Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Čo bude po Rapid Life? Klienti sa dočkali pomoci neskoro

Keď nútená správkyňa Irena Sopková pred mesiacom oznamovala plánovaný konkurz košickej poisťovne Rapid Life, predstavila hneď niekoľko faktov, ktoré mohli šokovať. V poisťovni chýbalo takmer 50 miliónov eur na výplatu klientov. Nemala prakticky žiadny majetok. Dohľad neinformovala pravdivo o situácii v poisťovni. Na vedenie poisťovne správkyňa podala trestné oznámenia, ktoré postupom času rozširovala. Prokuratúra aktuálne preveruje 70 rôznych trestných vecí v poisťovni. Všetko to znie ako spred takmer dvadsiatich rokov, keď začali krachovať politicky riadené banky.

09.11.2017, 08:29 | Ján Záborský | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 7

Konečne

Pre časť klientov I. Sopková spravila niečo, na čo čakali už roky. V správach sa to popri všetkých vymenovaných problémoch ľahko stratilo. Tam, kde mohla, pozastavila súdne a exekučné konania proti klientom. Ak bola Rapid Life niečím notorická, bolo to využívanie právnych úkonov proti všetkým: žalovala predstaviteľov NBS, štátu, médiá. Exekvovala klientov a tí zasa žalovali ju pre nevyplácanie poistných plnení.

Bez zveličovania je možné napísať, že sa súdila s celou republikou. Jej spor so Slovenskou republikou (zastúpenou NBS a ministerstvom financií) o náhradu škody stále leží na Najvyššom súde. Najnovšie kriminalisti prešetrujú aj podozrenie z brania úplatkov jedným z riaditeľov NBS v prospech Rapidu.

Desať rokov sporov

Táto vlna súdnych sporov sa naplno rozbehla pred desaťročím, po jednej zo série kontrol v poisťovni. Žiadna účinná pomoc pre samotných klientov nikdy neprišla. NBS dokonca ani nevarovala pred neštandardným fungovaním poisťovne. Neoficiálne vysvetlenie hovorí o tom, že by to mohlo zasiahnuť do už prebiehajúcich súdnych sporov.

Niektorých klientov stáli spory (a nevhodné rady spotrebiteľských združení, ktoré sa im snažili pomôcť) stovky eur. Z úspor pritom nedostanú takmer nič: ako upozornila I. Sopková, klienti sa môžu prihlásiť o výplatu poistiek, no v poisťovni neostal takmer žiadny majetok. Dostanú teda len malý zlomok plnení.

Ochranu už netreba

Na rozdiel od bankovníctva, kde nesolventné banky pred 20 rokmi sanoval Fond ochrany vkladov, poisťovníctvo nemá podobný ochranný mechanizmus. Európska legislatíva naň nemyslí. Ako hovorí šéf dohľadu v NBS Vladimír Dvořáček, v oblasti životného poistenia by to bola téma na diskusiu.

O možnosti vytvorenia garančnej schémy sa neoficiálne hovorilo už dlhšie, dôvodom bola práve Rapid Life. Ostatné poisťovne však odmietli skladať sa na problém, o ktorom aj V. Dvořáček hovorí, že „ide o výnimočnú situáciu v sektore“. V rámci Slovenskej asociácie poisťovní tlačili konkurenti Rapid Life do riešenia jej vzťahov s klientmi. Poisťovňa sa preto rozhodla asociáciu opustiť.

Svet sa zmenil

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 7

Rubrika Financie

Tagy Rapid Life