Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Odišli z hypermarketu, rozbehli sieť malých potravín

Nemajú taký široký výber tovaru ako klasické supermarkety, no zákazníci ich majú poruke. Šetria im čas a čiastočne suplujú niekdajšie sídliskové večierky. Dajú sa u nich rýchlo nakúpiť najmä základné potraviny, zahnať hlad čerstvým obloženým pečivom alebo si pochutnať na domácej štrúdli či káve. Nové siete malých obchodíkov s potravinami vyrastajú ako huby po daždi. Zatiaľ najmä v Bratislave.

31.01.2017, 14:00 | Marek Legéň | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 2

Expandujúce predajne Delia nesú rukopis bývalých manažérov slovenských hypermarketov Carrefour Jozefa Berka (na úvodnej fotografii) a Igora Janoka. Je to ich druhý pokus preraziť na trhu s vlastným reťazcom po tom, ako odišli z podobného projektu Malina. Túto, dnes už konkurenčnú sieť potravín kontroluje a rozvíja ich bývalý podnikateľský partner Miroslav Čegiň.

„Veľké“ skúsenosti

Začiatkom nového milénia s pompou otváral jeden z prvých hypermarketov na Slovensku petržalský Carrefour. V tom období nový a populárny koncept, v ktorom sa dalo nakúpiť všetko pod jednou strechou, sa tešil priazni zákazníkov. Bol pri tom aj J. Berko, ktorý vo francúzskom reťazci začínal ako manažér čerstvého úseku potravín. Čoskoro sa sťahoval do novootvorenej košickej prevádzky, potom zbieral skúsenosti v Prahe.

Neprehliadnite

Keď sa vracal v roku 2006 do Bratislavy, striedal I. Janoka na pozícii riaditeľa hypermarketu v nákupnom centre Danubia. J. Berko šéfoval obchodu v období, keď sa Francúzi stiahli z biznisu na Slovensku a po krachu dohody s Tescom ponechali značku Carrefour v licencii českým majiteľom. Neskôr postúpil na regionálneho riaditeľa a zodpovedal za vtedajšie štyri hypermarkety Carrefouru.

V manažmente Carrefouru strávil J. Berko trinásť rokov. Zo stratového reťazca odišiel ešte pred obdobím, keď sa spustil jeho prudký úpadok, ktorý vyvrcholil vlani reštrukturalizáciou a vstupom nového investora Jozefa Špirka.

S myšlienkou rozbehnúť sieť malých potravín koketovali J. Berko s I. Janokom už dlhšie. „Videli sme trend znižovania návštevnosti hypermarketov. Ľudia začali nakupovať skôr menšie objemy a častejšie, chceli nakúpiť rýchlo, čomu nevyhovoval koncept vo väčšej vzdialenosti od bydliska,“ približuje J. Berko.

Do spoločného projektu sa však pustili až neskôr. Po Carrefoure J. Berko dva roky podnikal ako distribútor čerstvých potravín do reťazcov. I. Janok pôsobil najmä v petrochemickom priemysle, dlhší čas riadil retailové aktivity spoločnosti Shell na Slovensku.

Prvý pokus s Malinou

Vlastný „malý“ retail rozbehli exmanažéri Carrefouru pôvodne pod značkou Malina koncom roka 2014 spoločne s M. Čegiňom, ktorý mal na starosti finančnú stránku biznisu. S prvou predajňou štartovali v Petržalke. Za niekoľko mesiacov sa sieť rozšírila na desiatku obchodov, okrem Bratislavy otvorili po jednej prevádzke vo Zvolene a Detve. Rozdielne názory na budúcnosť spoločného podnikania vyústili do odchodu J. Berka a I. Janoka.

Do Delie dodávajú tovar aj rodinné farmy či menší výrobcovia, ktorí sa vo veľkých reťazcoch presadzujú len ťažko

Dvojica retailových manažérov sa pustila do budovania konkurenčného reťazca malých potravín Delia. Prvý obchod otvorili v decembri 2015 a za rok ich pribudlo vyše dvadsať. „Rýchlosť je daná potrebou prevádzkovať tridsať až tridsaťpäť obchodných jednotiek, aby to dávalo zmysel a koncept bol úspešný,“ vysvetľuje J. Berko, ktorý je konateľ a šéf Delie.

Podobne ako v začiatkoch v Maline aj v Delii sú traja partneri. Väčšinový podiel má v rukách 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika Podnikanie

Tagy Carrefour, Delia, maloobchod, Moja Samoška, potraviny, reťazce, Terno