Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

S príchodom Uberu odišiel taxikársky stredovek

Revolúcia v doprave alebo podnikanie za hranicami zákona? Uber je na slovenskom trhu už rok a pol. Nabúral obraz o taxi preprave a otestoval prístup štátu a samosprávy k zdieľanej ekonomike. Taxikári však nevzdávajú boj proti technologickému rivalovi a najväčší start-up sveta aj na Slovensku hľadá nový – efektívnejší model biznisu.

23.01.2017, 19:00 | Tomáš Nejedlý | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 15

V článku sa dočítate:

  • Prečo nie je hra Uberu úplne čistá
  • Čo bráni úradom efektívne kontrolovať vodičov porušujúcich zákon
  • Ako za férovú súťaž na trhu bojuje Únia taxikárov

Ako by ste bez pomoci slov zahrali taxikára? Štyria z piatich ľudí by asi postupne ukázali zdvihnutú ruku, krútenie volantu, označenie TAXI na streche a pupkatého muža s cigaretou v ústach. Ak sa na niektoré povolania rokmi vytvoril stereotypný pohľad, tak na taxikárov určite.

Každý, kto v minulosti cestoval taxíkom, si zrejme spomenie na voňavý stromček, hompáľajúci sa pod spätným zrkadlom, nedovetrané zvyšky pachu z cigariet, zamastenú palubovku a prežívané napätie, či vodič drží správnu trasu alebo neprepína sadzbu na taxametri.

Už niekoľko rokov tento obraz úspešne rozbíja služba zdieľanej jazdy, ktorej priekopníkom je Uber. V Bratislave má za sebou rok a pol. A zmeny je skutočne vidieť. Taxíky sú viditeľne čistejšie, vodiči milší a služby osobnej prepravy kvalitnejšie, jednoduchšie a transparentnejšie. Cena za zvezenie pritom ostala na rovnakej úrovni či dokonca klesla.

Súvisiaci rozhovor

Tlak na ceny

Dajme slovo dátam. Štatistický úrad každoročne zverejňuje ceny desiatok položiek a ich váhu v spotrebnom koši Slovákov. Päťkilometrová cesta osobným taxíkom si dlhodobo udržiava stabilnú úroveň pod piatimi eurami. Vlani vyšla v priemere na 4,63 eura, len o dva centy viac ako predvlani. Na porovnanie – rovnakú stabilitu si udržiavajú ceny mestskej hromadnej dopravy, vlakovej a autobusovej dopravy, tie sú však regulované a čiastočne dotované štátom a samosprávou.

Skutočnosť je však pre zákazníkov zrejme ešte lepšia, ako ukazuje štatistika. Uber sa bráni zaradeniu medzi poskytovateľov taxislužby. Partnerskí šoféri oficiálne ponúkajú službu zdieľanej jazdy a samotná firma vystupuje ako sprostredkovateľ ponuky a dopytu po nej. Údaje o cenách, za ktoré jazdia partnerskí vodiči Uberu bez taxikárskej licencie, teda do výpočtov štatistikov zrejme nevstupujú. A keďže je Uber na trhu lacnejší ako klasické taxislužby, po zohľadnení by pravdepodobne klesla aj celková priemerná cena za minulý rok.

Porovnanie cien za taxi v Bratislave
(eur)
Uber Taxify Fun taxi ABC taxi Hello taxi AA taxi Euro
Základné cestovné 1,20 1,00 1,32 n 1,30 1,30
Sadzba za minútu 0,07 0,10 0,26 0,27 0,20 0,27
Sadzba za kilometer 0,39 0,36 0,56 0,60 0,52 0,60
Minimálne cestovné 2,00 2,00 4,00 3,90 4,50 3,90
n – nedostupný údaj
PRAMEŇ: cenníky vybraných poskytovateľov

Najnižšie sadzby

Najhodnotnejší start-up sveta prišiel do slovenskej metropoly so základnou ponukou služby UberX za cenu 36 centov za kilometer. Bola to zhruba polovica toho, čo si za telefonickú objednávku účtovali dovtedajší hráči na trhu. K nej nový hráč účtoval ešte deväť centov za minútu jazdy, no aj po sčítaní oboch sadzieb výrazne podliezol sadzby tradičných taxislužieb. Za minimálne jazdné dve eurá by sa dovtedy žiadny taxikár neunúval ani naštartovať.

Tam, kde vyšla cesta na objednávku z ulice na dvadsať eur a cez telefón na osem eur, partnerskí vodiči Uberu naúčtovali pasažierovi šesť eur. Po pol roku Uber na Slovensku znížil cenu za minútu ešte o dva centy, cenu za kilometer, naopak, zvýšil o tri centy.

Ostatným taxislužbám v súboji o zákazníkov neostávalo iné, než sa cenami aspoň priblížiť, prípadne inovovať a ponúknuť odlišné cenové modely. Easy Taxi napríklad prišiel s jednotnou cenou päť eur v rámci väčšej časti Bratislavy bez ohľadu na dĺžku jazdy.

Čo priniesol Uber do Bratislavy

  • tlak na znižovanie cien
  • vyššiu kvalitu poskytovaných služieb, ktorej sa v rámci svojich možností prispôsobujú aj „tradiční“ taxikári
  • reputačný mechanizmus, ktorý umožňuje zákazníkom okamžite hodnotiť kvalitu poskytnutej služby a vyradiť nekvalitných vodičov
  • odpor klasických poskytovateľov taxislužby, vyvolaný nerovnými podmienkami podnikania

Dôvera nadovšetko

Poriadny prievan priniesol na trh aj reputačný mechanizmus, ktorý tvorí výraznú časť mágie Uberu. Cestujúci vidí 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 15

Rubrika Podnikanie

Tagy Andrej Danko, politické strany