Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Slovenské superbiznisy: Toto sú najziskovejšie firmy a ich cesty k úspechu

Bežný podnikateľ na ne nikdy nedosiahne, lebo sú pridrahé a nedá sa k nim dostať bez nadštandardných previazaní s politikmi. V rebríčku firiem s najvyššou ziskovosťou, ktorý vychádza z výsledkov za ostatných päť rokov, sú už tradične veľké energetické či ťažbárske firmy ako Eustream či Nafta Gbely. No je tam aj dosť firiem, na ktoré stačil „iba“ bežný podnikateľský kumšt a pracovitosť.

13.08.2017, 19:00 | Ivan Haluza | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Kumšt nad sektor

Pár nezvyčajných príkladov na úvod. V skupine podnikov s efektivitou medzi 15 až 20 percentami je bratislavský výrobca korenín Progast, slovenská dcéra dánskych odborníkov na zber a likvidáciu odpadov Marius Pedersen, dánski chovatelia ošípaných z JK Gabčíkovo či Kúpele Bojnice alebo Termálne kúpalisko Podhájska. Všetko sú to sektory, z ktorých už dlho počuť, ako sa v nich podniká len veľmi ťažko. Kúpalisko navyše už dlho vlastní iba samotná obec Podhájska, čo dokazuje, že aj samospráva môže byť medzi topmanažérmi.

Sudy na víno ľudstvo pozná už stovky rokov, no práve hontiansky výrobca dosiek na ich výrobu Iron Art dlhodobo premieňa na zisky takmer 27 percent svojich tržieb. A 37-percentnú rentabilitu dosahuje tunajší belgicko-slovenský pestovateľ ovocia Danubius Fruct z Dunajskej Lužnej.

Tieto firmy sú dôkazom toho, že nadpriemerne nemusí zarábať iba ten podnikateľ, čo sa trafí do populárneho sektora. Ale o úspechu rozhodujú aj iné faktory. TREND o nich hovoril s poradcami i samotnými firmami, ktorých úspechy cez vysoké dane z príjmu teší aj štát.

I keď často tí najúspešnejší komunikovať nechcú. Z obáv pred závisťou, cenovým tlakom odberateľov či aj žiadosťami, že keď už toľko zarábajú, nech podporia aj to či to od verejných projektov až po politickú kampaň.

Neprehliadnite

Unikátnosť ťahá zisky

Asi najdôležitejším predpokladom vysokej ziskovosti je ponúknuť trhu niečo osobité, za čo budú zákazníci ochotní zaplatiť viac peňazí. Byť lacný na vysokú rentabilitu nestačí. Treba mať aj unikátny produkt, čo nemajú iní konkurenti. Inovatívne mysliaci lídri firiem sú veľmi cenní.

„Už Tomáš Baťa hovorieval, že kto sa naháňa za peniazmi, nikdy ich nedobehne. Svoju prácu treba hlavne robiť lepšie ako sused a potom za vami peniaze pribehnú aj samy,“ prirovnáva senior manažér poradenskej firmy KPMG Miroslav Mulica s tým, že práve inovatívne firmy patria všade na svete k najziskovejším.

Partnerka Deloitte pre transakčné poradenstvo Ivana Lorencovičová pripomína základné pravidlo: „Firma sa vie k nadpriemernej ziskovosti prepracovať, ak novými produktmi nájde medzery na trhu či si dokonca vybuduje úplne nový trh.“

Fakt, že inovácie prinášajú vysoké zisky, potvrdzuje aj inovatívny IT sektor. Zo 47 domácich firiem s viac ako pätinovou rentabilitou 13 je z IT sektora. Teda skoro každá štvrtá firma.

Antivírusová spoločnosť Eset, najznámejší zástupca tohto odvetvia, dosahuje 20-percentnú rentabilitu. No viaceré firmy idú aj cez 30-percentnú výnosnosť.

Až tri štvrtiny z tunajších 40 najziskovejších firiem tvoria podniky v domácich slovenských rukách

Výhodou tohto sektora je oveľa ľahšia distribúcia cez globálne digitálne prostredie. Nevýhodou je práve veľký inovatívny ťah celej tejto brandže. Životnosť ich noviniek je značne limitovaná. Na trh sa dostáva stále niečo praktickejšie a lepšie. Inovácie ťahajú k vysokým ziskom aj tradičné biznisy. Najlepším tunajším príkladom je asi firma PPS z Dolného Lopašova pri Smoleniciach, ktorá už dlhšie premieňa na zisky až 52 percent tržieb.

Podobnosť názvu s detvianskymi podpolianskymi strojárňami je čisto náhodná. Toto PPS v rukách belgickej firmy Flore NV závratnú ziskovosť dosahuje v kvetinárstve. Belgičania tu so skoro stovkou zamestnancov klonujú orchidey, ktoré potom po dopestovaní doma v Belgicku predávajú po celom svete. Slovenská dcéra je teda ich vývojovou základňou.

Vďaka osobitosti bodujú aj už spomenutí hontianski sudári. Svet totiž presvedčili, že na vysoko kvalitné sudy sa nemusí použiť iba dlho známe dubové drevo z Francúzska, ale vhodný je aj dub zo slovenských lesov.

Manažér investičného poradenstva firmy Amrop Marek Hradílek napríklad radí, že ak má zabehnutá firma 

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 32/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Rubrika Téma

Tagy biznis