Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Holičstvá sú späť. A sú iné, ako si ich mnohí predstavujú

16.07.2017, 04:56 | Marián Biel | © 2017 News and Media Holding

Keď si človek sadá do holičského kresla a má menej ako tridsať rokov, nemusí ani vedieť, čo môže očakávať. Holičstvá sa z našich končín vytratili niekedy pred dvadsiatimi rokmi. Ale zas sa objavujú, len teraz pod označením barbershop alebo barbierstvo.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Rubrika

Enjoy

Vyskúšali sme, ako táto služba pôsobí nie iba na porast hlavy, ale aj na hlavu samotnú. A rovno v tom kresle sme sa o svete britiev a dvesto rokov starých firmách na mydlo bavili s jedným z najlepších holičov na Slovensku a spoluzakladateľom prvého barbierstva Gentleman’s World Martinom Peškom

Tiež sme sa boli pozrieť, ako funguje biznis s prípravkami pre pánov, kde je zas pionierom obchod Barber.sk. Zistili sme, že jeho majiteľ a zakladateľ Tomáš Slamka rozšíril svoje aktivity a tiež už má svoj Hero barbershop. Prvý sa hlási k britskej škole, druhý zas skôr k americkej. Okrem toho, čo tieto školy znamenajú, sme pričuchli k remeslu, ktoré sa nebojí hovoriť, že v ňom ženy nemajú miesto. Hoci...

Neprehliadnite

Čo majú spoločné diviak, kôň a jazvec

Robiť rozhovor s respondentom, ktorý má britvu pod vaším krkom, môže znamenať, že si má človek dávať pozor na otázky. V prípade Martina to však nehrozilo. Vysoký profesionál pôsobil distingvovane a priateľsky. Ako prvé sme si ujasnili, či vníma rozdiel medzi pojmom barbier a holič. Čisto technicky to je, samozrejme, len preklad z angličtiny. Sám sa však radšej označuje za holiča. Na druhej strane chápe, že z marketingového hľadiska je prospešnejšie otvárať barbierstva. Holičstvo má z minulosti akýsi nádych druhotriednej a lacnej služby.

Tomáš SlamkaZdroj: Maňo Štrauch

Podobne to vníma aj Tomáš s výraznou bradou a tetovaniami na druhom konci hlavného mesta. Približne pred štyrmi rokmi sa rozhodol, že vyskúša holenie starej školy a kúpi si britvu. Žiadneho predajcu na Slovensku nenašiel. Musel si ju teda objednať zo zahraničia. Keď dorazila, vybral sa do drogérie kúpiť mydlo na holenie.

A znova rovnaký príbeh, nikde nič. Všade len peny na holenie v spreji, s ktorými by to bola svätokrádež. Nemal na výber, len znova si zo zahraničia objednať aj mydlo. Veľmi ho bavila história a spojil to aj s novou záľubou v holení britvou. Tešil sa, že si kúpi napríklad mydlo od firmy Kent, ktorá bola založená už v roku 1777. Viac ako štvrť milénia skúseností s výrobou hrebeňov, kief a aj mydiel na holenie.

Mimochodom, ak by si niekto myslel, že to sú výrobky za tisícky alebo stovky eur, bude prekvapený tak ako my. Napríklad model SB3 s vôňou pačuli, borovice, santalového dreva a vanilky v mydlovničke z dubového dreva stojí v prepočte okolo dvadsať eur.

Zdroj: Maňo Štrauch

Samozrejme, dajú sa nájsť aj kúsky, ktoré vyžadujú väčšiu investíciu. Takú holiacu štetku so štetinami z jazveca predáva Kent za približne 160 eur. Človek sa aj pri takej drobnosti ako táto nenápadná pomôcka dozvie nevšedné veci. Hoci je najviac rozšírený typ so syntetickými štetinami, autentické by malo byť holenie s tými prírodnými. A na tie sa používajú tri zvieratá. Najtvrdšie štetiny sú z diviaka. Nie sú také pohodlné na tvár, ale zas najrýchlejšie naberú mydlo a masáž tváre je pri nanášaní najintenzívnejšia. Potom sú hlavne v Španielsku obľúbené štetky s vlasom z koní. V pevnosti ide o strednú cestu. A najjemnejšie a aj najdrahšie bývajú spomínané štetky, na ktoré prispeli jazvece. Kvalitná štetka má vydržať až desať rokov.

Aj táto stálosť je niečo, čo v kontraste s instantnou dobou vyvolávalo v Tomášovi nadšenie. Keď mal svoju prvú výbavu pozháňanú zo zahraničia, začal sa pýtať, či je ozaj jediný na Slovensku, ktorý má o takéto veci záujem. Ale neveril tomu a uvedomil si, že je to diera na trhu. Kontaktoval teda jedného výrobcu, urobil si jednoduchý e-shop a do týždňa bola prvá várka vypredaná. To bol jasný znak, že slovenský chlap nie je asimilovaný na plastové jednorazové holiace strojčeky zo siete veľkopredajní. Presvedčilo ho to natoľko, že dal výpoveď a odišiel si do Londýna urobiť holičskú školu.

Zdroj: Maňo Štrauch

Holičská tyč

Ak ste niekde videli na ulici rotujúci červeno-bielo--modrý valec, s veľkou pravdepodobnosťou to bolo práve holičstvo a jeho Barber pole – teda holičská tyč. Respektíve aj verejný dom, ak by sme sa bavili o Ázii. Je to celosvetový symbol tohto odboru, podobne ako je červený kríž znakom prvej pomoci alebo medicíny. Panuje viacero téz o tom, ako tento symbol vznikol. Tou najrozšírenejšou je, že je to pozostatok stĺpa, na ktorom boli zakrvavené obväzy. Holič v minulosti pracoval aj ako jednoduchý zubár a chirurg. Na liečenie sa používalo púšťanie žilou. Zvykom je, že keď sa tento valec točí, je holičstvo práve otvorené.

Pokračovanie článku - stránka 1 z 3
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Rubrika Enjoy

Tagy barbershop, barbierstva, holičstvo

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.