Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Diaľnice by už politici mali nechať na pokoji

29.06.2017, 16:00 | Ján Kováč | © 2017 News and Media Holding

Vlastné príjmy NDS budú rásť. Investičná výnimka z dlhovej brzdy je iba výhovorka

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Ekonomika

Poslanci koalície sa minulý týždeň pokúsili presadiť rozsiahlu výstavbu diaľnic na dlh a v septembri si to zopakujú, lebo tentoraz im to neprešlo cez kolegov z opozície. Poslanci hovorili o uznesení, ktoré má byť akýmsi úvodným krokom k uvoľneniu dlhovej brzdy. Uznesenie dáva ministrom za úlohu pripraviť podklady pre tento významný a kontroverzný krok a vysvetľuje potrebu ďalšieho budovania ciest.

Motivácie poslancov boli ľahko čitateľné. Najmenej traja z nich chcú v jesenných voľbách kandidovať za županov. O uznesení sa napokon nerokovalo, lebo na poslancov sa zosypala hŕba protiargumentov zo strany opozície.

Vznikol priestor na to, aby si Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy zodpovedne naplánovali, ktoré cesty chcú stavať, kedy a aké široké majú byť. Tak zistia, koľko peňazí budú potrebovať a či je vôbec potrebné zasahovať do dlhovej brzdy.

Chce to plán

Vláda na zmenu ústavného zákona potrebuje hlasy opozície. Novela má vzniknúť na pôde Finančného výboru NR SR, keďže tam vznikol aj zákon, vysvetlil Juraj Blanár, žilinský župan a poslanec NR SR, ktorý je jedným z iniciátorov zmeny. „Aby bol dosiahnutý konsenzus na schválenie tejto novely naprieč celým politickým spektrom,“ uviedol J. Blanár.

Budovanie ciest je podľa neho strategické pre ďalší rozvoj Slovenska a odstraňovanie regionálnych rozdielov. Ministerstvo túto aktivitu poslancov víta, „pretože sa tak definitívne rozhodne, z čoho sa bude výstavba infraštruktúry financovať po vyčerpaní eurofondov“.

Opozícia však s investičnou výnimkou nesúhlasí, lebo jej výsledkom by bol rast dlhu. Ako sa k tejto téme postaví v septembri, nie je isté. Opozičný poslanec Eugen Jurzyca (SaS) nevylúčil možnosť kompromisu. „Stále platí, že nechceme ďalší nárast dlhu, počkáme si, s čím prídu.“

Koalícia by však podľa neho mala predložiť zákon o výdavkových stropoch. „Ten by zaviedol pravidlo, že ak rastú príjmy, časť sa musí použiť na znižovanie dlhu. Ústavný zákon vládu zaväzuje takúto legislatívu zaviesť, ale vláda to stále nespravila,“ uviedol poslanec SaS.

Nepripravené

Stále nie je jasné, ktorých úsekov sa investičná výnimka má týkať. Navrhovatelia argumentujú dlhým zoznamom úsekov, ktoré NDS pripravuje, no nemá na ne peniaze. Tento argument sa v uplynulých mesiacoch stal ľahkým terčom viacerých vládnych aj mimovládnych think tankov. Ján Kovalčík z inštitútu INEKO upozornil, že cesty, ktoré NDS označuje za svoje priority, vôbec nie sú pripravené. Radovan Ďurana z INESS poznamenal, že štát má vďaka rastúcim daňovým príjmom peniaze na financovanie výstavby aj bez uvoľnenia dlhovej brzdy. Útvar hodnoty za peniaze tlačí na to, aby sa stavali len naozaj potrebné cesty. Za hrsť pádnych argumentov pridal Ľudovít Ódor, člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorý sa pýta, či by nebolo lepšie zvýšiť zdroje napríklad na školstvo.

Fanúšikovia výstavby na dlh mali po správnosti predostrieť nové dôkazy a vysvetlenia. Teda napríklad realistický harmonogram výstavby s odhadovanými potrebami. Namiesto toho prišli koaliční poslanci do parlamentu so zoznamom, ktorý obsahuje takmer všetky úseky diaľnic a rýchlociest, ktoré niekto v minulosti nakreslil. Pri nich však nie je jasné, ktoré sú naozaj akútne potrebné. Rovnako chýba informácia o tom, ktoré z nich sa naozaj dajú v nasledujúcich rokoch stavať.

Od mýtneho systému sa očakávalo 300 miliónov eur ročne, stále je to menej 

Jedinou podmienkou ich výstavby teda nie je iba uvoľnenie dlhovej brzdy. Ak by aj bolo, stále treba zistiť, akej sumy sa asi bude týkať.

Tri rýchlostné cesty

Zatiaľ vieme, že NDS chce v najbližšom roku vypísať verejné súťaže na tri rýchlostné cesty. Na severný obchvat Prešova, južný obchvat Košíc a na lacnejší úsek Tvrdošín – Nižná. Sčasti to vie firma pokryť z európskych zdrojov. No tých pri súčasnom nastavení nebude mať dosť, preto bude musieť priliať aj peniaze zo štátneho rozpočtu. Stále pôjde o sumu, ktorá výrazne neprevýši 200 miliónov eur. Čo pri raste daňových príjmov nie je žiadny problém. Navyše, ak sme realisti, dva nákladnejšie úseky – obchvaty Košíc a Prešova sa dajú stavať najskôr v rok 2019. Takže žiadna panika.

Odpolitizovať

Potom je tu však približne dvadsiatka úsekov, pri ktorých NDS deklaruje, že sa môžu začať stavať do roku 2020.

Tu si treba úprimne povedať, kedy sa reálne môžu začať stavať, koľko stoja a či do nich treba investovať akútne alebo ešte pár rokov počkajú.

Namiesto takéhoto harmonogramu však poslanci prišli s dlhočizným zoznamom takmer všetkých úsekov, aké kto kedy nakreslil. S takýmto zoznamom sa síce dajú vyhrať župné voľby, no nedá sa s ním lepšie plánovať výstavbu diaľnic.

Nie je správne pozerať sa len po štátnom rozpočte. Ešte stále sú tu vlastné zdroje NDS. Firma sa s pribúdajúcimi úsekmi, s nárastom motorizácie a s menšími investičnými potrebami do budúcnosti stáva čoraz menej závislou od dotácií. Približuje sa k príkladu, ktorý vidíme v susednom Rakúsku. Diaľnice tam prevádzkuje štátna firma Asfinag. Výstavbu financuje výlučne z vlastných a úverových zdrojov. Nepotrebuje preto dotácie zo štátneho rozpočtu. Asfinag si zobral ako vzor jeden z bývalých generálnych riaditeľov NDS Róbert Auxt.

NDS by sa podľa vzoru Asfinagu mohla postupne postaviť na vlastné nohy. S pribúdajúcimi úsekmi diaľnic a rýchlostných ciest postupne rastie aj výber diaľničných poplatkov. Či už z elektronického mýta alebo z časovo obmedzených známok. Ministerstvo dopravy vie tento nárast ešte urýchliť, napríklad zvýšením poplatkov. Vodiči dnes platia za ročnú diaľničnú známku 50 eur, rovnako ako v roku 2010. Diaľničná sieť sa však odvtedy rozrástla z približne 570 na takmer 770 kilometrov a po dokončení rozostavaných diaľnic bude mať zhruba 900 kilometrov. Ministerstvo by preto malo dôvod na zvýšenie poplatkov.

Druhou témou je diaľničné mýto. Pred jeho spustením ministerstvo dopravy počítalo s priemernými ročnými príjmami na úrovni 300 miliónov eur. V siedmom roku prevádzky, čiže za polovicou 13-ročného kontraktu, má k tejto hranici ďaleko. Príjmy z výberu mýta dosiahli 191 miliónov eur. Oveľa horšie sú aj náklady spojené s elektronickým systémom. Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák odhadol, že platby za systém sa majú pohybovať v rozmedzí 40 – 12 percent nákladov. V prvom roku fungovania zhltol systém 75 percent výnosov. Vlani z nich odhryzol 53 percent. Mýto prevádzkuje firma SkyToll, ktorá vzišla z čudnej verejnej súťaže. Všetkých ostatných súťažiacich NDS vylúčila a zostal len najdrahší SkyToll.

Doterajšie pokusy o opravenie systému zlyhali, ale po roku 2022 sa končí zmluva so SkyTollom, čo otvára priestor na zlepšenie pozície NDS.

Stavať na dlh

Nemuselo by byť na škodu, ani keby sa diaľnice vo väčšom rozsahu stavali na dlh. NDS by v rámci okruhu verejných financií mohla dostať väčší priestor na zadlženie aj bez rušenia dlhovej brzdy. Keďže nové cesty prispejú k nárastu poplatkov, výstavba by sa mohla aspoň čiastočne financovať z budúcich výnosov. Tak je to aj v rakúskom Asfinagu. Závisí to od toho, aké budú investičné náklady a koľko áut nové cesty využije a zaplatí za ne. Práve na to by mal slúžiť zmysluplný plán prípravy a výstavby, zoznam priorít s časovými míľnikmi.

Súčasné vedenie NDS a ministerstva dopravy a koaliční poslanci však majú zjavne iné ambície. Zdá sa, že každý by chcel dotiahnuť do svojho regiónu rýchlocestu alebo diaľnicu bez ohľadu na náklady a budúce výnosy. To je nebezpečná cesta, ktorá výhľadovo oslabí životaschopnosť NDS.

Ak by sa uvoľnila dlhová brzda a o výstavbe na dlh by rozhodovali poslanci, výsledkom by boli pravdepodobne aj investície do menej potrebných projektov. NDS by sa tak už nikdy nezbavila svojej závislosti od štátneho rozpočtu.

Dalo by sa ukázať na desiatkach príkladov, ako plytvá peniazmi. Asi ten najhorší je prísľub premiéra Roberta Fica spraviť všetko pre to, aby sa diaľnica z Bratislavy do Košíc stihla do roku 2010.

Podmienkou ďalšej debaty o dlhovej brzde by malo byť aj nastolenie poriadku v NDS, predovšetkým jej odpolitizovanie. Štátna firma trpí politickými zmenami, ktorých výsledkom bývajú odchody pracovníkov a ich know-how, nákladné a často zbytočné časové sklzy a zmeny rozhodnutí. Ak sa nič nezmení, po ďalších voľbách prídu ďalšie personálne čistky. Lebo pravdepodobnosť, že si ministerstvo dopravy udrží Most-Híd a torzo Siete, je mizivá.

Investičná výnimka v kocke

Investičné zámery NDS sa už nedajú kryť len z eurofondov.

Podľa programového vyhlásenia chce vláda presadiť takzvanú investičnú výnimku na výstavbu diaľnic. Na vybrané diaľnice a rýchlocesty by sa nevzťahovala dlhová brzda nastavená v ústavnom zákone o rozpočtovej zodpovednosti.

Investičnú výnimku presadzujú niektorí koaliční poslanci v parlamente. Na zmenu ústavného zákona potrebujú aj hlasy opozície.

Zmena sa má zrodiť na finančnom výbore, z ktorého vzišiel aj samotný ústavný zákon.

V parlamente má vzniknúť nový výbor, ktorý bude rozhodovať, na ktoré projekty sa bude uvoľňovať dlhová brzda.

Návrhy majú predkladať ministerstvá dopravy a financií. Majú byť odborne zdôvodnené na základe viacerých kritérií, napríklad intenzity dopravy.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Ekonomika

Súvisiace články

Minimalizmom možno získať svoj život späť

Minimalizmom možno získať svoj život späť

Pracujete len preto, aby ste žili? Minimalisti hlásajú, že zbaviť sa vecí môže pomôcť zbaviť sa chaosu v živote

Slováci v zdieľanej ekonomike

Čo dnes dokáže umelá inteligencia

Ako učiteľ sa deťom v triede pracem z cesty

A potom sú tu tie ozajstné smart domácnosti

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.