Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Príklady slovenskej gig ekonomiky: Ponúka prácu za pár eur a často z domu

Nie je to tak dávno, keď jediní ľudia, ktorí vyžili z takzvanej gig economy či zdieľanej ekonomiky na požiadanie, boli hudobníci. Ostatní zo smrteľníkov, ktorí vzdali detské sny o tom, že sa raz stanú rockovými hviezdami, si našli „skutočnú“ prácu vo firme, ktorá im mesačne vypláca pevnú mzdu očistenú o dane, umožňuje im ísť na platenú dovolenku a vytvorila tak ilúziu základu pre plánovanie stabilnej budúcnosti.

15.10.2017, 21:03 | Jozef Tvardzík | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Dnes sú možnosti aj vďaka internetu neobmedzené, a tak plný úväzok v korporácii dopĺňame či úplne nahradzujeme aj o bočný príjem. Pre optimistov tento trend sľubuje budúcnosť rastúceho počtu podnikateľov, nových inovácie a širšej ponuky služieb.

Pre skeptikov ide skôr o dystopickú budúcnosť part-time pracovníkov, ktorí pracujú vo dne aj v noci, aby sa uživili. Na Slovensku je táto budúcnosť stále len pri zrode a platformová ekonomika sa stále považuje skôr za príjemný doplnok, ako si privyrobiť vo svojom voľnom čase. V boome, keď k nám prišli zahraničné platformy ako Uber, Airbnb či BlaBlaCar, vzniklo aj zopár zaujímavých slovenských projektov, ktoré prinášajú pár extra eur do peňaženky bežného človeka.

Neprehliadnite

Ako si zarobiť doučovaním

Gig znamená v preklade záskok, to je povaha práce v zdieľanej ekonomike. Krátkodobé či príležitostné dodávky práce a služieb, samozrejme, nie sú ničím novým a v minulosti tu boli rozšírené, tvrdí ekonóm Vladimír Baláž. Kedysi sa prepájal dopyt s ponukou na základe osobnej známosti alebo cez agentúru. Dnes na prepojenie slúžia webstránky či mobilné aplikácie.

Dominika je študentkou Univerzity Komenského, ale popri škole si dokáže bez problémov privyrobiť. Doučuje za 10 až 15 eur na hodinu matematiku v Bratislave. Vytvorila si preto profil na webe Doucma.sk, cez ktorý si dohodla už niekoľko hodín. Jej profil je tvorený nielen fotkou a opisom, ale aj špecifikáciami, ako dlho jej priemerne trvá, kým odpovie na doručenú správu a koľkým percentám ľudí vôbec odpíše. O čo bojuje, sú nemilosrdné hviezdičky, teda pozitívne referencie, ktoré jej môžu pomôcť sa dostať k ďalším klientom, ktorí budú potrebovať doučovanie.

Za portálom Doucma.sk stoja dvaja mladí programátori Juraj Svinčák a Tomáš Palkovič (na titulnej fotografii). Stránku vytvorili vo svojom voľnom čase ešte v roku 2012, keď pracovali na iných projektoch. Mala za cieľ dodávať doučovateľom študentov, aby sa tak mohli venovať tomu, čo ich skutočne baví, a nemuseli tráviť množstvo času marketingom alebo zadávaním svojich inzerátov na rôzne neefektívne portály.

Mladí podnikatelia pred troma rokmi projektom prerazili aj v zahraničí, keď sa dostali do mníchovského akcelerátora Wayra, za ktorým stojí telekomunikačný operátor Telefónica. Od neho dostali 40-tisícovú finančnú dotáciu. Peniaze investovali do expanzie do Nemecka, Rakúska a Česka. „Od začiatku roka máme pokryté aj Švajčiarsko a pred pár týždňami sme otvorili aj Dánsko, Fínsko a Švédsko,“ vraví J. Svinčák. Momentálne majú vo všetkých krajinách po očistení neaktívnych používateľov 10-tisíc lektorov.

Nemáme radi časté platby

Ich model sprostredkovania kontaktov medzi lektormi a žiakmi nie je zadarmo, na čom stojí aj princíp platformovej ekonomiky. „Zo začiatku sme spoplatňovali doučovateľov za jednorazový kontakt so žiakmi. To sme robili formou SMS platieb vo výške dvoch eur, ale vznikala tam vysoká provízia pre operátorov,“ vysvetľuje T. Palkovič. Táto forma však mala svoje limity. Ľudia nemajú radi pocit častých platieb – aj keď ide o maličké sumy.

Od tohto modelu spoplatnenia nakoniec upustili aj vďaka skúsenostiam z iných projektov. T. Palkovič totiž pracoval na 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Ekonomika

Tagy BlaBlaCar, Uber, zdieľaná ekonomika

Diskusia (0 reakcií)