Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Ľudia od reklamy utekajú. Ako to zmeniť

Digitálna revolúcia pomohla rozvoju marketingu. No nesie so sebou aj negatívum, že kedysi verné publikum z „televíznej éry“ sa dnes reklame snaží vyhýbať. Na vine sú čiastočne značky samy – ťažko sa vyrovnávajú s tým, že strácajú kontrolu a moc sa presúva ku konzumentom.

15.07.2017, 10:00 | Martin Poláš | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Diskomfort, ktorý to brandom spôsobuje, riešia väčšinou investíciami do lepšieho cielenia na publikum. Robí to však veľa z nich a vo výsledku pôsobia zúfalo – nasledujú konzumenta úplne všade, ten je zahltený tisíckami posolstiev, až to trochu pripomína šikanu. Výsledok je, že zákazníci si inštalujú adblockery, reklamu ignorujú, a ak si aj nejakú všimnú, nevenujú jej dosť pozornosti.

O tom, čo môžu značky v tomto smere robiť, bola reč aj na tohtoročnej konferencii TREND Marketing Summit. Vzťah zákazníkov k značkám prirovnal kreatívny riaditeľ agentúry Jandl Alex Strimbeanu k bežným medziľudským vzťahom. „Nikto nechce vzťah s niekým, kto pôsobí zúfalo,“ pripomenul.

Neprehliadnite

Holandský marketingový konzultant Polle de Maagt, ktorý spolupracoval s firmami ako Nike, IKEA či KLM, vysvetľoval, že marketing firiem by nemal byť len o plánovaní stratégie, ale o celkovom fungovaní spoločnosti a jej organizácii. „Najlepšia stratégia je žiadna stratégia a najlepší marketing je žiadny marketing. Robí malá pekáreň pri vás, kde nakupujete, marketing? Nie, je len tým, čím je,“ poznamenal.

Pravidlá atraktívnosti

Digitálne prostredie prinieslo zvýšenú fragmentáciu, nekonečné možnosti zábavy aj pretlak informácií. Pre značky je výzva, ako pri tomto zahltení donútiť ľudí, aby reklamu nielen akceptovali, ale ju aj mali radi. „Značky chcú mať osobnosť, charakter, ale prečo sa mnohé správajú tak inštitucionálne, korporátne a nie viac ľudsky a prirodzene?“ zamýšľa sa A. Strimbeanu. Podľa neho sa dajú pravidlá atraktivity z bežného sveta ľudských vzťahov preniesť aj do marketingu.

Základ je podľa P. de Maagta vykašľať sa na korporátny prístup a kráčať v topánkach zákazníka, orientovať sa na jeho spokojnosť. „Musíte vedieť, čo je dôležité pre vašich zákazníkov, mať istotu, že servis funguje spoľahlivo, a myslieť na to, ako ľuďom doručiť výnimočný zážitok. O ten im ide, nie o samotné produkty,“ načrtol.

Alex StrimbeanuZdroj: Milan David

Pravidlá atraktívnosti podľa A. Strimbeana zahŕňajú, aby sa značky nepokúšali manipulovať, zároveň boli nezávislé a „samy sebou“. „Dôležité je tiež nájsť humor, byť spontánny a ukázať záujem.“ Na humor stavia Jandl aj pri svojom najväčšom klientovi Coop Jednota. Spoty s bačom a honelníkom majú u divákov obľubu práve vďaka vtipným scenárom. „Dobrá vec na humore je, že ak viete, ako ho použiť, približuje vás to k zákazníkom, ste k nim bližšie. To sa snažíme robiť pri Coop Jednote,“ povedal A. Strimbeanu.

Ako správne uplatniť zásady efektného marketingu, ukazujú aj veľké značky. Marketingový „kráľ“ Red Bull zatiaľ najlepšie v histórii predviedol, ako pracovať s vlastným contentom, keď nechal zo stratosféry zoskočiť Felixa Baumgartnera. Na YouTube si livestream pozrelo osem miliónov ľudí a web spoločnosti ich navštívilo 25 miliónov.

Čo Wendy’s zvládlo a McDonald’s nie

Značkám sa vypláca otvorenosť aj v priamej komunikácii so zákazníkmi, ktorá sa presunula hlavne do sociálnych sietí. Je to tiež priestor na odlíšenie sa. Namiesto blokovania kritických príspevkov či „copy-pastovania“ korporátnych formuliek sa americký fastfood Wendy’s správa prirodzene, možno trochu drzo. Keď im hejter na Twitteri napísal, že klamú, keď tvrdia, že svoje mäso nemrazia a že inak by ho predsa nemohli dodávať do všetkých reštaurácií, reťazec odpísal, 

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 28/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika Podnikanie

Tagy marketing, TREND Marketing Summit, značky