Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Architekt, ktorý si buduje biznis cez appku

Po obhliadke pozemku si realitný maklér zadáva údaje získané od predávajúceho do aplikácie v tablete. Po štvrťhodinke klikania mu aplikácia vypľuje prezentáciu, čo a za koľko tu môže záujemca o kúpu nehnuteľnosti postaviť. Čísla z rýchleho auditu naznačujú potenciál budúcej investície, a tak kliknutím objednáva spracovanie investičného zámeru s vizualizáciami u architektov. O pár týždňov môže reálny zámer prezentovať záujemcom o kúpu.

30.01.2017, 05:01 | Daniel Suchý | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

„Aplikáciu by mohli využívať stovky maklérov na Slovensku, ale čo najskôr by sme ju chceli rozšíriť po Európe,“ hovorí architekt Peter Švorc. Popri vlastnom štúdiu, ktoré má na konte realizované projekty rodinných domov, rekonštrukcií a návrhy bytovky či novej stanice v Prešove, má aj firmu zameranú na vyhľadávanie pozemkov a brownfieldov a navrhovanie ich nového využitia.

Pomôcť tomu má práve aplikácia, ktorú vo firme vyvíjajú. Chceme byť sami developerom, hovorí architekt. „Všetky aktivity smerujú k tomu, aby sme si vedeli vybrať lokalitu, pozemok, aby sme tam dokázali niečo navrhnúť, postaviť a predať. Aby sme o delení zisku, ktorý sa bude pri všetkej činnosti tvoriť, rozhodovali my,“ vysvetľuje.

Realitná appka

  • aplikácia Realitný audit nehnuteľností má pomôcť maklérom a investorom rýchlo posúdiť výhodnosť kúpy pozemku
  • stačí zadať základné údaje ako rozmery, povolenú mieru zastavanosti či výškovú reguláciu
  • výstupom je prezentácia, čo je možné na pozemku postaviť a za koľko

Umelci developermi

Podnikanie P. Švorca je dôkazom, ako sa za necelé desaťročie od spľasnutia realitnej bubliny zmenil biznis a postavenie architektov v ňom. Developerskí dravci ich už nenazývajú ironicky umelcami. Na jednej strane sami kladú väčší dôraz na kvalitu projektov vrátane architektúry, na druhej strane aj architekti sa naučili praktickejšiemu prístupu a viacerí si vyskúšali development.

Architektúra dnes už nie je len krásna budova, upozorňuje P. Švorc. Darmo by mala parádny dizajn, ak je zle dostupná a ľudia spotrebujú množstvo energie už len na to, aby sa dostali do práce. Pri tvorbe návrhu hrá čoraz väčšiu úlohu využívanie slnka, vetra, dažďovej vody, prispôsobovanie fasád. O úspechu projektu rozhoduje množstvo faktorov od urbanizmu cez technológie a dáta až po aplikácie riadiace budovy.

„Hoci to môže z úst architekta znieť zvláštne, razím myšlienku, že kreativita zabíja produktivitu,“ zamýšľa sa P. Švorc. Investičný zámer musí mať podľa neho prepracovaný obsah, ale nepotrebuje vyšperkovanú grafiku, ktorej vytvorenie trvá dlhšie. Až keď sa nájde kupec a objedná si u nás projekt, budeme sa s ním hrať a tvoriť, objasňuje.

Architektúra dnes už neznamená len návrh krásnej stavby 

Myšlienka vytvoriť aplikáciu vznikla práve v čase krízy, keď si developeri potrebovali poriadne rozmyslieť, do akých pozemkov investujú a čo na nich postavia. A ak je dobrá cena, musia sa rozhodnúť rýchlo. Potrebujú fakty, aby sa nepopálili. Aplikácia preto obsahuje vopred definované vstupné údaje o cenách sietí, materiálov a prác.

Stačí tak do nej zadať rozmery pozemku, na koľko percent ho možno zastavať, do akej výšky a aké využitie umožňuje územný plán. Zatiaľ sa pripravuje pre Slovensko a Česko. Osemčlenný tím architektovej firmy XXL Property Solutions však plánuje čo najskôr aj verzie pre Maďarsko a Chorvátsko, kde sa chce zamerať na apartmánové domy a hotely pri mori.

Aplikáciu už testuje niekoľko maklérov. Ich pripomienky programátori zapracovávajú do pripravovanej druhej verzie, ktorá už pôjde do predaja. „Ale nechceme sa dostať do pozície, že budeme realitným kanceláriám len predávať aplikáciu, chceme byť ich partnerom. Musíme ich presvedčiť, že sa im to oplatí,“ dodáva Dominik Vanek, ktorý má na starosti propagáciu. Spolu s licenciou tak budú ponúkať spracovanie investičného zámeru a vyhľadanie investora. Firma získala skúsenosti s podobným biznisom na ázijských trhoch.

Neprehliadnite

Inšpiratívny Singapur

P. Švorc prvýkrát navštívil Singapur pred štyrmi rokmi. Najprv ho zaujala prezentácia krajiny na konferencii v Bratislave, kde získal prvé kontakty. Chcel sa na vlastné oči presvedčiť, či je naozaj takým skvelým miestom na podnikanie. Mestský štát na mladého architekta veľmi zapôsobil a odvtedy ho navštevuje každý rok.

„Prvá myšlienka bola otvoriť ateliér, kde budeme robiť architektúru a dizajn v Ázii,“ vracia sa na začiatky P. Švorc. Rýchlo však zistil, že 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie

Tagy architektúra, Singapur

Diskusia (0 reakcií)