Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Sygic posilňuje svoju automotive nohu

02.08.2017, 15:00 | Lukáš Kvašňák | © 2017 News and Media Holding

Svetový líder v navigáciách sa stal súčasťou boja automobiliek s Googlom a Applom o prístup k dátam z vozidiel

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Podnikanie

Nasadnete do auta, na iPhone či na smartfóne s Androidom si zapnete navigáciu, pripojíte telefón k vozidlu, trasa sa vám zobrazí na displeji a vy vyrazíte. Na telefón sa už pozerať nemusíte, jeho aplikácie ovládate tlačidlami na volante alebo hlasom. Jednoduchá vec, ktorú robí čoraz viac ľudí. V pozadí tohto procesu sa však odohráva tvrdý boj medzi automobilkami a technologickými gigantmi Apple a Google o to, kto bude hrať prím pri prepojení áut s inteligentnými telefónmi.

Do tohto boja sa teraz aktívne zapojil aj slovenský dodávateľ navigácií Sygic, ktorý je svetovým lídrom s viac ako 150 miliónmi používateľov. Ten totiž v tomto roku uzatvoril partnerstvo s automobilkou Ford, čím sa stal prvým tvorcom mobilnej navigačnej aplikácie, ktorá sa dokáže prepojiť s novými modelmi americkej automobilky a preniesť tak mobilnú navigáciu z obrazovky telefónu na dotykovú obrazovku vozidla.

Malé víťazstvo Sygicu

„Aktuálne sme rozbehli s Fordom testovaciu fázu a dúfame, že čoskoro uzavrieme aj tú distribučnú. Sygic Car Navigation však nebude priamo predinštalovaná v infotainment systéme Fordu, ale automobilka ju bude propagovať, aby si ju jej zákazníci stiahli,“ hovorí zakladateľ a šéf Sygicu Michal Štencl.

Ide o malé víťazstvo slovenskej firmy v boji so spoločnosťami Google a Apple. Tie sa totiž už dlhodobo snažia získať kontrolu nad tým, ako auto komunikuje so šoférom. Cez svoje služby CarPlay a Android Auto umožňujú prepojiť smartfóny používateľov s infotainment systémom auta a preniesť tak používateľskú skúsenosť, ktorú poznajú ľudia z používania mobilov, aj do vozi- diel.

„Problémom Googlu a Applu je, že sa správajú monopolne. Prístup dávajú len svojim aplikáciám, iné neumožňujú v aute používať. V CarPlay nie sú prístupné iné navigácie ako ich, Google takto preferuje Waze. Je to podobné, ako keď Microsoft v minulosti držal monopol na prehliadač Internet Explorer,“ vysvetľuje M. Štencl.

V prospech gigantov pritom hrá fakt, že infotainment systémy automobiliek vyzerali zastarané, čo bolo dôsledkom dlhého vývojového cyklu v automobilovom priemysle. Ten trvá štyri a viac rokov, čo je večnosť v porovnaní s tempom, akým prinášajú na trh nové produkty softvérové firmy alebo výrobcovia smartfónov. Majitelia automobilov teda čoraz viac vnímali rozdiel v tom, ako fungovali a vyzerali systémy v aute, a tým, čo mali vo svojich mobiloch.

Chovať hada na prsiach

Automobilky preto v snahe vyhovieť zákazníkom, hoci nerady, pustili Apple a Google na svoje ihrisko. Dnes už viac ako 200 modelov áut z tohto a minulého roka podporuje alebo má v pláne podporovať jednu z ich služieb.

Automobilky síce tvrdia, že firmy Google aj Apple sú pre nich partnermi, no v rovnakej miere sú aj ich konkurenciou. Aj keď obidve firmy vzdali pokusy vyrábať autá, keďže si uvedomili komplexnosť a náročnosť celého procesu, ich snaha narušiť tradičný automotive priemysel nevymizla. Výrobcovia áut preto obmedzili na nevyhnutné minimum objem a štruktúru dát, ku ktorým sa Apple a Google po prepojení s vozidlom dostanú.

Príjmy Sygicu z automotive biznisu dnes tvoria desatinu z celkových tržieb 

Práve dáta a služby budú totiž hrať čoraz dôležitejšiu úlohu ako zdroj príjmov pre výrobcov vozidiel. Informácie o polohe auta spolu s dátami o množstve paliva v nádrži môžu za poplatok využiť blízko ležiace čerpacie stanice, reštaurácie alebo hotely, ktoré vodičovi ponúknu počas jazdy zľavu. Dáta o spôsobe jazdy a stave vozidla zase budú určite zaujímať poisťovne alebo autoservisy. Technologické firmy to vedia, a preto sa snažia k zbieraným dátam dostať. Už dnes totiž majú skúsenosti s tým, ako zarobiť na spoplatnení služieb alebo cielenou reklamou.

Automobilky im v tom zase bránia. V minulosti sa napríklad Volkswagen oficiálne vyjadril, že „Apple a Google chceli viac dát, ako sme boli ochotní sa s nimi deliť“. Oficiálnym dôvodom je tak bezpečnosť a ochrana súkromia zákazníkov. No v pozadí cítiť ich snahu udržať si kontrolu nad dátami, ako aj to, aké aplikácie sa do ich automobilov dostanú. Aj preto už automobilky v minulosti prišli s vlastnými riešeniami, ako prepojiť smartfóny s autom. Aby však vodič nemusel pri každej značke riešiť iný softvér na prepojenie, firmy sa spájali do konzorcií s cieľom vytvoriť jednotný štandard.

Riešením sú zatiaľ konzorciá

Jedným z prvých štandardov bol MirrorLink, za ktorým stojí konzorcium Car Connectivity Consortium (CCC) zložené z automobiliek, dodávateľov, výrobcov telefónov a vývojárov aplikácií. Sygic sa v snahe udržať si miesto medzi navigačnými aplikáciami v autách k CCC pridal, keď ako prvá firma dostal certifikát na navigáciu. „MirrorLink však nefunguje korektne, je robený na hardvérovej úrovni. Ak Samsung urobí chybu v hardvéri, všetky telefóny následne nefungujú. Zároveň sa nedá updatovať, čiže my ako developer do toho nemôžeme vstúpiť. Inokedy je zase chyba na strane výrobcov áut,“ hovorí M. Štencl.

Najnovším pokusom automobiliek získať späť kontrolu nad komunikáciou vodiča s autom je iniciatíva Fordu a Toyoty, ktorí spolu založili konzorcium SmartDeviceLink (SDL). Ide o softvérovú open-source platformu, cez ktorú sa môžu smartfóny prepojiť s autom. Vyvinul ju Ford a teraz sa snaží získať pre túto technológiu aj iné automobilky. Ku konzorciu sa už rozhodli pridať Mazda, Subaru, Suzuki alebo PSA Groupe. Vstúpiť doň môžu aj Apple a Google, avšak nejde o ich systém, a preto ho ani nekontrolujú.

Ak chce Sygic konkurovať tým najväčším menám v biznise a nenechať sa vytlačiť, musí na tento vlak rýchlo naskočiť. Aj preto ako prvá navigačná aplikácia uzavrel spomínané partnerstvo s Fordom. „Ako Sygic sme sa rozhodli pridať k SDL, pretože si chceme udržať výhodu smartfónového riešenia, v ktorom sme silní a vieme doň priniesť aj inovácie,“ ozrejmuje M. Štencl.

Zrážka kultúr a paradox vývoja

Spolupráca s výrobcami vozidiel je však podľa jeho slov aj o zrážke kultúr. V prípade dodávok priamo do vozidiel ide o projektové riadenie, kde je vopred definovaný rozsah projektu. Sú tam tvrdé termíny, ktoré keď dodávateľ nesplní, hrozia mu vysoké pokuty. „Realita je taká, že ak s vami automobilka podpíše zmluvu na dodávku navigácií, tak prvé tri roky ju len prispôsobujete pre jej potreby. A tak ľudia vo firme, ktorí vedia niečo vytvoriť, nemajú čas a priestor inovovať,“ vraví M. Štencl. Aj preto Sygic doteraz nechodil do tendrov na dodávku navigácií do vozidiel automobiliek priamo. „Volali nás, ale odmietali sme to. Mali sme tu päťdesiat šikovných ľudí, ktorí robili nové produkty. Ak by sme do toho išli, museli by sme naše produkty prispôsobovať, a to ľudí veľmi nebaví,“ vysvetľuje.

Navyše, firma by musela prijať množstvo nových ľudí, ktorí by pokračovali v inovovaní ich kľúčového biznisu navigácií pre smartfóny. „Tým alokujete skúsených ľudí na kustomizáciu a tých nových na inovovanie. Tí, čo nevedia, inovujú, a tí, čo vedia, kustomizujú,“ vysvetľuje paradox situácie M. Štencl.

Platformu poskytnú konkurencii

Keďže Sygic nechcel o tento segment prísť, pred dvoma rokmi sa rozhodol vytvoriť Sygic Mobility Development Kit (SDK). Ide v podstate o súbor vývojárskych nástrojov všetkých segmentov, ako sú mapy, navigácia, firmy, automobilový priemysel a cestovanie. Tie Sygic poskytne iným vývojárskym firmám, ktoré na ich základe budú vytvárať vlastné aplikácie. „Môžu si zobrať naše nástroje ako navigáciu, trasovanie, optimalizáciu a nad nimi vytvoriť vlastné aplikácie, ktoré nájdu využitie v rôznych odvetviach, vrátane virtuálnej reality, autonómnych vozidiel, Internetu vecí a podobne,“ objasňuje M. Štencl.

Prvý súbor SDK zverejnil Sygic v máji tohto roku. Využitie týchto komponentov bude sčasti zadarmo, pričom istá časť bude aj spoplatnená. Ak sa teda iná firma rozhodne dodávať navigácie pre automobilky, môže na to využiť práve SDK od Sygicu a vyvinúť vlastné riešenie.

To zároveň umožnilo Sygicu oddeliť vývojové aktivity od činností súvisiacich s prispôsobovaním produktov pre automobilky. Aj vďaka tomu sa teraz spoločnosť rozhodla prihlásiť do tendrov výrobcov nákladných áut, pre ktoré by mala dodávať navigačné technológie už priamo do vozidiel. „Vyzerá to veľmi nádejne. Do konca roka by sme mali vedieť, ako na tom sme. Následne budú bežať ešte asi dva až tri roky prípravy, a to predtým, ako sa finálny produkt dostane do auta. Čiže reálne hovoríme o roku 2020,“ vysvetľuje M. Štencl.

Firma chce preto vytvoriť dcérske pobočky v okolitých štátoch, napríklad v Českej republike alebo v Maďarsku, ktoré budú robiť zákazky pre automobilky, pričom centrála v Bratislave si ponechá vývoj základných produktov. Sygicu tento krok pomôže významne posilniť príjmy z automotive biznisu. Tie dnes tvoria desatinu z celkových tržieb. Približne štyridsať percent prichádza z podnikového segmentu, kam patria dodávky pre dopravné a logistické firmy, a zhruba polovicu obratu tvorí predaj aplikácií pre smartfóny.  

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.