Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Bratislavské letisko len ticho znáša, že je na posmech. Mimo sezóny je prázdne

Zbohom, Bratislava... Takúto marketingovú kampaň spustilo košické letisko, ktoré chce prilákať ľudí zo širšieho okolia a presvedčiť ich, aby do sveta odlietali radšej z východu ako zo západu Slovenska. „Už nemusíte mrhať drahocenným časom a cestovať na iné letiská. Dnes sa dá z Košíc lietať všade. Európa, Amerika, Ázia či Afrika.“

16.10.2017, 13:39 | Katarína Ragáčová | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 11

A čo na to Bratislava? Nič, lebo nemá peniaze. Ani na marketingovú kampaň, ani na akékoľvek iné investície na letisku. Všetko stojí peniaze, ale investícií, ktoré potrebujeme, je príliš veľa na to, aby sme na toto mohli vyčleniť peniaze, zareagoval generálny riaditeľ Letiska M. R. Štefánika Jozef Pojedinec.

Bratislavské letisko púta v týchto dňoch pozornosť z viacerých dôvodov. Minister dopravy Árpád Érsek opäť po roku vytiahol agendu jeho prenájmu. Predseda SNS Andrej Danko si vymohol zaradenie národného leteckého prepravcu do novej koaličnej zmluvy. A okrem toho sa končí šesťmesačné obdobie pre dočasného šéfa letiska J. Pojedinca.

V zime stále prázdne

Ako to teda vyzerá s bratislavským letiskom? Asi takto: okrem top turistickej sezóny je letisko prázdne, na tabuli odletov svieti pár destinácií a čas medzi jednotlivými odletmi je niekoľkohodinový. Letisko M. R. Štefánika má problém pokryť pravidelnými leteckými spojeniami zimnú sezónu.

Neprehliadnite

Vec má aj širší kontext. Európska lieková agentúra, ktorú sa Slovensko snaží zlákať z Londýna po brexite, sa Bratislave snaží vyhnúť aj poukázaním na nedostatočný počet priamych leteckých spojení s ďalšími hlavnými mestami.

Samotné letisko vo vlaňajšej výročnej správe priznáva, že rozloženie výnosov je nerovnomerné, pričom náklady sú rovnaké počas celého roka. Na zníženie sezónnosti sa však ani riaditeľovi J. Pojedincovi nepodarilo zatiaľ veľa spraviť. Aj ohlasované nové linky hovoria opäť o novej letnej a nie zimnej sezóne.

Pritom niektoré už fungujúce linky sa na zimu rušia, napríklad druhý najväčší prepravca Wizz Air ohlásil na zimu zrušenie linky do bosnianskej Tuzly a rumunského Klužu. Doterajším riaditeľom, dosadzovaným naprieč politickým spektrom, sa nedarí urobiť z Bratislavy dostatočne konkurencieschopné letisko.

Hospodárenie Letiska M.R. Štefánika: Dlhá flat line
(mil. eur)
Hospodárenie Letiska M.R. Štefánika: Dlhá flat line
PRAMEŇ: Finstat

Vidieť to aj na hospodárskych výsledkoch. Letisko M. R. Štefánika je od roku 2009 v permanentnej strate. Pred piatimi rokmi sa prehĺbila až na 13,4 milióna eur, odvtedy sa pohybuje medzi 6,3 až 7,3 milióna eur. A, ako potvrdil J. Pojedinec, stratu nezníži ani tento rok. Tržby sa takisto nevychyľujú od svojej päťročnej hranice okolo 20 miliónov eur.

To všetko napriek skutočnosti, že 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 11

Rubrika Ekonomika

Tagy letecká doprava, Letisko Bratislava, letisko M. R. Štefánika