Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Do práce na bicykli? Len v reklame, cesty na to nie sú

Problém mestského človeka: bicykel máte a v práci sa dá bezpečne uložiť, pohyb by sa zišiel, ani do práce to nie je až tak ďaleko. A ešte sa aj firma zapojila do súťaže „Do práce na bicykli“, takže bude aj motivácia v podobe ostatných kolegov, ktorí vás vytiahnu, aj keď sa vám ráno nechce. Akurát jeden problém vyriešiť neviete: cyklocesta po vašej trase nevedie a rušnú cestu akurát v čase rannej špičky riskovať nebudete. Smola.

17.08.2017, 13:00 | Katarína Ragáčová | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 11

Budovanie cyklociest bolo súčasťou predvolebných kampaní, tých lokálnych aj celonárodných. Na politickú propagáciu je to skvelá téma: je zelená, zdravá, šetrí peniaze za benzín aj parkovanie a fotky spokojných rodín na bicykloch sú pre politickú kampaň ideálne. Slovenská národná strana napríklad plánuje vybudovať rozsiahlu národnú cyklotrasu, chce na to peniaze z eurofondov.

Na budovaní cyklotrás si už úspešnú kampaň postavil napríklad súčasný primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal či jeho kolega, primátor Žiliny Igor Choma. I. Nesrovnal vo svojom volebnom programe sľuboval urýchliť budovanie cyklotrás v hlavnom meste a vytvoriť bezpečné a priame radiály z mestských častí. Cyklonadšenci mu vyčítajú, že tri roky od zvolenia robí pre nich veľmi málo a z rozpočtu nedáva dosť peňazí.

Cyklochodník Zdroj: Milan David

„Pán primátor pravidelne sľubuje všetko možné. Napríklad za posledné tri mesiace nebola cyklo-pešia komisia, pričom mala byť každý mesiac,“ vyratúva Igor Trenk z Cyklokoalície. Toto občianske združenie podporuje rozvoj mestskej cyklistiky v Bratislave. Primátor tvrdí, že v tomto roku má rozpočet mesta vyčlenených na výstavbu a údržbu cyklotrás viac ako 600-tisíc eur, vlani to bolo 354-tisíc eur. Komisiu, ktorá má hodnotiť existujúce cykloprojekty alebo dávať podnety na nové, chce zvolať na jeseň.

Dva žilinské kilometre

Horšie je na tom štvrté najväčšie mesto Žilina. „Pred komunálnymi voľbami sa súčasný primátor zaviazal vybudovať cyklomesto, ale veľa sa toho nevybudovalo,“ hovorí Marián Gogola z občianskeho združenia Mulica, ktoré vydáva časopis Cyklistická doprava. Projekt cyklomesta bol ústredným bodom víťazného päťbodového programu. Chcel bojovať s obezitou na školách či vybudovať všešportový areál. Očistenie mesta od emisií i dopravy si zas sľuboval od MHD zadarmo. Tá bola naplánovaná od začiatku tohto roka, no zatiaľ sa nekoná.

I. Choma priznáva, že od decembra 2014, keď zasadol na stoličku primátora, sa mestu podarilo vybudovať iba 1,9 kilometra cyklociest. A z rozpočtu mesta sa uvoľnilo 9,3 tisíca eur na spolufinancovanie ešte kratšieho projektu plateného z eurofondov.

Cyklokoordinátor Peter Klučka upozorňuje, že eurofondy o dva roky vyschnú a štát bude musieť nájsť peniaze na cyklocesty.Zdroj: Martina Brunovská

Nech to zaplatia mestá

Zainteresovaní hovoria, že veľkým problémom je práve to, že 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 11

Rubrika Ekonomika

Tagy bicykel, cyklistika