Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Vlani pokémoni, teraz fidget spinner: ako fungujú produktové mánie

06.07.2017, 14:00 | Marián Biel | © 2017 News and Media Holding

Niektoré vychytávky sa rýchlo stanú slávnymi a rovnako rýchlo idú do zabudnutia. Nemusí to platiť vždy

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Podnikanie

Začiatkom leta minulého roka sa zrazu na uliciach objavili jedinci alebo skupinky ľudí s mobilom v ruke častejšie než inokedy. Sústreďovali sa na určitých miestach alebo len tak z ničoho nič mierili smartfónom na prázdny priestor pred sebou... Svet vrátane Slovenska opantala jedna veľká mánia. Firma Niantic a videoherný gigant Nintendo uviedli mobilnú hru Pokémon Go. Počas necelého prvého mesiaca si hru stiahlo päťdesiat miliónov používateľov.

Nebolo to prvý- a zrejme ani poslednýkrát, čo sa na scéne objavil takýto zjav. Toto leto na každom rohu stretnete tínedžera, ktorý si medzi prstami točí zvláštne zariadenie, fidget spinner. Pred dvoma rokmi vypukla mánia okolo samobalančných skútrov, takzvaných hoverboardov. A možno si spomeniete na elektrické cigarety, ktoré sľubovali revolúciu v tabakovom priemysle. Niektoré bubliny praskli, iné prežili, hoci v menšom rozsahu. Čo o tom rozhodne?

Zlatý grál

Životný cyklus bublín, mánií a trendov, produktov a služieb z oblasti technológií znázorňuje hype krivka analytickej spoločnosti Gartner. Krivka najprv prudko rastie a potom rovnako rýchle klesá. Nevráti sa síce na štartovaciu úroveň, znova začne stúpať, avšak už omnoho pozvoľnejšie.

Pokémon Go gartnerovskú krivku vcelku dosť skopíroval. Po mesiacoch testovania, keď sa k hre dostalo len pár vyvolených, sa v prvý júlový týždeň dostáva do e-shopov aplikácií pre Android a applovský iOS. Hranicu 50 miliónov stiahnutí zvláda za prvých 19 dní, zapisuje sa do histórie ako najrýchlejšie rozšírená aplikácia na oboch mobilných platformách. Do konca júla aspoň raz denne šlo loviť Pokémonov takmer 45 miliónov ľudí po celom svete, v polovici augusta ich podľa analytikov firmy Apptopia bolo denne 30 miliónov.

Fidget spinner ešte v januári prakticky nikto negooglil 

Nianticu sa podarilo dosiahnuť zlatý grál tvorcov aplikácií, ktorým je prekonanie kritickej masy zvedavcov. Bolo ich toľko, že už zaujali aj takých, ktorí by inak o hru ani nezakopli. A keď o mobilnej hre vidíte reportáž v hlavných večerných televíznych správach, máte istotu, že to je mánia ako z encyklopédie. Lenže o zvedavcoch – a nie hráčoch – hovoríme zámerne. Ako sa ukázalo, väčšina záujemcov si hru stiahla, pár dní vyskúšala a už sa k nej nevrátila.

Podľa štatistík Nianticu sa Pokémon Go v januári tohto roka prehupol cez sto miliónov stiahnutí a v apríli ho hralo 65 miliónov ľudí (koľko z nich denne, o tom údaje nie sú). Rozdiel oproti vlaňajšiemu letu je citeľný. Hra sa postupne dostáva do vyrovnanej fázy hype cyklu, keď Pokémonov lovia len ozajstní fanúšikovia a nejaký čas im to má ešte vydržať.

Takmer ako Donald Trump

Aktuálna mánia okolo fidget spinneru je z trocha iného cesta než Pokémon Go. Najmä preto, že nemá jedného primárneho výrobcu. S patentmi je to nedoriešené a pravdepodobne nedoriešiteľné. Vecičku možno preto prirovnať k švihadlu alebo joju. Pritom pôvodne ide o zdravotnú pomôcku, ktorá je v približne rovnakej podobe dostupná už takmer tridsať rokov. Určená pre autistov a ľudí, ktorí trpia úzkosťami alebo ADHD, poruchou pozornosti a hyperaktivitou. Podľa prieskumov ňou trpí sedem percent detí školského veku. Jednoduchá pomôcka im má pomáhať sústrediť sa.

Keďže fidget spinner bol a stále je noname produkt, je prakticky nemožné zistiť, koľko sa ho doteraz predalo. Portál 1010Data.com odhaduje, že jeho globálny online predaj za obdobie od februára do apríla tohto roku narástol o dvetisíc percent a dosiahol obrat viac ako 25 miliónov amerických dolárov. Táto štatistika však neráta so spinnermi, ktoré sa predali v trafikách a kamenných obchodoch alebo cez plážových predajcov.

Životný cyklus fidget spinneru sa dá ilustrovať na tom, akú silnú zvedavosť vzbudzuje. Podľa štatistík Google Trends si fidget spinner ešte v januári prakticky nikto negooglil. Koncom marca začal záujem stúpať a o štyri týždne raketovo vystrelil tak, že takmer atakoval prvenstvo googleného kľúčového slova, ktorým bol Donald Trump. Na začiatku júna začal záujem o figdet spinner pozvoľne klesať.

Na vývoj mánie môže vplývať aj obdobie v roku. Nie je vylúčené, že počas prázdnin sa s novou hračkou oboznámi ešte väčšia cieľovka a že v septembri ju bude musieť mať v triede každý. A grafy vystrelia. Aj Pokémon Go bol vyslovene naplánovaný na začiatok leta, pretože ide o hru, v ktorej je potrebné sa prechádzať. Vo februárových snehových závejoch by ľudia pokémonov tak húževnato nelovili. Mimochodom, vystreliť v rebríčkoch sťahovania a používania môžu aj teraz. Niantic na prvé narodeniny aplikáciu výrazne zlepšil, pridal množstvo nového obsahu a najmä možnosť spolupráce hráčov pri dosahovaní rôznych cieľov.

Pomohol aj Justin Bieber

Nie až taký búrlivý a multimiliónový, ale aj tak citeľný rozbeh mali v poslednom čase aj ďalšie technologické trendy a mánie. Hoverboardy boli hit rokov 2015 a 2016. S fidget spinnerom mali spoločné to, že tiež sa len ťažko dalo zorientovať v tom, kto tú dvojkolesovú zvláštnosť vyrába alebo má na ňu patent.

Samobalančný skúter vraj pochádza z jednej z ázijských fabrík, ktorá ho ukázala na viacerých veľtrhoch, pričom šance sa chytili americkí výrobcovia a dovozcovia a zahltili obchody svojimi verziami. Stačilo zmeniť dizajn „puklíc“, nalepiť vlastné logo. Hoverboardy sa potom na internete predávali za tristo aj 1 500 dolárov.

Aj pri hoverboardoch možno pozorovať cyklus „vyhajpovaného“ produktu. K popularite mu dopomohli videá celebrít na sociálnych sieťach vrátane Justina Biebera, na ktorých sa vozili po svojich vilách alebo hotelových chodbách. Nasledovala pozornosť médií, prvé správy o zraneniach, jedno z nich vo Veľkej Británii dokonca fatálne. Ďalšiu „slávu“ priniesli vybuchujúce batérie a zákaz ich predaja v niektorých krajinách.

Ako je to s hoverboardmi dnes? Pozornosť zásadne opadla, ale nedá sa povedať, že by samobalančné skútre vymizli. Aj v slovenských uliciach občas natrafíte na rebela, ktorý sa pomocou neho presúva z miesta na miesto. Presnejšie je konštatovanie, že hoverboardy sa zliali s elektrickými skejtboardmi, kolobežkami a mopedmi, ktoré sa stávajú novou bublinou. Tá pravdepodobne tak rýchlo nepraskne.

Zdravé fajčenie nezaujalo

V Spojených štátoch amerických a západnej Európe sa za mániu s nejasnou budúcnosťou, ale s pomerne ustálenou bázou používateľov dá považovať aj e-cigareta. Technicky správnejšie ide o vaporizér. Takzvaný vaping sa stal popkultúrnym symbolom rovnako ako písanie scenáru na MacBooku v Starbuckse. Pred dvoma rokmi zažili vaporizéri boom aj na Slovensku.

Vaporizér sa podobá na rozmernejšie pero, používa dobíjateľnú batériu, ktorá mení kvapalinu v zásobníku na paru. Bez dechtu, bez klasického cigaretového dymu a s množstvom príchutí. Mnoho ľudí očakávalo, že vaporizéri spôsobia revolúciu v tabakovom priemysle. Nestalo sa. Vznikli síce komunity „vaperov“ a špeciálne kaviarne určené práve pre nich, avšak do mainstreamu sa e-cigarety nedostali. V mnohých krajinách ich zaradili do rovnakého segmentu ako klasické cigarety, takže v reštaurácii sú rovnako zakázané.

O životnosti mánie vo veľkej miere rozhodne najmä to, či v nej ľudia nájdu reálnu úžitkovú hodnotu. Nie je huriavk okolo fidget spinneru najmä o tom, že dieťa alebo tínedžer ho chcú, lebo ho majú ich kamaráti a spolužiaci? Hoverboard a vaporizér ponúkajú aspoň prísľub praktického dopravného prostriedku, respektíve zlepšenia si zdravotného stavu.  

Pokémoni v kostole a vybuchujúce e-cigarety

Rýchlokvasené technotrendy majú ešte jednu spoločnú vlastnosť. Veľmi veľkú časť populácie iritujú a niekde sú dokonca zakazované. Na jednej strane je to klasický syndróm, keď je človek frustrovaný z toho, že vidí svoje okolie robiť niečo, čo nepozná. Cíti sa, ako keby niečo zmeškal alebo sa nedostal do klubu vyvolených. Na strane druhej môžu mať mánie aj reálne nepriaznivé účinky na rôzne aspekty života.

Fidget spinner pôsobí len ako jednoduchá hračka. Podľa niektorých amerických škôl však spôsobuje, že študenti sa nesústredia, a preto túto pomôcku zakázali. Mimochodom, na palube prezidentského špeciálu Air Force One je zjavne povolená. Novinári zachytili najmladšieho syna Donalda Trumpa, ako vystupuje z lietadla a medzi prstami mu rotuje fidget spinner.

Podobný osud stihol aj hru Pokémon Go. Na svojej pôde ju zakázalo používať viacero firiem, v prípade Iránu v celej krajine. Problém je najmä v tom, ak hráča zaujme natoľko, že nevníma svoje (reálne) okolie. Došlo preto k viacerým zraneniam, hlavne pri hraní počas šoférovania. A nedávno súd v ruskom Jekaterinburgu na tri a pol roka podmienečne odsúdil mladého blogera, ktorý zverejnil záznam, ako hrá Pokémon Go v kostole. Mal tým podnecovať nenávisť a urážky náboženského cítenia.

O zákaz hoverboardov sa postarali samotní výrobcovia. Pred pol druha rokom sa začali objavovať prípady explózií týchto nevšedných dopravných prostriedkov. Chyba bola v batériách. Dostavil sa Galaxy Note efekt, keď viaceré letecké spoločnosti zakázali vstup s hoverboardom na palubu lietadiel alebo univerzity na pôdu školy a internátov. Neskôr americká vláda zakázala import hoverboardov do USA úplne. S výnimkou modelov od firmy Segway.

S vaporizérmi to je podobné, bojujú hneď na dvoch frontoch. Prvým sú odporcovia elektrických cigariet a vaporizérov, ktorí tvrdia, že spôsobujú sekundárne fajčenie. Hoci viaceré testy ukázali opak. A potom je tu znova problém nekvalitných, a teda niekedy explodujúcich batérií. Vapovanie na svojich lodiach zakázalo americké námorníctvo, keď sa ukázalo, že za deväť mesiacov sa kvôli nemu zranilo dvanásť námorníkov.(mab)

Hype cyklus podľa Gartneru

Cyklus sa začína vývojom a prvými prototypmi zariadení s nedokonalosťami, ktoré sa odváži používať len skupina prvých nadšencov, early adopters. Nasleduje obdobie vrcholu očakávaní, keď si produkt všimnú médiá a najviac používateľov. O to skôr sa nájdu a šíria chyby. Prichádza pád a obdobie dezilúzie, studená sprcha tak pre tvorcov, ako aj používateľov. Nastáva čas na úpravy a racionálnejšie rozhodnutia. Zároveň sa vyprofilujú záujemcovia, ktorých novinka naozaj chytila. Nastupuje „osvietené stúpanie“, často sprevádzané treťou verziou produktu. Posledným obdobím je stabilná hladina produktivity. Gartner vyrátal 20- až 30-percentnú adopciu produktu možnou skupinou zákazníkov.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.