Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Fanúšikom vstávajú vlasy dupkom: Ferrari sa chy(s)tá na „esuvéčko“

17.08.2017, 13:00 | Marek Legéň | © 2017 News and Media Holding

Najskôr by ste ma museli zastreliť. Takto reagoval vlani šéf talianskej automobilky Ferrari Sergio Marchionne na otázku, či výrobca superluxusných športiakov rozšíri svoje portfólio modelov o športovo-úžitkové vozidlo (SUV) podobné konkurenčným značkám.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Podnikanie

Tagy

Ferrari

Do populárneho a treba povedať, že aj výnosného segmentu vstúpili prakticky všetky automobilky vrátane najprestížnejších mien, ako sú Bentley či Maserati a onedlho tiež Lamborghini alebo Rolls-Royce. A už to vyzerá tak, že tento trend napokon nebude ignorovať ani talianska ikona Ferrari.

Hoci v jej sídle v Maranelle ešte nepadlo definitívne rozhodnutie, S. Marchionne sa už o výrobe úžitkového modelu vyjadruje oveľa zmierlivejšie a ústretovejšie. Trh SUV je už preňho príliš atraktívny na to, aby ho odignoroval.

Obavy o stratu exkluzivity

Zarytým fanúšikom superšportiakov Ferrari pri téme SUV vstávajú vlasy dupkom. Obávajú sa, že prienik do sveta viacúčelových vozidiel poškodí lukratívny imidž automobilky, ktorá v tomto roku slávi 70. výročie svojho založenia.

S. Marchionne sa ich snaží upokojiť. Ubezpečuje, že automobilka nebude pri vývoji úžitkového vozu robiť kompromisy a nepoškodí exkluzívny status značky. Prízvukuje, že ak sa Ferrari definitívne pustí do produkcie SUV, rozhodne nebude chcieť, aby sa jeho auto podobalo konkurenčným modelom, napríklad Porsche Cayenne. Nemá sa stať známe tým, že sa dokáže šplhať po skalách.

Podľa britského časopisu Car magazine Ferrari na projekte pracuje pod krycím názvom F16X a interne ho označuje FUV (Ferrari Utility Vehicle). Cenovku modelu periodikum odhaduje na astronomických 300-tisíc eur a viac. Agentúra Bloomberg prirovnáva budúce SUV od Ferrari k jednému z jeho najnovších modelov, štvorkolke Ferrari GTC4 Lusso. Nové štvormiestne úžitkové auto by malo byť priestrannejšie, s vyšším podvozkom a väčšími kolesami.

Šéfa Ferrari nebudú musieť zastreliť. Stačilo, že SUV premenovali na FUV 

Podľa informácií, ktoré prenikli z automobilky, chce výrobca športiakov do roku 2022 zdvojnásobiť svoj zisk, k čomu by malo výraznou mierou prispieť práve nové SUV. Veľké Ferrari by mohlo osloviť najmä zákazníkov v Ázii, osobitne z Číny. Na trh sa má dostať najskôr o štyri roky a jeho ročná produkcia sa očakáva niekde okolo dvoch až troch tisícok kusov.

Samé úspešné vozidlá

Športovo-úžitkové vozidlá (SUV) nechýbajú v portfóliu takmer žiadnej automobilky. Pracuje na nich aj tých pár oneskorencov, ktorí ich ešte nemajú. Robustná konštrukcia „esuvéčka“ dáva šoférovi pocit väčšieho bezpečia. V niektorých krajinách, ku ktorým patrí aj Slovensko, sú tiež vnímané ako istý symbol spoločenského statusu.

Viacúčelové vozidlá žnú na trhu úspech. Dokonca aj v segmente luxusných značiek, ktorý reprezentujú kalibre typu Bentley či Jaguar. U nich SUV nezostali len príveskom, vďaka ktorému si značka rozšírila ponuku. Prestížnym automobilkám presláveným nadupanými športiakmi či luxusnými limuzínami dodali rastový impulz.

Pekným príkladom môže byť nemecká automobilka Porsche, ktorá v roku 2002 prišla na trh s modelom Cayenne. Pred pár rokmi k nemu pridala druhé, menšie „esuvéčko“ Macan. Tieto dva modely sa stali ťahúňmi Porsche a dnes sa starajú o viac ako polovicu odbytu značky, pričom mladší Macan sa predáva dokonca ešte lepšie ako Cayenne. Podľa agentúry Bloomberg Porsche predalo vlani trikrát väčší počet Macanov ako vlajkových lodí modelu 911.

Porsche CayenneZdroj: Porsche

Raketový štart malo SUV aj v Jaguare Land Rover. Model Jaguar F-Pace sa začal predávať v minulom roku a hneď zamiešal celkové čísla značky. Dopyt po ňom pomohol zvýšiť odbyt Jaguaru za uplynulý rok do konca marca o 83 percent na 172-tisíc kusov. Podľa britského denníka Telegraph sa F-Pace stal najlepšie predávaným modelom v celej 95-ročnej histórii Jaguaru.

Jaguar F-PaceZdroj: Jaguar

Na nástup SUV sa nemôžu sťažovať ani v Bentley. Britský výrobca si vlani udržal štvrtý rok po sebe predaj nad hranicou desaťtisíc áut a posunul ho na nové maximum tesne nad jedenásťtisíc kusov. K rekordu ho potiahlo nové SUV Bentayga.

Bentley BentaygaZdroj: Bentley

Zdá sa, že stávka na športovo- -úžitkový model nemôže byť pre výrobcov áut krokom vedľa. Na viacúčelových vozidlách už usilovne pracujú ďalšie luxusné značky. Niekoľko rokov ho pripravuje talianske Lamborghini.

Lamborghini Urus ConceptZdroj: Lamborghini

Vozidlo vychádzajúce z konceptu Urus by sa malo začať predávať v roku 2018. Budúci rok má naplánovaný štart aj „esuvéčko“ značky Rolls-Royce s názvom Cullinan.

Aston Martin DBX ConceptZdroj: Aston Martin

Väčšie auto chce o dva roky začať vyrábať tiež Aston Martin. Crossover DBX má schádzať z výrobných liniek novej fabriky, ktorú automobilka zriadila na leteckej základni vo Walese. Na SUV nezabudli ani v Maserati. Model Levante je na trhu od minulého roka.

Maserati Levante - ostré črty a trojzubecZdroj: Maserati

Rapídny rast výroby

Športovo-úžitkový model posunie produkciu Ferrari 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy Ferrari

Diskusia (0 reakcií)

Nájdi vydanie

Výhody pre predplatiteľov TRENDU

  1. Zľavy

  2. Online služby

  3. TREND do tabletu

    • Aktuálny TREND aj archívne vydania na stiahnutie do aplikácií pre iOS/Android
  4. Ďalšie výhody

    • Doručenie do piatku vo Vašej schránke
    • Kedykoľvek si môžete zmeniť doručovaciu adresu
    • Kedykoľvek môžete prerušiť predplatné na ľubovoľný čas a neskôr si ho obnoviť

Všeobecné obchodné podmienky pre predplatné
Kontakt:
(02) 3215 3121-2, trendpredplatne@newsandmedia.sk

Darovací list na stiahnutie

Knihy a digitálne médiá

Tituly v našej ponuke máme na sklade a predplatitelia TRENDU si ich môžu objednať so zľavou. Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10 až 20-percentnú zľavu.

Prečo Dobré zmluvy

Naozaj sa dá spoľahnúť na vzory zadarmo stiahnuté z webu? Neznámeho pôvodu a niekoľko rokov staré? Dobré zmluvy prinášajú viac ako 150 aktuálnych vzorových dokumentov. Všetky sú overené advokátskou kanceláriou:

Ak ste predplatiteľ TRENDU, nezabudnite sa pred objednaním prihlásiť. Automaticky dostanete 10-percentnú zľavu. Pozrite si aj dokumenty na bezplatné stiahnutie.

Daňové vzory a judikáty

Daňové vzory obsahujú vzory 60 najčastejšie používaných dokumentov v daňovom konaní (komunikácii s daňovými úradmi), Daňové judikáty 40 reálnych judikátov z daňového práva s odborným komentárom. Vychádzajú z praxe skúseného daňového právnika - ich autorom je advokát JUDr. Patrik Benčík, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov. Niekoľko rokov pracoval ako právnik na vtedajšom Daňovom riaditeľstve SR, je autorom a spoluautorom viacerých odborných publikácií z oblasti daňového práva.