Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Uznávaný kouč: Polovica rozhodnutí je nesprávna. Dobrí manažéri sú tí, čo ich rýchlo odhalia

12.08.2017, 12:00 | Tomáš Nejedlý | © 2017 News and Media Holding

V prvej polovici tohto roka prišiel na Slovensko prednášať uznávaný americký personalista Gordon Curphy. Ako konzultant viedol počas svojej kariéry takmer 2 500 manažérskych hodnotení, spolupracoval s viac ako 300 tímami, pripravoval či realizoval stovky koučovacích a rozvojových programov pre lídrov globálnych firiem. Jeho služby využívajú aj spoločnosti z rebríčka Fortune 500. TREND mu položil niekoľko otázok o jeho programe riadenia tímov.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika

Podnikanie

Na Slovensko ste prišli z Viedne, kam vás pozval rakúsky Red Bull.

Učil som ich, ako tvoriť výkonné tímy. Red Bull pochopil, že dnes sa firemné ciele dosahujú cez funkčné a silné tímy. Či už ide o efektívnu výrobu alebo vyšší predaj, bez spolupráce členov tímu to nejde. Učil som ich, ako spolupracovať čo najlepšie.

Môžete byť konkrétnejší?

Hovoril som s manažérmi, ako si vybudovať výkonný tím. Tí potom dostali od podriadených spätnú väzbu na svoju prácu a od iných manažérov spätnú väzbu na prácu ich tímu. Bežne sa stáva, že manažér vníma svoj tím ako bezproblémový, no ak sa opýtate jeho podriadených, tí majú často iný názor.

Neprehliadnite

Red Bull spája svoju značku s energiou a adrenalínom. Mladícky duch vládne aj atmosfére vo firme. Bolo ťažké učiť ich niečo nové v personalistike?

Kým som tam išiel, premýšľal som, že si nafarbím vlasy na modro, aby som medzi nich zapadol. Teraz vážne. Áno, je tam veľmi veľa adrenalínu, energie. Majú prepracovaný model motivácie ľudí, založený na systéme Daniela Pinka.

Dobrá je len desatina tímov

Aký je to systém?

Tento vyštudovaný právnik opísal v bestselleri Drive, čo motivuje ľudí v práci. Ide v zásade o tri veci. Neustále sa v niečom zlepšovať. Robiť veci, ktoré majú zmysel a môžu zmeniť svet okolo mňa. Mať autonómiu. Nechajte ma robiť si veci po svojom, najlepšie ako viem. Red Bull sa sústreďuje na vytvorenie prostredia, kde majú ľudia samostatnosť, možnosti na osobný rast a súčasne pracujú na niečom, čo má zmysel.

Každý sme však iný. To, čo motivuje mňa, nemusí vás.

A preto je úlohou lídra z pohľadu rozvoja tímu zistiť, ako dať cieľ desiatim ľuďom, z ktorých každý má inú motiváciu, a ako ich naučiť efektívne spolupracovať. Bez spolupráce totiž cieľ nedosiahneme. O tom je aj môj systém Rocket Model, ktorý hovorí, ako správne usmerniť motiváciu členov tímu.

Gordon Curphy (61)

Už tridsať rokov sa venuje školeniam manažérov a tímových lídrov. Je absolventom US Air Force Academy a University of Minnesota – Twin City, kde vyštudoval pracovnú psychológiu. Od roku 2002 vedie spoločnosť Curphy Leadership Solutions. V roku 2006 si dal patentovať Rocket Model, praktický systém pre manažérov na budovanie vysoko výkonných tímov. Je autorom 19 kníh o tímoch a ich manažovaní.

Zdroj: Rastislav Duriš

Existujú mnohé modely rozvoja lídrov. Je ten váš založený na novom výskume alebo ste doň vybrali a spojili osvedčené princípy?

Keď som cestoval po svete a učil manažérov, ako byť lídrami, každý z nich mal jasno v tom, aký dobrý či zlý je tím. Najlepší tím charakterizovalo nadšenie, orientácia na cieľ, motivácia, apolitickosť, skvelá komunikácia, správne rozhodnutia. Najhorší tím zase nemal dostatok jasných cieľov či rozdelené úlohy, trpel intrigami a nedostatkom dôvery, zlými rozhodnutiami a slabou motiváciou. Uvedomil som si, že hoci každý líder riadi tím, väčšina knižiek píše o kvalitách lídra a manažéra. Na tím sa akoby zabudlo. Pýtal som sa ľudí, ako často pracovali v dobrom a výkonnom tíme. Odpoveď bola, že len v zhruba desatine tímov, ktorých boli súčasťou, boli aj spokojní.

To nie je veľa.

Presne tak. Ešte zaujímavejšie bolo, keď som manažérom položil otázku, ako dosiahnu, aby tím výborne spolupracoval. Onemeli. Uviedol som im príklad – máte nový tím, desať osôb. Čo urobíte ako prvé? Čo potom? Aké budú vaše priority? Čo urobíte, keď sa dostanete na čelo dvoch zlúčených tímov? Manažéri mi nedokázali dať na tieto otázky konzistentné odpovede. Budem ich viesť, hovorili. Ale ako? To ma priviedlo k prieskumu pohľadov na tímovú prácu a zistil som, že o tejto téme nie je žiadny systematický výskum. Niekto sa venoval počtu členov tímu, iný prijímaniu rozhodnutí. Nenašiel som nič, čo by tieto zistenia zjednocovalo. Preto som vytvoril svoj model, v ktorom som sústredil zistenia čiastkových výskumov a zabalil ich do praktického balíka, ktorý by manažéri mohli aplikovať na akýkoľvek tím.

Na čom ste model postavili?

Je to cestovná mapa. Máme tím ľudí, ktorý má pripraviť nový produkt, napríklad noviny. A desať ľudí má desať rôznych pohľadov na svet. Prvá vec, ktorú musí manažér urobiť, je zjednotiť pohľad tímu na situáciu. Mali by sme sa zhodnúť na tom, kto sú naši čitatelia, čo chcú čítať, kto je naša konkurencia, čo budú robiť po našom vstupe na trh, ako nastaviť financovanie. Po druhé, musíme si stanoviť ciele. Čo chceme dosiahnuť, čo bude úspech. Nemá zmysel si dávať ciele, ktoré sa nedajú merať. Proces je vždy rovnaký, či ide o noviny, vývoj nového softvéru alebo príchod Uberu na Slovensko. Môj model opisuje, ako postupovať krok za krokom.

Zlé rozhodnutia treba prehodnotiť

Ľudia majú odlišný pohľad na svet, takže výsledkom bude vznik „bojujúcich“ táborov.

Možno, ale musíte tieto otázky dať na stôl. Bez diskusie nikdy nevybudujete výkonný tím. K dispozícii máte čísla, skúsenosti, intuíciu. Napokon sa musíte zjednotiť. Školil som 400-500 tímov a nikdy sa nestalo, že by nepreklenuli tieto úvodné otázky.

Na konci aj tak musí rozhodnúť manažér a vziať na seba zodpovednosť za cestu, ktorú zvolí. Je možné sa tejto zručnosti naučiť?

Prieskumy tvrdia, že polovica manažérskych rozhodnutí je nesprávna. Prieskumy tiež hovoria, že najlepší manažéri sú tí, ktorí rýchlo zistia, že ich rozhodnutie bolo nesprávne, a zmenia ho. Môj model hovorí o cieľoch a o sledovaní ich napĺňaní a meraní funkčnosti tímu. To umožňuje manažérom na základe dát rýchlo zistiť, ktoré rozhodnutie nebolo správne, a prehodnotiť úvodné nastavenia.

Čo u tímov meriate?

Každý člen tímu vypĺňa krátky online dotazník. Otázky sú zamerané na osem rôznych aspektov fungovania tímu. Má tím dostatočné financovanie? Zaviedol funkčný proces rozhodovania sa? Pracuje efektívne? Platí pravidlo, že každý je zodpovedný za svoj výkon? Je každý motivovaný účasťou na spoločnom úspechu? Je každý motivovaný na to, aby dokončil svoje osobné úlohy? Máme jasno v tom, kto sú naši zákazníci? Aké ciele má firma? Kto sú naši konkurenti? Meriame, či členovia tímu vidia situáciu rovnako. Ak je miera zhody nízka, manažér vie, že má problém a musí ho vyriešiť. Podiel zhody porovnávame aj medzinárodne, a tak všetky tímy vo svete vedia, v akom pásme zhody sa pohybujú výkonné a v akom nevýkonné tímy.

Aké riešenia ponúka tento model v prípade slabých výsledkov?

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 32/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika Podnikanie

Tagy Gordon Curphy, kouč, koučing, personalistika

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.