Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Najlepší finančník Slovenska radí: Referencie nie sú všetko, podstatné sú tieto vlastnosti

Konzultačná spoločnosť CBRE má veľkých a náročných klientov a potrebovala vnútorný systém nastaviť tak, aby získala a ďalej zvyšovala ich dôveru. Fridrich Rácz zaviedol organizáciu nielen do financií, ale aj do ďalších servisných zložiek, predovšetkým IT a personalistiky. Aj vďaka tomu získal ocenenie CFO roka 2016.

10.08.2017, 14:02 | Ľubomír Jurina | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Riadili ste financie vo výrobných firmách, v private equity i v developerskej spoločnosti. Čím vás zlákala pozícia CFO a COO v konzultačnej firme?

Do CBRE som prišiel koncom roku 2014. Bolo to v čase rozmachu spoločnosti, keď obrat každoročne rástol o tretinu. Bolo tiež cítiť, že živelný nárast biznisu začína dovtedy menšej firme „prerastať cez hlavu“. Potrebovala zaviesť systém pre svoje vnútorné fungovanie.

V čom vám pomohli predchádzajúce skúsenosti?

Financie sú v konečnom dôsledku vždy o kontrole výkonu a prenesene možno povedať, že hlavne o peniazoch – veď nie nadarmo sa medzi finančníkmi položartom hovorí cash is the king. Vyhodnocujete výstupy, sledujete náklady, hľadáte, čo by sa dalo ušetriť alebo robiť lepšie. Vo výrobných závodoch má kľúčový význam kontinuita – treba zabezpečiť, aby sa výroba nezastavila. Plánovači sa starajú o plynulé dodávky materiálu a financie o to, aby všetko bolo zaplatené včas. Kolobeh cash flow je preto veľmi dôležitý a takmer všetko sa mu prispôsobuje. Výroba tiež musí byť efektívna, neustále sa hľadajú úspory, čo lacnejšie sa dá nakúpiť alebo ako zlepšiť výrobné postupy či receptúry.

Neprehliadnite

Ale moderné firemné financie nie sú len o úsporách, ale skôr o podpore biznisu a zvyšovaní príjmov.

Samozrejme, firma potrebuje vedieť, čo jej prináša efekt, a v tom je úloha financií nezastupiteľná. Analyzujú a vyhodnocujú zdroje príjmov a podieľajú sa na príprave stratégie: hodnotia produktový mix, čo prináša najväčší efekt, ktorí zákazníci sú kľúčoví, ako sa o nich starať a koľko do nich bude firma investovať. To je podobné aj v CBRE. Necítim až taký obrovský tlak na nákladovú stránku, čo neznamená, že môžeme bezhlavo míňať prostriedky – skôr je to dané pomerne jednoduchou nákladovou štruktúrou. Možno o to dôležitejšia je podpora ponuky služieb a starostlivosti o zákazníkov.

Zaviedli ste systém vnútorného fungovania vo firme. To znamená aj mnoho procesov, ktoré tvoriví ľudia, teda aj konzultanti, nemajú príliš v láske.

Myslím, že vo výrobe alebo v stavebníctve sú taktiež tvoriví ľudia, najmä ak ide o to, ako si veci uľahčiť či robiť ich jednoduchšie. Konzultanti sú podľa mňa špecifickí v tom, že na nich neplatí autoritatívny prístup. Potrebujete vysvetľovať a zdôvodňovať. Keď ľudia vidia v nových návrhoch zmysel alebo vzájomný benefit, zvyčajne to začne fungovať. Mimoriadne dôležitá je aj dôvera, či už voči financiám alebo celému back-office. Treba ju neustále pestovať, dodržiavať pravidlá, dodávať výstupy v dohodnutom čase a kvalite, pretože ľudia majú veľmi dobrú pamäť. Niektoré veci len tak neprejdete mlčaním a nemôžete sa spoliehať, že sa na sľuby zabudne. Nezabudne.

Keďže šéfujete aj personalistike, firemnú kultúru máte v rukách.

Personálne otázky boli mojou veľkou výzvou, z hľadiska organizácie som tu našiel doslova „pole neorané“. Firma rástla spontánne, počet zamestnancov sa za dva roky takmer zdvojnásobil na 130 ľudí. Mojou úlohou bolo vytvoriť organizačnú štruktúru a nastaviť základné procesy. Podarilo sa nám sformulovať job-matrix, kde si každý zamestnanec môže nájsť svoju pozíciu, možnosť postupu i požiadavky na kvalifikačný rast. Zároveň sme nastavili model vzdelávania a zdieľania vedomostí vnútri firmy. Je to stále iba začiatok, ale keďže náš prístup zaujal aj viaceré sesterské pobočky v ďalších krajinách, predpokladám, že sme vykročili správnym smerom.

Najlepší CFO za uplynulý rok

Anketu CFO roka vyhlasuje týždenník TREND a CFO Club. Odborným garantom aktuálneho 9. ročníka bola spoločnosť EY. Do ankety kandidátov nominujú členovia odbornej poroty, zloženej zo zástupcov konzultačných spoločností a združení finančných riaditeľov. Porota hodnotí podklady od nominantov a vyberá najlepších, pričom v závere ankety o víťazovi rozhodujú aj hlasy kolegov – finančných riaditeľov na stránke cforoka.sk.

Čo bolo hlavným zmyslom týchto zmien?

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 32/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy back office, CBRE, CFO roka 2016, Fridrich Rácz, personalistika

Diskusia (0 reakcií)