Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Manažérka, ktorá uspela v mužskom biznise

20.07.2017, 14:00 | Zuzana Petková | © 2017 News and Media Holding

Ženy to majú zložitejšie, musia podstatne viac plánovať, hovorí Magdaléna Dobišová, ktorá šéfovala firme Skanska

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Rozhovor

Politika čistých rúk. Aj tak sa dá nazvať firemná kultúra, ktorá prišla do stavebnej firmy Skanska pred rokmi s bývalou generálnou riaditeľkou Magdalénou Dobišovou. V rozhovore opisuje, ako sa dá pri verejných zákazkách v doprave fungovať bez úplatkov, aj to, ako sa manažérka cíti v mužskom svete stavebníctva.

Doprava je sektor, kde dominujú muži. Ako sa vám podarilo presadiť v tejto oblasti?

Môj osobný profesionálny príbeh je celkom zaujímavý. Vyštudovala som žurnalistiku, o skončení školy som založila jedno regionálne rádio, ktoré dodnes funguje a v ktorom som strávila viac ako osem rokov. Keď sa mi narodila dcéra, odišli sme s manželom do zahraničia, kde mal pracovnú ponuku. V tomto čase sme so spoločníkmi v rádiu uvažovali o predaji spoločnosti a aj sme ho uskutočnili. Po návrate na Slovensko som hľadala uplatnenie v mojej oblasti – komunikácia, stratégia a marketing. Narazila som na inzerát spoločnosti Skanska, kde som potom prešla cez viaceré pozície – od špecialistky komunikácie po riaditeľku marketingu. V roku 2010 po veľkej fúzii, ktorú Skanska robila na Slovensku i v Česku, som sa stala riaditeľkou kancelárie generálneho riaditeľa. A od roku 2012 generálnou riaditeľkou.

Ako ste sa dostali do takej vysokej pozície?

Som prirodzene taký typ, za ktorým ľudia prichádzajú. Stretáva sa u mňa veľa informácií a myslím si, že s nimi viem pracovať a posúvať ich ďalej. Vzhľadom na to, že Česko a Slovensko sú pre našich švédskych majiteľov jedna obchodná jednotka, ale sme dve krajiny, potrebovali sme na Slovensku reprezentanta Skansky, najlepšie takého, ktorý nepôsobil roky v stavebníctve, nemá v ňom väzby a je nezávislý. Po všetkých zmenách prirodzene vyplynulo, že to mám byť ja, keďže som dovtedy riadila kanceláriu generálneho riaditeľa.

Žurnalistika, ktorú ste študovali, a stavebníctvo sú dosť vzdialené oblasti. Bolo ťažké sa zorientovať?

Keď sa pozerám spätne, myslím si, že 50 na 50. Ja som nikdy nemala a nemám tendenciu starať sa do konkrétnej stavebnej výroby a mudrovať o stavebných procesoch. Nie je to v mojom zameraní, pre mňa bolo dôležité, aby som bola obklopená ľuďmi, ktorí tomu rozumejú a sú v tejto oblasti profesionálmi. Vždy som ich okolo seba mala a do dnešného dňa mám. Moja úloha nebola riešiť konkrétnu stavbu, ale viesť firmu určitým smerom.

Ako vnímali vaši podriadení, že ich manažuje žena bez technického vzdelania?

Inak to vnímal externý trh a inak naše interné prostredie. Úprimne, nie všetci boli nadšení a klamala by som, keby som tvrdila, že vnútri spoločnosti nastalo jedine pozitívne jasanie. Stavebný biznis je veľmi konzervatívny, do dnešného dňa mužský. Keď sa v našej spoločnosti udiala personálna zmena, dostávala som zvnútra rôzne reakcie, ale kolegovia, ktorí ma poznali, ju chápali a rozumeli prečo. Zaujímavé to bolo v externom prostredí, odkiaľ som mala reakcie typu: tí Švédi sa už celkom zbláznili.

Švédsko je krajina, kde majú ženy rovnaké postavenie ako muži, rovnaké mzdové ohodnotenie, čo na Slovensku stále nie je bežné. Malo vplyv pri vašom vymenovaní, že Skanska má švédsku matku?

Nemyslím si, že dôvod môjho vymenovania bol ten, že som žena. Švédska kultúra je veľmi rovnoprávna, nepozerá sa na to, že teraz nám chýba žena a bolo by dobré ju doplniť. Ale keď návrh prišiel, nebol dôvod ho spochybniť. A túto kultúru sa snažíme prenášať i do lokálnych jednotiek. Ako podnikáme globálne, tak aj lokálne. Čo platí vo Švédsku, musí aj v SR a ČR.

Politika čistých rúk nie je ľahká, ale je zárukou dlhodobého biznisu 

Majú ženy vo vrcholových pozíciách na Slovensku ťažšie podmienky? A akým predsudkom čelia?

Ženy to majú zložitejšie, keď majú rodinu a chcú fungovať plnohodnotne doma aj v práci. Musia vynaložiť oveľa viac energie, aby to zvládli. S predsudkami sa stretávame, ak sa bavíme o kariérnom postupe ženy, často padne argument, že má malé deti. Ale treba sa tej ženy spýtať, či to chce, a ešte dôležitejšie je, ako jej firma vie pomôcť. Ženy musia podstatne viac plánovať, keď chcú zvládnuť prácu i rodinu. Keď sa bavíme o tom, ako pritiahnuť viac žien do Skanska výroby, rozprávame sa aj o lepšom manažmente stavby. Žena zvládne veľa vecí, ale musí to mať vopred v pláne. Veľmi ťažko sa jej pracuje, ak má napríklad naplánovanú prácu do tretej, ale niekto jej v ten istý deň povie, že musí zostať do siedmej, pretože sa nezvládol dnešný harmonogram.

Prečo je podľa vás slovenská spoločnosť stále taká stereotypná, že sa žien na pracovnom pohovore pýtame, či vedia skĺbiť rodinu a prácu, a mužov nie?

Tak sme boli vychovaní. Je to v nás hlboko zakorenené. Na materskú dovolenku chodia ženy, a keď sa nebodaj pre rodičovskú dovolenku rozhodne muž, je aj v korporátnej firme, ktorá pôsobí na Slovensku, minimálne za čudáka. Vo Švédsku je prirodzené a zo zákona dané, že určitú časť rodičovskej dovolenky musí absolvovať i muž. Dnešný svet je iný ako za čias našich starých mám a intenzívne sa mení. Mladá generácia má už pracovné očakávania nastavené inak. Či už v rovnoprávnom postavení mužov a žien alebo v balanse medzi pracovným časom a voľnom. Ak chceme prijímať dobrých a talentovaných ľudí do firmy, vytiahnuť najlepších, musíme sa prispôsobiť.

V Skanske ste presadzovali takzvanú politiku čistých rúk. Teda transparentné podnikanie s nulovou toleranciou voči podozreniam z korupcie. Prečo práve toto ste považovali za dôležité?

Lebo takýto spôsob podnikania je jediný udržateľný. Sme firma, ktorá má 128 rokov. Biznis je len vtedy dlhodobo možný, keď správanie jednej biznis jednotky neohrozuje celý svetový koncern. Máme svoju históriu, z ktorej sme sa museli na Slovensku poučiť a prevziať zodpovednosť.

Máte na mysli kartelovú dohodu, ktorej súčasťou bola aj Skanska?

Áno, išlo o súťaž, ktorá sa začala v roku 2004, na výstavbu diaľničného úseku Mengusovce – Jánovce, kde Skanska bola v združení s inou firmou. Tender bol napokon zrušený, lebo firmy boli obvinené z kartelovej dohody. V januári 2013 potvrdil Najvyšší súd, že spoločnosti uzavreli kartelovú dohodu. Ťahalo sa to extrémny čas, v Skanske bolo vymenené vedenie a bolo nám jasné, že takéto niečo sa zopakovať nemôže.

Čo to spôsobilo?

Skanska je kótovaná na severskej burze a veľmi dobre si pamätám, že keď som nastúpila v roku 2006, prvýkrát som situáciu v súvislosti s kartelom reportovala kolegom do USA, ktorí sa zúčastňovali na tendri na rekonštrukciu budovy OSN. Report som neskôr písala znovu kolegom, ktorí boli v tendri v Kanade, musela som vysvetľovať, aké opatrenia firma prijala, aby sa to neopakovalo.

Do akej miery určuje firemnú politiku na Slovensku aj švédska Skanska?

Firemná politika ide vždy zhora. Globálny pohľad na fungovanie firmy musí byť jednoznačný, takže áno, ovplyvňuje ju veľmi. Skanska napríklad odišla z Ruska, hoci ide o obrovský trh, ale nedalo sa tam podnikať práve pre korupciu. Skončili sme z tohto dôvodu aj v Latinskej Amerike.

Na moje vymenovanie za šéfku som mala aj reakcie – tí Švédi sa už celkom zbláznili 

V čase kartelu v slovenskej Skanske ešte nebol taký dôraz na etiku?

Súťaž bola v roku 2004, v roku 2008 sa kompletne zmenil manažment v Česku aj na Slovensku. Na pozíciu generálneho riaditeľa česko-slovenskej obchodnej jednotky prišiel Dan Ťok, ktorý jasne a jednoznačne prijal záväzok stratégie transparentného podnikania.

Verejná doprava na Slovensku a výstavba diaľnic sa spájajú s korupciou. Nebola politika čistých rúk v Skanske na škodu, nelimitovala firmu vo verejných obstarávaniach?

Nebol to jednoduchý proces. Veľmi dobre si spomínam na rôzne verejné zákazky, z ktorých sme boli vylúčení napriek najlepšej ponuke. Predstavte si, že si vyberiete zákazku, ktorá je pre vás vhodná. Vytvoríte výborný tím, ktorý rozmýšľa, ako to spraviť čo najlepšie a najefektívnejšie vo vzťahu k verejným peniazom, zároveň aj najkvalitnejšie. Pripravia dobrú ponuku. Keď sa otvoria obálky, ste na prvom mieste, dokonca dostanete akceptačný list – a potom sa súťaž zruší. Mali sme rôzne takéto skúsenosti a bolo zložité vysvetľovať to ľuďom, ktorí tvrdo pracovali.

Nestratili motiváciu?

Firma prešla dobrým očistným procesom. Dovolím si tvrdiť, že dnes v nej pracujú ľudia, ktorí vedia, prečo to robíme, a chcú takto pracovať. Mali sme aj takých, ktorí neverili, dali výpoveď a toto rozhodnutie sme rešpektovali. Samozrejme, boli i takí, ktorí boli odídení.

Neprišli ste o biznis?

Museli sme zmeniť stratégiu, lebo veľké zákazky boli pre nás nedosiahnuteľné. Skanska bola predtým zameraná na veľké dopravné projekty, na ktorých sa spravidla podieľala v rôznych združeniach. A tie boli pre nás rizikové. Mali sme dve možnosti – buď firmu strategicky presmerovať, alebo zavrieť. Neurobili sme nič svetoborné. Zobrali sme si príklad zo Škandinávie, kde firma funguje tak, že má okolo 55 až 60 percent stredných a menších regionálnych zákaziek. Vytvárajú istú kvantitu a platformu na to, aby sa firma mohla venovať vo zvyšných percentách veľkým, zaujímavým a referenčným projektom. To sme prebrali a vošli do regiónov.

Na lokálnej úrovni sú verejné súťaže transparentnejšie a bez úplatkov?

V tomto smere budem vždy optimista. Vnímame pozitívny posun, pretože vo veľkej väčšine sú stavby financované z eurofondov a Európska komisia ich kontroluje. Trestnoprávna zodpovednosť je osem rokov a starostovi sa môže stať, že ak nejaký tender zmanipuluje, bude už na dôchodku a polícia mu príde zaklopať na dvere. Slovensko je malá krajina a referencie, akým spôsobom sa obstaráva na tom-ktorom úrade, sa šíria rýchlosťou blesku.

Keď nastúpila jednofarebná vláda Smeru, premiér Robert Fico sa vyjadril na adresu Skansky. Smer akoby naznačoval, že máte prepojenie na KDH.

Na Slovensku je veľmi aktívny stereotyp, že každý musí mať na niekoho prepojenie. Normálna cesta sa veľmi často spochybňuje. Tak ako vtedy, aj dnes môžem veľmi jasne povedať, že nemáme a nehľadáme žiadne záhadné a tajné prepojenia. Rovnako sa snažíme profesionálne a slušne komunikovať s každým investorom. Možno to vtedy vyplynulo z toho, že pri nástupe Jána Figeľa z KDH za ministra dopravy Skanska podpisovala zmluvu na R4 pri Košiciach. A bola to prvá verejná zákazka pre Skansku po veľmi dlhom čase. Dnes je stavba odovzdaná, bola dokončená včas, v dobrej kvalite a za peniaze, ktoré boli vysúťažené.

Prispeli eurofondy k väčšej transparentnosti pri verejnom obstarávaní?

Na jednej strane určite áno. Európska komisia má rôzne mechanizmy na ich kontrolu a správne a férové využívanie. Slovensko má niekoľko skúseností, kde netransparentné a pochybné obstarávanie spôsobilo, že určené financie neboli preplatené. Projekty museli byť financované z iných štátnych zdrojov, ktoré mohli byť využité inak a efektívnejšie. Ide len o to, ako dlho trvá kontrolný proces. Na druhej strane je ešte vo vzťahu k využívaniu eurofondov častý postoj – postavme to, nech to stojí, čo to stojí. Ibaže nejde o peniaze, ktoré by spadli z neba. Aj Slovensko prispieva do fondov Európskej únie a je extrémne dôležité, aby stavby neboli predražené, lebo sa ako krajina pripravujeme o ďalšiu infraštruktúru.

Stali ste sa prezidentkou Business Leaders Forum. Je to platforma, ktorá združuje zodpovedné firmy. Čo si pod tým máme predstaviť?

Forum je platforma firiem, ktoré sa verejne zaviazali byť lídrami v zodpovednom podnikaní. Vznikla v 2004 a členmi boli hlavne nadnárodné spoločnosti, ktoré pôsobia na Slovensku a ktoré chcú týmto spôsobom podnikať i na slovenskom trhu a tak ho ovplyvňovať. Prezidentkou združenia som bola dva roky a mám obrovskú radosť, keď sa medzi členmi začínajú objavovať i spoločnosti s čisto slovenským základom. A keď hovoríme o charakteristike zodpovednej firmy, netreba tomu dávať vzletné pomenovania. Z môjho pohľadu je zodpovedná firma tá, ktorá sa správa na trhu slušne, koná tak, aby sa mohla pozrieť do očí zamestnancom, subdodávateľom aj investorom, a je hrdá na kvalitu a dodržiavanie záväzkov.

Prečo čoraz viac slovenských firiem rieši svoju dobrú povesť?

Ide o jediný možný spôsob, ako fungovať dlhodobo. Známa poučka, ktorá nás sprevádza od socializmu – kto nekradne, okráda svoju rodinu, má ešte nejakú zotrvačnosť. Ale na pracovný trh prichádza generácia orientovaná na hodnoty, životné prostredie a vzťahy. Ak firmy na tento vlak nenaskočia, tak ho zmeškajú, a ak na to nenaskočí spoločnosť, naďalej budú mladí ľudia odchádzať za hranice. V rámci našej spoločnosti máme rôzne druhy vzdelávania. V roku 2014 som bola účastníčkou globálneho ročného vzdelávacieho tréningu pre manažérov. Bavili sme sa o miléniovej generácii, ako ich pritiahnuť do Skansky a prepojiť ich s našimi špecialistami.

Tím má byť rôznorodný, ale potrebuje lídra, ktorý ho zjednotí a namotivuje 

Na čo ste prišli?

Robili sme prieskum vo viacerých krajinách, čo očakávajú mladí od práce a pracovného prostredia. Najdôležitejšie pre nich boli osobný rast a rozvoj. Na druhom mieste bol adekvátny plat – ale hneď, v tomto je nastupujúca generácia veľmi netrpezlivá. Tretia najdôležitejšia bola flexibilita. A hneď potom nasledovalo pracovné prostredie, kredit a hodnota firmy. V najdôležitejších faktoch sa teda veľmi nelíšia od nás.

Momentálne zastrešujete v Skanske oblasť diverzity. O čo ide a prečo je to dôležité?

Vezmite si, že máte pracovný tím, ktorý chodil na jednu vysokú školu, jeho členovia spolu robia dvanásť rokov a sú perfektne začlenení. Ale je tu jedno riziko. Keď napríklad hodnotia projekt z pohľadu rizík, nevšimnú si problém, lebo všetci majú jednotný pohľad, skupinové myslenie. Človek z iného prostredia by ho možno identifikoval ihneď. Je veľmi dôležité prepojiť diverzitu so začlenením. Samotná diverzita nestačí. Rôznorodý tím vyzerá síce dobre na papieri a v číslach, ale hoci je extrémne kreatívny, členovia majú rozdielne pohľady a názory. Bez jednotiaceho prvku, teda dobrého manažéra, je to nanič. Tímy majú veľmi vysokú fluktuáciu, vládne nespokojnosť medzi kolegami, majú pocit, že si nerozumejú. Takýto tím potrebuje správneho lídra, ktorý vie z ľudí dostať nápady, využiť ich, vie s takýmto tímom pracovať a vytvárať pracovné prostredie, v ktorom sa ľudia cítia motivovaní, pochopení a akceptovaní. Líder je extrémne dôležitý.

Slovensko má pomerne uzavretý pracovný trh. Máme obavy z cudzincov, utečencov. Čo na to hovoríte?

Sme malá krajina a musíme sa otvoriť. Zdieľaná ekonomika je budúcnosť, a preto sa nevyhneme ani tomuto trendu. Nezamestnanosť na Slovensku nie je taká vysoká ako napríklad v Chorvátsku. Argumentovať tým, že najprv zamestnajme Slovákov, ktorí sú bez práce, je veľmi prvoplánové, pretože mnohí z nich sú už nezamestnateľní. Dôležité je, ako cudzincov do pracovného procesu začleníme. Samozrejme, nie je v poriadku, aby robili za podhodnotenú mzdu, boli vykorisťovaní a žili v neakceptovateľných podmienkach. Ak budú mať rovnocenné pracovné zaradenie, môžu nás pozitívne ovplyvniť a posunúť dopredu vo vzťahu k efektivite práce. Nemali by sme zabúdať, ako sa Európa otvorila pred pár rokmi pre nás.

Ako vyzerá diverzita v Skanske?

Sme na štarte, naším cieľom je vytvoriť pracovné prostredie, kde budú všetci vítaní a rešpektovaní. Či to budú ľudia iných národností, rôzneho vzdelania, rôzneho veku alebo inej sexuálnej orientácie. Extrémne dôležité je ich prepájať a správne do pracovného procesu začleniť.

Z pohľadu hodnôt to znie super, ale aký profit má z toho majiteľ firmy?

Je veľké množstvo štatistík, ktoré porovnávajú rôznorodé a jednoliate tímy. Ako v nich prebiehajú myšlienkové pochody, kreativita a ako sú efektívne. To sú tvrdé dáta, ktoré svedčia v prospech rôznorodosti. V rámci firmy máme svoje analýzy a prieskumy, ktoré to potvrdzujú.

Čo by mal napríklad štát urobiť, aby prostredie na trhu bolo transparentnejšie a zamestnávanie jednoduchšie?

Môžeme mať na Slovensku množstvo zákonov a ich pravidelných aktualizácií. Nepomôže to, ak sa nebudú dodržiavať, ak bude beztrestné ich porušovanie a vymožiteľnosť práva bude beh na desaťročia. Netreba nič viac, len byť zodpovedným a dodržiavať pravidlá na všetkých úrovniach. Všade vo svete je základom ekonomiky stredná trieda, treba k nej byť ústretový v daňovej aj sociálnej oblasti. Aby sa nestalo, že táto vrstva zostáva na okraji.  Rovnaký meter pre všetkých a dodržiavanie zákonov. Je to veľmi jednoduchá matematika. A najvyšší čas. 

Magdaléna Dobišová (48)

Vyštudovala Filozofickú fakultu UK v Bratislave, založila Rádio Beta. V roku 2006 nastúpila do Skansky, kde prešla viacerými pozíciami. V roku 2012 sa stala generálnou riaditeľkou a predsedníčkou predstavenstva slovenskej Skansky. V apríli 2017 ju vo funkcii vystriedal Miroslav Potoč. V súčasnosti pôsobí ako podpredsedníčka predstavenstva a riaditeľka odboru správy spoločností. V roku 2014 získala titul v ankete Top 10 žien slovenského biznisu a v roku 2017 sa stala osobnosťou architektúry a stavebníctva na základe verejného hlasovania časopisu ASB v spolupráci s týždenníkom TREND.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Rozhovor

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.