učením alebo správaním. Ich rodičia si tiež často myslia, že vedia, ako by mala škola deti vzdelávať.

Zasahujú vám rodičia do práce?

Niekedy túžim byť riaditeľom štátnej školy, aby som nemusel toľko čeliť rodičom. No musím byť diplomat a nechať im priestor na názor. Trvám však na tom, že experti sme my a treba nám veriť. 

Daniel Blaho (48)

Američan z rodiny slovenských vysťahovalcov z Blatnice pri Martine. V roku 1992 ukončil štúdium histórie na University of Illinois. Po osamostatnení sa Slovenskej republiky prišiel do Bratislavy učiť angličtinu, aby spoznal domov svojich starých rodičov. Od roku 1995 učil na bilingválnom lýceu v Bratislave angličtinu a následne osem rokov na bratislavskej pobočke medzinárodnej siete súkromných škôl Quality School International (QSI). Po návrate do USA učil matematiku v QSI v štáte Indiana a neskôr v Číne, na Ukrajine a v Gruzínsku. V ukrajinskom Kyjeve pôsobil ako zástupca riaditeľa a v gruzínskom Tbilisi už ako riaditeľ školy. Od júla 2017 nastupuje ako riaditeľ slovenskej pobočky QSI v Bratislave. Na Slovensku sa zoznámil s manželkou Miroslavou, s ktorou majú tri deti. Medzi jeho obľúbené športy patrí hokej a tenis.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Rozhovor

Súvisiace články

Minimalizmom možno získať svoj život späť

Minimalizmom možno získať svoj život späť

Pracujete len preto, aby ste žili? Minimalisti hlásajú, že zbaviť sa vecí môže pomôcť zbaviť sa chaosu v živote

Slováci v zdieľanej ekonomike

Čo dnes dokáže umelá inteligencia

A potom sú tu tie ozajstné smart domácnosti

Naj aplikáciu vyhral žilinský Inloop

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.