Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo ide Hopin do revolúcie

Konflikt v hľadaní rozdielov medzi modernou platformovou aplikáciou vychádzajúcou z filozofie zdieľanej ekonomiky a firmou, ktorá využíva to, že na túto formu podnikania pomaly alebo vôbec zákony krajín nezareagovali, sa deje aj na Slovensku. Na jednej strane Uber a Taxify, na druhej štandardné taxislužby. Presne uprostred bol doteraz Hopin, ktorý spájal praktické stránky objednávania vozidiel cez mobilnú aplikáciu a dodržiavanie legislatívy, keďže klientov dohadzoval len licencovaným taxikárom. Hopin sa však rozhodol prehodnotiť svoje postavenie a vytvoriť zaujímavý precedens na slovenskom trhu. Jeho výkonný riaditeľ Martin Baran vysvetľuje prečo.

15.10.2017, 21:04 | Marián Biel | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 7

Ako by ste laikovi vysvetlili hlavný rozdiel medzi Hopinom a Uberom?

Veľa ľudí hovorí, že v Uberi nikto nemá psychotesty a nespĺňajú rôzne legislatívne normy a taxikári to všetko absolvovali. Ale všetci vieme, ako veľmi komplikované je tieto testy získať. Týmto by som teda nerozdeľoval tieto služby. Skôr by som zdôraznil napríklad to, že profesionálni taxikári majú znalosť svojho mesta na úplne inej úrovni. Je pravda, že Uber jazdí len podľa navigácie. Ale v zahraničí som túto službu skúšal, nech spoznám súpera. A stalo sa neraz, že aj s tou navigáciou sa vodič stratil a jazdili sme v kruhu. Takže pravdepodobne by som to mal taxíkom lacnejšie. Druhým rozdielom, že sú označení a platia dane. No dobre, mali by platiť dane. Ale majú aj náklady, ktoré sa nedajú obísť. Napríklad nákup taxametra, každoročné STK.

Neprehliadnite

V tom je tá základná otázka. Je nefér, že má taxikár vyššie náklady? Alebo to, že nesmie mať rovnako nízke náklady, ako keby jazdil pre platformové služby?

Práve pred pár dňami som nad tým uvažoval a irituje ma jedna vec. Mesto a magistrát robia stále nové zákony a novelizácie. To je v poriadku, to sa má robiť. Ale nikto nepozerá na to, či sa dodržiavajú už jestvujúce zákony. Ja som za. Nech sa to nejako urovná. Buď všetci majme náklady rovnako vyššie, alebo rovnako nižšie. A ten niekto, kto to má urovnať, je mesto. Mal som sto chutí sa ich opýtať, či teraz, keď schválili Uber, tak všetci naši vodiči môžu jazdiť za rovnakých podmienok. Bez taxametra, bez označenia a tak ďalej. Nakoniec som to aj urobil.

Martin BaranZdroj: Maňo Štrauch

Takže vám ide o rovnováhu. Vôbec by vám neprekážalo, ak by aj taxikári mali tie isté podmienky ako platformové služby?

Nám by to práveže vyhovovalo. Teraz máme len obmedzenú masu vodičov. Po zmenách podmienok by sa táto masa zdesaťnásobila. Snažíme sa na túto nerovnováhu upozorňovať, ale nerobíme nikomu naprieky. Čakali sme, buď si to štát a mesto všimnú, alebo nie. Ale nevšimli. Bol pokus strany SaS o novelizáciu podmienok pre taxikárov, ale neprešiel, takže legislatívne sa nič nezmenilo. A práve preto sme sa rozhodli, že na to pôjdeme z opačného konca.

To znie dosť razantne.

Držíme sa zákona, ktorý okliešťuje podnikanie. Jedinou skupinou, s ktorou môžeme pracovať, je skupina 2,5 tisíca licencovaných taxikárov v Bratislave. Viac sa nemôžeme rozvíjať. Takže sme sa rozhodli prejsť na systém platformovej ekonomiky v štýle Uberu, keďže vidíme, že s tým štát ani mesto nemajú žiaden problém.

Čo to konkrétne bude znamenať?

Bežné neoznačené autá, žiadne taxametre, spoplatňovať budeme na základe GPS, šoféri nebudú musieť mať taxi licencie. Teraz je fixný poplatok za každú objednávku, ktorú taxikár platí Hopinu. To sa zmení na isté percento z ceny jazdného. Menšie, než si berie Uber. Zjednoduší nám to život. Vidíme, že je to možné, tak prečo to nerobiť ľahšie.

Martin BaranZdroj: Maňo Štrauch

Ak tomu rozumiem správne, prechádzate úplne na systém Uberu a Taxify?

Áno, s tým dodatkom, že budeme dodržiavať základný princíp digitánej ekonomiky a šofér bude vedieť, kam sa chcete odviezť, ešte pred prijatím objednávky. Šofér Uberu uvidí cieľ vašej cesty, až keď sa k vám priblíži. To popiera základný princíp spolujazdy alebo jednoducho povedané zvezenie niekoho, kto ide vaším smerom. Jediná pravá digitálna ekonomika v preprave je služba BlaBlaCar. Ostatné služby to robia štýlom, že po ceste do práce zveziem sto ľudí, kam len budú chcieť.

Takže sa stanete tým, proti čomu ste bojovali?

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 7

Tagy Hopin, Uber