Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Minimalizmom možno získať svoj život späť

29.06.2017, 16:00 | Jozef Tvardzík | © 2017 News and Media Holding

Pracujete len preto, aby ste žili? Minimalisti hlásajú, že zbaviť sa vecí môže pomôcť zbaviť sa chaosu v živote

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

TOP 200

Konzumný spôsob života je všeobecne vnímaný ako prospešná vec. Jeho nárast sa stal primárnym cieľom ekonomickej politiky západného sveta. Tým, že sa stal konzum súčasťou životného štýlu, v ktorom sa nakupovanie a užívanie si vecí ritualizovalo, ľudia v ňom hľadajú duchovné uspokojenie a uspokojenie ega. Pochváliť sa novým iPhonom či autom je predsa ľudské a zlá nálada sa dá zahnať aj novým kúskom oblečenia.

S tým však vzniká potreba mať čoraz viac vecí. Niektorí ľudia sa preto rozhodnú vydať opačnou cestou. Zbavujú sa všetkých nepotrebných vecí a racionalizujú výdavky len na to, čo im robí radosť a je pre nich nevyhnutné. Týmto smerom sa pred pár mesiacmi vybrali aj Janka Schweighoferová s priateľom Michalom Duchoňom. Rozhodli sa zmeniť svoj život a v dražbe rozpredali väčšinu vecí vrátane oblečenia, kníh, topánok a iných zbytočností.

„Uvedomila som si, že sme mali doma veľa zbytočností, ktoré sme buď rok, alebo ešte dlhšie ani raz nepoužili alebo sme ich využívali extrémne málo,“ vraví J. Schweighoferová. S priateľom chceli vyskúšať, čo takáto zmena spraví s ich životmi. Cieľom bolo zažiť pocit slobody, v ktorom dokážu vmestiť všetky svoje veci do jedného auta, zbaliť sa kedykoľvek a bývať niekde úplne inde, čím by sa oslobodili od podnájmu v Petržalke. „Ísť ku kontajnerom s dvomi vrecami haraburdia je ten najlepší liek proti prílišnému nakupovaniu. V tom momente pri smetiakoch som sa cítila ako úplný imbecil, ktorý nakupuje trikrát viac, než potrebuje,“ tvrdí 26-ročná Bratislavčanka, ktorá momentálne testuje a strieda bývanie cez aplikáciu Airbnb, čo jej dáva slobodu vyskúšať si bývanie v cudzom dome s terasou či v paneláku v centre Bratislavy.

Zmena k lepšiemu

Ich posolstvo, aby sa ľudia zamysleli nad tým, koľko doma v skutočnosti vlastnia hlúpostí, je aj podstatou knihy Minimalism: Live a Meaningful Life (Minimalizmus: Žiť zmysluplný život). Napísali ju dvaja tridsiatnici Ryan Nicodemus a Joshua Fields Millburn, ktorí sú aj autormi rovnomerného dokumentu Minimalism.

Spolužiaci zo základnej boli v podstate priemerní Američania. Z chudobných rodín sa vypracovali k skvelej kariére. Mali prácu s dobrým platom a viedli štandardný život v manželstve. „Lenže vtedy som žil od výplaty do výplaty. Žil som len pre peniaze, aby som si mohol kupovať veci,“ priznáva R. Nicodemus. Hypotéka, druhé auto, elektronika, oblečenie a povinný oddych na dovolenke. Potom sa niečo zmenilo. Vyhodili ho z firmy, ktorá mu udávala životný rytmus vyššej strednej triedy.

Kým doteraz boli úspory Slovákov vždy vyššie ako ich dlhy, podľa najnovších štatistík to už neplatí 

Jeho kamarát J. F. Millburn mal podobné osvietenie. Po rakovine mu zomrela matka a v rovnaký mesiac ho opustila aj manželka. Bol vtedy regionálnym šéfom telekomunikačnej spoločnosti, mal dom s väčším počtom kúpeľní než členov domácnosti, vlastnil celé skrine oblečenia, ktoré nenosil. Až smrť matky a rozvod v ňom niečo prebudili.

Aby obaja našli nové smerovanie života a šťastie, ktorým v knihe aj dokumente až nezmyselne operujú, začali skutočne šetriť. Kupovať si len veci, ktoré potrebujú. Každý kus nábytku, každý kúsok oblečenia má svoj zmysel a prináša úžitok. To je podstata žitia minimalisticky. „Denne sme bombardovaní troma až piatimi tisíckami reklám. Reklamy nie sú vo svojej podstate nič zlé, ale povzbudzujú nás, aby sme do našich životov priniesli veci, bez ktorých dokážeme existovať,“ hovorí J. F. Millburn.

Zo štýlu sa stal biznis

Obaja minimalisti tvrdia, že konečne žijú zmysluplnejšie a naplno. To, že sa zbavili väčšiny hmotných vecí, im umožňuje zamerať sa na to, čo je naozaj dôležité – priatelia, koníčky, cestovanie a zážitky. Je zrejme nemožné zistiť, koľko ľudí cielene žije týmto životom. Obaja kamaráti však zo svojho životného štýlu urobili biznis. Založil webovú stránku, ktorá mala v decembri 2010 len približne päťdesiat návštevníkov. Dnes sú to milióny klikov. Na sociálnej sieti majú vyše štyristotisíc fanúšikov, na Twitteri ďalších takmer stotisíc. Vytvorili si tak hnutie proti konzumu, ktoré hlásajú na verejných podujatiach.

Šíria logickú, ale nie svetobornú myšlienku, aby človek neslúžil veciam, ale veci jemu. „Mal som všetko, čo som len mohol mať, ale predsa som nebol šťastný,“ tvrdí J. F. Millburn a odkazuje na pocity miliónov ľudí na celom svete. Inšpiráciu zmeniť život po rozvode našiel u amerického blogera Colina Wrighta, ktorý sa preslávil striedmym životom.

Pred ôsmimi rokmi tento Američan predal dom, podal výpoveď v práci v Los Angeles a odvtedy s jednou batožinou cestuje po celom svete. Vlastní presne 51 vecí a každé štyri mesiace žije v inej krajine. V uplynulých rokoch navštívil napríklad Nový Zéland, Thajsko, Island, Indiu, Rumunsko či dokonca susedné Česko.

„Minimalizmus vám umožní prísť na to, kto ste a čo od života naozaj chcete. Môžete tak vynaložiť viac času, energie a zdrojov vrátane peňazí na dôležité veci a prestať riešiť tie menej podstatné,“ vysvetľuje C. Wright. Dnes sa živí ako konzultant, autor kníh, podcastov a vystupuje ako rečník na konferenciách. Podobne ako Ryan a Joshua efektívne narába s marketingom cez pútavé blogy a sociálne siete, ktoré mu pomáhajú predávať knihy a vypredávať vystúpenia. Cieli na nemalý počet nešťastníkov, ktorí sa „zacyklili“ v pracovnom strese, dlhoch, impulzívnom míňaní a pretlaku digitálnych vnemov. Sú to pritom bežné choroby moderného životného štýlu, ktoré ľudia paradoxne liečia novým nábytkom, technologickými hračkami či túžbou mať väčší dom, televíziu a na dvore skvelé auto. Ich fanúšikovia chcú len počuť, že existuje plán B a že sa dá bez ujmy uniknúť z okovov pracovného chaosu a všadeprítomnej reklamy.

Ak sa človek obklopí naozaj len obľúbenými vecami, má to na neho blahodarné účinky 

Všetci traja pritom operujú výsledkami štatistického prieskumu, podľa ktorého priemerná americká domácnosť vlastní neuveriteľných 300-tisíc položiek. Od pera cez oblečenie až k autám. Ide o tisíce vecí, o ktoré je potrebné sa starať, opravovať, umývať, leštiť, upratovať a, samozrejme, zaplatiť. Minimalisti trefne poukazujú na to, že väčšinu týchto vecí celý rok nepoužívame a oberajú nás o pozornosť a energiu.

Mladíci v ležérnych tričkách, ktorí kombinujú slová ako sloboda, vzťahy a šťastie, priateľskou formou ponúkajú návod na spokojnejší život a na konci vystúpenia fanúšikov aj objímu, si takto podvedome vytvárajú u ľudí skvelé podhubie na predaj „vlastnej značky“. Aj keď sa to na prvý pohľad môže zdať ako prvotriedny marketing, ich slová majú hlbší zmysel. Ak sa totiž človek obklopí naozaj len obľúbenými vecami, má to na neho blahodarné účinky. „Cítim sa skutočne slobodne, čo je pre mňa veľmi dôležité. Aj keď nezarábam toľko peňazí ako predtým, som oveľa šťastnejší,“ presviedča C. Wright o zmene vo vnímaní života.

Život na dlh

Prvým krokom k zmene je podľa minimalistov odhodlanie zmeniť postoj a odvaha zbavovať sa nepotrebností. J. F. Millburn napríklad zmeny robil podobne ako otužilci, ktorí chcú v budúcnosti vstúpiť do ľadovej vody. Neurobil to nárazovo, ale každý mesiac sa zbavil jednej jedinej veci. Zo začiatku to bolo DVD, potom tričká, neskôr prišiel na rad televízor, náradie, elektronika a neskôr sa presťahoval do menšieho domu. Ušetrenými peniazmi dokázal splatiť dlhy, ktoré si narobil v bankách. „Priemerný Američan má v peňaženke štyri kreditné karty. Jeden z desiatich Američanov má aktivovaných viac ako desať kreditiek. V priemere na nich dlhuje šestnásťtisíc dolárov,“ čítate v dokumente.

Trend zadlžovania sa netýka len Američanov. Približne 51 percent Slovákov spláca nejaký úver a priemerná výška dlhu zo spotrebných úverov (bez započítania hypotéky) bola u mužov takmer 1 200 a u žien deväťsto eur. Ak sa do prepočtov zarátajú aj hypoúvery, priemerný dlh Slováka je 5 570 eur, čo predstavuje 51 percent európskeho priemeru. Je to výrazne viac ako východoeurópsky priemer, ktorý je na úrovni 33 percent. Kým doteraz boli úspory Slovákov vždy vyššie ako ich dlhy, podľa najnovších štatistík to už neplatí. Slováci prepadli lákavému kúzlu nákupov na dosah a pocitu, že všetko môžu a musia mať. Slovensko sa postupne stáva krajinou nákupných centier. Ako prezrádza analýza spoločnosti CBRE Slovensko, obchodné domy vlani navštívilo 63 miliónov zákazníkov, čo bolo o pol milióna viac ako rok predtým.

Miluj ľudí a veci využívaj

Hoci je svet v Spojených štátoch, ktoré sú rodiskom spotrebného minimalizmu, extrémnejší ako ten slovenský, aj u nás sú ľudia zvyknutí kupovať si na potešenie zbytočnosti. Zároveň im často chýba to, čo by najviac potrebovali: pokoj, pohoda, dobrodružstvo, čas na seba a na svojich blízkych. Inými slovami zážitky, ktoré si za peniaze nekúpia.

Minimalisti si práve túto pridanú hodnotu naplno uvedomujú a zameriavajú sa na malé a intenzívne radosti života. Niektorí z nich si nechávajú priestor naozaj len na základné osobné predmety. Už niekoľko rokov existuje trend zvaný Projekt 333. Každý člen nosí len 33 kusov oblečenia počas troch mesiacov. Žiadne nepotrebné veci, ktoré len ležia na policiach.

Keď J. F. Millburn pochoval mamu, musel vyriešiť problém s jej domom, ktorý bol prepchatý nielen oblečením, ale všadeprítomným haraburdím. Objednal si najväčšiu dodávku a odviezol ich do prenajatého skladu. „Poznáte to. Len pre prípad, že niekedy niečo v budúcnosti z týchto vecí budem potrebovať,“ vraví. V tej kope neporiadku boli aj jeho veci z čias, keď bol školák. Jeho mama si ich uchovávala. Vtedy si uvedomil, aké je to zbytočné. Ľudia „škrečkujú“ haraburdie dlhé roky v škatuliach. „Do veci konzervujú svoje spomienky, ale v skutočnosti spomienky sú v nás, a nie vo veciach,“ odkazuje.

Minimalizmus je predovšetkým o zjednodušovaní. A menej vecí znamená menej starostí, menšie výdavky, ale aj ľahšie upratovanie a sťahovanie sa. „Miluj ľudí a veci využívaj, naopak to nikdy nefunguje,“ dodáva v dokumente bývalý reportér Sam Harris, ktorého si autori do filmu prizvali. Život sa dá odľahčiť tým, že sa človek mesačne jednej veci zbaví a zároveň o jednu vec menej kúpi. 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika TOP 200

Súvisiace články

Slováci v zdieľanej ekonomike

Slováci v zdieľanej ekonomike

Prenájom cez Airbnb, taxikárčenie v Uberi a Taxify či predaj služieb cez internet majú špecifické podnikateľské pravidlá

Čo dnes dokáže umelá inteligencia

Ako učiteľ sa deťom v triede pracem z cesty

A potom sú tu tie ozajstné smart domácnosti

Naj aplikáciu vyhral žilinský Inloop

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.