Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Život v tieni obrov. Ako vlastne dokážu prežiť malí operátori

Toto auto je Ferrari. Nápis na zadnom skle dvojmiestneho Smartu je myslený ako vtip, ale nie je to prvý plán. Smart patrí firme RS Net, internetovému a televíznemu providerovi z Rimavskej Soboty, a nápis vcelku výstižne vyjadruje jeho vplyv a význam v tomto 24-tisícovom okresnom meste.

01.08.2017, 17:30 | Jozef Andacký | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Pokiaľ ide o investície do nových technológií na báze moderných optických sietí, Rimavská Sobota bola dlho na okraji záujmu veľkých telekomunikačných hráčov. Keď tam napokon prednedávnom s optickými linkami prišiel Slovak Telekom, narazil na etablovanú konkurenciu. Voľný priestor medzičasom využili lokálni provideri. Najsilnejší z nich s viac než desaťtisíc zákazníkmi na internetové a televízne služby je RS Net.

Neprehliadnite

Rimavská Sobota má aj vďaka nemu infraštruktúru, na akú nie sú často zvyknutí ani obyvatelia podstatne väčších sídiel. „Neexistuje adresa, bytovka alebo rodinný dom, kde vám do týždňa nevieme dať optiku,“ tvrdí spoluzakladateľ a CEO RS Netu Radovan Ceglédy. Jeho firma je príklad, že slovenský internet nie je len ihriskom Slovak Telekomu, Orangeu či UPC. A nie je jediný. Na Slovensku fungujú ďalšie desiatky providerov, ktorým sa vo svojich mestách a regiónoch podarilo vyrásť v ich tieni.

Radovan Ceglédy (RS Net)

o vybudovanej infraštruktúre: „Neexistuje adresa, bytovka alebo rodinný dom, kde vám do týždňa nevieme dať optiku.“

Klienti internetu: 6 900

Klienti TV: 3 400

Tržby (2016): 1,1 mil. €

Zdroj: Jozef Andacký

RS Net: S Teatrom do sveta

Sediac v budove RS Netu s poetickým názvom Teatrium, kde má aj malé múzeum počítačov z 80. a 90. rokov minulého storočia, R. Ceglédy vyratúva, že do sietí a technológií ročne investujú 400-tisíc eur. Lakonicky prehodí, že vlani položili do zeme takmer sto kilometrov optiky. A že na stavebnú činnosť si nakúpili vlastné kapacity. Buldozér, bager, zariadenia na pretláčanie a mikrotunelovanie. „Inak by sme neboli schopní toľko stavať,“ vysvetľuje.

Optické vlákna naťahuje RS Net aj v okolitých dedinách, kde má zhruba pätinu z celkového počtu zákazníkov, väčšinou zatiaľ na bezdrôtovom Wi-Fi pripojení. Plán je v každej jednej obci kompletne prejsť na perspektívnejšiu technológiu. Útlm Wi-Fi, s ktorým väčšina lokálnych providerov začínala, je v tejto brandži v posledných rokoch zásadný trend. „Poslednú anténu sme kúpili pred troma rokmi,“ spomína R. Ceglédy. Optika je síce investične náročnejšia, ale providerovi umožňuje, aby zákazníkom poskytoval kvalitnejšie služby: gigabitový internet či digitálnu televíziu s archívom.

Prechod na optiku nie je jediný trend. „Veľkí hráči sa začínajú správať lokálne, prichádzajú s lokálnymi ponukami, do výstavby optickej infraštruktúry vkladajú ďalšie veľké peniaze,“ opisuje zmeny na trhu R. Ceglédy. A krčí plecami, že je to prirodzený vývoj, s ktorým sa musia zmieriť: „Čo môžeme robiť, je byť lepší než oni.“

Na prvý pohľad jednoduchá a priamočiara stratégia, ale tromfov ubúda. Veľké telekomy sú silné v marketingu a reklame, majú solídne ceny, funkčne porovnateľné produkty, sumarizuje R. Ceglédy. Lokálni hráči ako RS Net však podľa neho ešte vždy vedia zabodovať prozákazníckejším prístupom, servisom a kvalitou služieb, ktorá sa odvíja najmä od úrovne vybudovanej infraštruktúry.

RS Netu pomáha napríklad aj to, že v programovej ponuke má vlastnú lokálnu televíziu, TV Rimava. Z dvoch stoviek kanálov je dvadsiata najsledovanejšia, na úrovni Discovery alebo Disney Channel. Ľudia ju teda chcú pozerať – a providerovi funguje ako marketingové lákadlo. „Robíme ju inak, sviežejším spôsobom. Keď lokálnu televíziu robíte dobre, má to aj prínos pre komunitu v meste,“ dodáva R. Ceglédy.

Že by RS Net staval alebo kupoval siete v ďalších mestách a regiónoch, ako to robí napríklad pôvodne košický Antik (jeho príbeh je ten bonusový), to R. Ceglédyho neláka. Stavil na iný spôsob expanzie. Zo svojej produktovej značky Teatro vytvoril celoslovenskú franšízovú platformu. „Väčšina lokálnych providerov sú firmy postavené okolo technikov. Neriešia brand, marketing, produktový manažment. Ale teraz vidia, že ich to začína stáť zákazníkov, pozíciu na trhu,“ vysvetľuje.

Teatro je o unifikácii ponuky televíznych aj internetových služieb a spoločnej marketingovej komunikácii, za ktorú členovia platformy platia mesačný poplatok. Franšíza funguje od mája minulého roka s osmičkou providerov z celého Slovenska, od Bytče po Rožňavu, od Štúrova po Kežmarok. V tomto roku do nej R. Ceglédy plánuje zapojiť ďalšie dve desiatky lokálnych poskytovateľov. No a jeho dlhodobou víziou je na Teatre postaviť virtuálneho mobilného operátora.

Plány má šéf RS Netu, ktorého v meste poznajú tiež ako aktivistu a lídra občianskeho združenia Naša Sobota, aj mimo sféry telekomunikačných služieb. Chce sa pustiť do zabezpečenia domácností ako súčasti širšieho konceptu smarthome, do ktorého tento rok vstúpil Slovak Telekom či ZSE (Zeon). Uvažuje aj o tom, že rozšíri záber pre existujúce personálne kapacity: „Máme servisné partie, ktoré sa starajú o elektronické komunikácie. Rovnako môžu servisovať elektrinu, vodu, plyn.“ Pre majiteľov RS Netu by to nebol prvý odklon od core biznisu, pred štyrmi rokmi otvorili STK-čku.

Rudolf Kubík (BBX)

o štarte TV služieb pred Vianocami: „Bolo to fantastické, nestíhali sme pripájať.“

Klienti internetu: 4 100

Klienti TV: 500

Tržby (2016): 520-tis. €

Zdroj: Maňo Štrauch

BBX: Dostať sa do bytoviek

Nápady a plány majú aj ďalší lokálni provideri. 

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 29/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy lokálni operátori, Orange, Slovak Telekom, Telekom

Diskusia (0 reakcií)