Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

TREND Test: 3 verzus Škoda Octavia RS


06.08.2017, 09:59 | Jozef Prosnan | © 2017 News and Media Holding

Viem, že pred väčšinou motoristov ťažko obhájim tvrdenie, že ak sa Octavia dá kúpiť už za 15-tis. eur, potom za Octaviu RS sa oplatí zaplatiť dvojnásobok.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika

Enjoy

No jedno by aj táto väčšinová vzorka mohla uznať. Raz svoje kúpené auto budete chcieť predať a Octavia RS je na trhu jazdeniek pojmom, preto si aj drží cenu.


Octavia RS proti Octavii RS


My ostatní, ktorí najostrejšiu Octaviu považujeme za zaujímavú výzvu, si môžeme zapolemizovať na tému, aké vozidlo je najúhlavnejším súperom liftbacku RS 230, 2,0 TSI, ktorý som práve otestoval. Ja tvrdím, že v prvom rade Octavia RS 2,0 TDI (135 kW/184) k), ktorá sa ako jediná škodovácka ereska predáva nielen s pohonom predných kolies, ale aj vo verzii 4 x 4, čo je pri takomto výkonnom aute už vážna pridaná hodnota. Zhora zas na ňu tlačí ešte výkonnejšia drahšia a lepšie vybavená tiež benzínová Octavia RS 245 2,0 TSI (180 kW/245 k).


Neprehliadnite

Litre proti kilowattom


Ak diesel, potom jeho zvuk by vám nemal naháňať zimomriavky a nafta by mala voňať. Tiež budete musieť akceptovať citeľne horšiu dynamiku a fakt, že kvôli ťažšiemu motoru tento derivát v zákrutách menej úspešne zápasí s nedotáčavosťou. Na druhej strane vás zas odmení o dva, tri litre nižšou reálnou spotrebou. A čím budete na pílu viac tlačiť, o to bude rozdiel v prospech diesla priaznivejší.

Ak sa rozhodnete pre RS 245, potom vyšší maximálny výkon ako motív voči RS 230 neobstojí. Rozdiel 15 koní by vám urobil kedysi veľkú radosť, keby ste ho získali ako bonus ku Škode 105. Stalo by sa z nej žihadlo. V mnohopočetnom stáde sa však 15 koní stratí. Rozdiel jednej, maximálne dvoch desatín sekundy pri akcelerácii z 0 na 100 km/h v prospech RS 245 rozoznajú síce stopky, no vy ho nemáte šancu pocítiť.

Ak však ide o diferenciál VAQ s elektronickým uzáverom, ktorý figuruje aktuálne len v RS 245, potom by stála za úvahu v prípade, že si so svojou ereskou budete častejšie robiť radosť v plnom nasadení trebárs na pretekárskom okruhu.

V cenovom rozdiele viac ako 3-tis. eur figuruje okrem prekreslenej softvérovej mapy a onakvejšieho diferenciálu aj sedemstupňová namiesto šesťstupňovej prevodovky DSG, devätnásťpalcové obutie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, poťah sedadiel s Alcantarou, voľba jazdných režimov, displej palubného počítača Maxi Dot aj čierny dizajn rámika prednej masky a krytov vonkajších zrkadiel. To všetko okrem motora, prevodovky a diferenciálu síce môžete mať aj v RS 230, ale za príplatok.


Ford Focus STZdroj: Ford

Rozum aj štatistika pre TDI


Dovolím si tipovať, že väčšina potenciálnych záujemcov snívajúcich o najrýchlejšej Octavii v histórii, prípadne o jej krotkejšej tiež benzínovej verzii pred návštevou značkového šourúmu vezme kalkulačku a bude z toho síce o niečo pomalšia, ale lacnejšia a hlavne úspornejšia Octavia RS 2,0 TDI – možno aj vo verzii Combi. Štatistika preferencií, ktorú nám ponúka každodenná premávka, nepustí.


Liftback proti hatchbackom


Z konkurenčných značiek najväčšie nebezpečenstvo pre trhové preferencie Octavie RS hrozí práve od koncernového príbuzného VW Golf GTi 2,0 TSI. Vo vyhľadávači s kritériami benzín, výkon, cena, charakter ešte uviazli Ford Focus 2,0 EcoBoost aj Peugeot 308 GTi 1,6 THP.

Inak povedané Octavia RS ako ostrý liftback proti trom hot hatch. Čo myslíte, je veľký kufor Octavie konkurenčnou výhodou aj v rámci svorky, kde sa na piedestál vyžadovaných vlastností presadzuje agresívny charakter, výkon a ovládateľnosť? U lepšie situovaných mladých singles zvyčajne vyhráva hatchback. Veľký kufor im je nanič a veria aj v mierne lepšie jazdné vlastnosti hatchbacku.

U rodinne založených motoristov (ale aj vo firemnej klientele) sa karta obracia. Rodina je o kompromisoch. Jej hlava uprednostní auto, s ktorým sa dá šantiť na pretekárskom okruhu, ale keď na to príde, na rozdiel od hatchbacka s rezervou odvezie trebárs štvorčlennú rodinu k moru do Chorvátska s plnou poľnou na dvojtýždňový pobyt. Veď možno to poznáte. Priveziete nové auto domov a žena sa spýta: Za toto si vyhodil 30-tisíc? A manžel na to – ale pozri, aký má veľký kufor. Vymaľované, konflikt zažehnaný.


Peugeot 308 GTiZdroj: Peugeot

Bez obáv


Medzi prepĺňanými dvojlitrami Octavie, Focusa a Golfa sa robustným dowsizingom vyníma „nadupaná“ tisíšesťstovka P 308 GTi. Dosahuje v tejto spoločnosti napriek najnižšej kubatúre najvyšší maximálny výkon. Čisto teoreticky by mala súťažiť o srdcia zákazníkov s Octaviou RS 45 a Golfom GTi Performance, ale čo už, keď sa svojou cenou upratala pod hraniu 30-tis. eur. Nižšia kubatúra ju však predsa len na trhu voči spomenutým konkurentom mierne znevýhodňuje. V prípade motorov, ktoré častejšie ako iné pracujú vo vysokých otáčkach, motoristi zvyčajne uprednostňujú vyššie kubatúry. Veria v ich dlhšiu životnosť. Otcovia P 308 GTi však motoristom odkazujú – buďte bez obáv.


VW Golf GTIZdroj: Volkswagen

Chce to manuál


Pri teste Octavie RS som mal pocit, že mi niečo chýba. Uhádli ste – manuálna prevodovka. Aby bolo jasné, nemám nič proti dvojspojkovému automatu DSG. Radí promptne – teda tak, ako radiť má, nekazí akceleráciu ani spotrebu, dokonca mi umožňuje sáčkovať prevody lopatkami pod volantom. No ochudobňuje ma o kusisko pôžitku z ovládania auta. Spojkový pedál má skrátka svoje čaro.


Viem, budúcnosť patrí automatom, mnohí začínajúci vodiči už dokonca odmietajú učiť sa so spojkou zaobchádzať. Nejeden importér predvádzačku za 30-tisíc eur a viac s manuálnou prevodovkou ani neobjedná. Obáva sa, že ju potom nepredá. Octavia RS a jej súperi, to je iná káva. Majú poskytovať aj poskytujú šoférsky zážitok, preto považujem za samozrejmosť, že manuálnu prevodovku by v ponuke mali mať. Aj majú. Dokonca P 308 GTi a Focus ST (v benzínovej verzii) sa s automatom ani nepredávajú. 

Rýchlosť A spotreba


Dynamika na prvom mieste. Tieto deriváty majú svojím výkonom, rýchlosťou a ovládateľnosťou nadchnúť. Pritom si dýchajú na chrbát, o čom vypovedá aj fakt, že v akcelerácii z 0 na 100 km/h ich nedelí ani sekunda. Napriek najnižšej kubatúre najlepší odpich má Peugeot 308 GTi 1,6 THP. Stovku prekoná za rovných šesť sekúnd. Nasledujú VW Golf GTi 2,0 TSI (6,4 s) Focus ST 2,0 EcoBoost (6,5 s) a konečne Škoda Octavia RS 230 (6,8 s) karosérie typu liftback. Prečo ten rozdiel oproti technicky takmer identickému Golfu? Má ho zrejme na svedomí o 80 kg vyššia pohotovostná hmotnosť Octavie RS. Ako by viezla o jedného člena posádky navyše. 


V maximálnej rýchlosti sú rozdiely ešte menšie. Ani najrýchlejší Peugeot 308 GTi (250 km/h) nepotrebuje obmedzovač. Tu za pozornosť stojí fakt, že Octavia RS (249 km/h) je rýchlejšia od Focusa ST (248 km/h) aj od Golfa GTi (248 km/h), hoci len minimálne. Zrejme zásluhou aerodynamických vlastností karosérie.



Ak záleží na Apetíte, potom najnižšiu priemernú spotrebu v kombinovanom cykle udáva dokumentácia k Peugeotu GTi 1,6 THP – rovných šesť litrov na 100 kilometrov. Viac si pýtajú VW Golf GTi (6,3 l), Škoda Octavia RS 
2,0 TSI (6,6 l) aj Ford Focus ST (7,2 l/100 km). 
Na testovacom okruhu som vyskúšal P 308 GTi 1,6 THP s opačným výsledkom. Peugeot si zapísal priemerných 7,6 l/100 km a Octavia 
RS len 6,9 l/100 km.

Škoda Octavia RS 230 a porovnateľné modely na slovenskom trhu

Škoda Octavia RS 2,0 TSI Ford Focus ST 2,0 EcoBoost Peugeot 308 GTi 1,6 THP VW Golf GTI 2,0 TSI
Zdvihový objem motora (ccm) 1 984 1 999 1 598 1 984
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 169 (230)/4 700 – 6 200 184 (250)/5 500 200 (270)/6 000 169 (230)/4 700 – 6 200
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 350/1 500 – 4 600 360/2 000 – 4 500 330/1 900 350/1 500 – 4 600
Prevodovka 6-st. automatická 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. automatická
Pohon predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6,8 6,5 6,0 6,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 249 248 250 248
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 6,6 7,2 6,0 6,3
Rázvor (mm) 2 680 2 648 2 617 2 626
Objem batožinového priestoru (l) 590 363 470 380
Cena základného modelu s DPH (€) 28 980 26 990 29 850 30 460
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov
Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 31/2017. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika Enjoy

Tagy octavia, octavia RS, Škoda, škoda octavia, test, TREND test

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.