Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Diaľnice by už politici mali nechať radšej na pokoji

Poslanci koalície sa minulý týždeň pokúsili presadiť rozsiahlu výstavbu diaľnic na dlh a v septembri si to zopakujú, lebo tentoraz im to neprešlo cez kolegov z opozície. Poslanci hovorili o uznesení, ktoré má byť akýmsi úvodným krokom k uvoľneniu dlhovej brzdy. Uznesenie dáva ministrom za úlohu pripraviť podklady pre tento významný a kontroverzný krok a vysvetľuje potrebu ďalšieho budovania ciest.

29.06.2017, 20:00 | Ján Kováč | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Motivácie poslancov boli ľahko čitateľné. Najmenej traja z nich chcú v jesenných voľbách kandidovať za županov. O uznesení sa napokon nerokovalo, lebo na poslancov sa zosypala hŕba protiargumentov zo strany opozície.

Vznikol priestor na to, aby si Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy zodpovedne naplánovali, ktoré cesty chcú stavať, kedy a aké široké majú byť. Tak zistia, koľko peňazí budú potrebovať a či je vôbec potrebné zasahovať do dlhovej brzdy.

Neprehliadnite

Chce to plán

Vláda na zmenu ústavného zákona potrebuje hlasy opozície. Novela má vzniknúť na pôde Finančného výboru NR SR, keďže tam vznikol aj zákon, vysvetlil Juraj Blanár, žilinský župan a poslanec NR SR, ktorý je jedným z iniciátorov zmeny. „Aby bol dosiahnutý konsenzus na schválenie tejto novely naprieč celým politickým spektrom,“ uviedol J. Blanár.

Budovanie ciest je podľa neho strategické pre ďalší rozvoj Slovenska a odstraňovanie regionálnych rozdielov. Ministerstvo túto aktivitu poslancov víta, „pretože sa tak definitívne rozhodne, z čoho sa bude výstavba infraštruktúry financovať po vyčerpaní eurofondov“.

Opozícia však s investičnou výnimkou nesúhlasí, lebo jej výsledkom by bol rast dlhu. Ako sa k tejto téme postaví v septembri, nie je isté. Opozičný poslanec Eugen Jurzyca (SaS) nevylúčil možnosť kompromisu. „Stále platí, že nechceme ďalší nárast dlhu, počkáme si, s čím prídu.“

Koalícia by však podľa neho mala predložiť zákon o výdavkových stropoch. „Ten by zaviedol pravidlo, že ak rastú príjmy, časť sa musí použiť na znižovanie dlhu. Ústavný zákon vládu zaväzuje takúto legislatívu zaviesť, ale vláda to stále nespravila,“ uviedol poslanec SaS.

Nepripravené

Stále nie je jasné, ktorých úsekov sa investičná výnimka má týkať. Navrhovatelia argumentujú dlhým zoznamom úsekov, ktoré NDS pripravuje, no nemá na ne peniaze. Tento argument sa v uplynulých mesiacoch stal ľahkým terčom viacerých vládnych aj mimovládnych think tankov. Ján Kovalčík z inštitútu INEKO upozornil, že cesty, ktoré NDS označuje za svoje priority, vôbec nie sú pripravené.

Radovan Ďurana z INESS poznamenal, že štát má vďaka rastúcim daňovým príjmom peniaze na financovanie výstavby aj bez uvoľnenia dlhovej brzdy. Útvar hodnoty za peniaze tlačí na to, aby sa stavali len naozaj potrebné cesty. Za hrsť pádnych argumentov pridal Ľudovít Ódor, člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorý sa pýta, či by nebolo lepšie zvýšiť zdroje napríklad na školstvo.

Od mýtneho systému sa očakávalo 300 miliónov eur ročne, stále je to menej 

Fanúšikovia výstavby na dlh mali po správnosti predostrieť nové dôkazy a vysvetlenia. Teda napríklad realistický harmonogram výstavby s odhadovanými potrebami. Namiesto toho prišli koaliční poslanci do parlamentu so zoznamom, ktorý obsahuje takmer všetky úseky diaľnic a rýchlociest, ktoré niekto v minulosti nakreslil. Pri nich však nie je jasné, ktoré sú naozaj akútne potrebné. Rovnako chýba informácia o tom, ktoré z nich sa naozaj dajú v nasledujúcich rokoch stavať.

Jedinou podmienkou ich výstavby teda nie je iba uvoľnenie dlhovej brzdy. Ak by aj bolo, stále treba zistiť, akej sumy sa asi bude týkať.

Tri rýchlostné cesty

Zatiaľ vieme, že NDS chce v najbližšom roku vypísať verejné súťaže na tri rýchlostné cesty. Na severný obchvat Prešova, južný obchvat Košíc a na lacnejší úsek Tvrdošín – Nižná. Sčasti to vie firma pokryť z európskych zdrojov. No tých pri súčasnom nastavení nebude mať dosť, preto bude musieť priliať aj peniaze zo štátneho rozpočtu. Stále pôjde o sumu, ktorá výrazne neprevýši 200 miliónov eur. Čo pri raste daňových príjmov nie je žiadny problém. Navyše, ak sme realisti, dva nákladnejšie úseky – obchvaty Košíc a Prešova sa dajú stavať najskôr v rok 2019. Takže žiadna panika.

Odpolitizovať

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 26/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Rubrika Ekonomika

Tagy diaľnice