Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Ako dlho má prežiť váš telefón

Mobil na fotografii je Nokia 6020. Autor tohto článku ho používa jedenásty rok. Zovňajšok je značne opotrebovaný, ale prístroj je stále funkčný a naďalej zvláda základné veci – telefonovanie a esemeskovanie. Segment mobilov sa za posledných desať rokov presunul k smartfónom, ktoré, pochopiteľne, ponúkajú oveľa väčší komfort, celú paletu služieb a možností. Mať vo vrecku najnovší model prenosnej kancelárie sa dnes javí ako nevyhnutnosť. Kto vytiahne na stôl „stredovekú“ Nokiu, riskuje ironický výsmech. Alebo, naopak, chápavé pokývanie hlavou. A môže tiež podnietiť diskusiu o plusoch a mínusoch stratégie plánovaného opotrebovania (planned obsolescence).

17.07.2017, 19:02 | Patrik Garaj | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Riadiť spotrebu

Vytvoríte výborný produkt za dostupnú cenu, ktorý každý chce. Skvelé. Postupne však dôjde k saturácii trhu a dopyt začne klesať. Čo môžete urobiť? Produkt zásadne zmeniť neviete a nechcete. Ostáva pokúsiť sa zmeniť konzumentov. Konkrétne ich správanie. A to z návyku, že produkty sa kupujú na dlhodobé používanie, k presvedčeniu, že je potrebné vždy vlastniť najnovší model.

Presne toto sa odohralo na americkom automobilovom trhu v polovici dvadsiatych rokov minulého storočia. Vplyvom efektívnej výroby a dobrej cenotvorby čoskoro celá Amerika jazdila na autách. V roku 1926 sa však prvýkrát predalo viac používaných áut než nových. Bol to varovný signál pre výrobcov.

Neprehliadnite

Pod vedením Alfreda P. Sloana juniora sa automobilka GM rozhodla zaviesť stratégiu „nový model každý rok“. Takto sa jej nielen podarilo nakopnúť predaje a predbehnúť konzervatívnejší Ford, ale postupne sa u ľudí etablovala túžba vlastniť najnovší produkt, a to napriek minimálnym funkčným posunom. To bol začiatok fenoménu plánovaného opotrebovania – čiže biznisovej stratégie, ktorá v konzumentovi vyvoláva túžbu vlastniť nový model výrobku skôr, než je to nevyhnutne nutné.

Do oficiálneho diskurzu pojem vniesol realitný broker Bernard London v roku 1932. Napísal vtedy programový text s názvom Ending the Depression Through Planned Obsolescence. Tvrdil v ňom, že východiskom z vtedajšej hospodárskej recesie by mohla byť štátom regulovaná životnosť produktov. Po určenom čase by výrobky boli jednoducho vyhlásené za „mŕtve“ a smerovali do šrotu. To by jednak generovalo dopyt po nových veciach, udržiavala by sa tak zamestnanosť a celá ekonomika by sa krútila ako perpetuum mobile. Londonov návrh síce neprešiel, ale idea plánovaného opotrebovania už navždy ostala súčasťou biznisu i konšpiračných teórií.

Kultúra Apple

Pred obchodom stojí dlhočizný rad. Ľudia tu čakajú hodiny, niektorí bivakujú aj cez noc. Cieľ je dostať sa k novému iPhonu medzi prvými. Drvivá väčšina čakajúcich sú oddaní fanúšikovia značky, ktorí si každú sezónu obmieňajú produkty. Ak by ste sa ich opýtali, či sa necítia manipulovaní výrobcom k neustálemu konzumu, zasmiali by sa a poklepkali si po čele.

Byť up-to-date v rámci portfólia obľúbenej firmy sa stalo súčasťou ich života a životného štýlu. Mať najnovší iPhone znamená byť zorientovaný, dostatočne technicky vybavený, teda kompetentný a navyše jednoznačne „in“. Túžba vlastniť aktuálny model je pre nich výsostne slobodné rozhodnutie. Je to však celá pravda?

Vráťme sa k obstarožnej Nokii. To, že vydržala na dnešné pomery nevídane dlho, má viacero dôvodov. Jednak je 

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 28/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Ekonomika

Tagy mobily, smartfón, životnosť

Diskusia (0 reakcií)