Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Bez rušňovodiča sa vlak nepohne. A on to vie, diktuje si podmienky

Musia mať výborný zrak a sluch, mali by počuť aj veľmi nízke tóny. Mnohé choroby, ktoré majú bežní ľudia, ich môžu vyradiť z pracovného konkurzu. Musia mať správny psychologický profil. Potrebujú adekvátne vzdelanie, ku ktorému ešte absolvujú celoročný intenzívny kurz a ukončia ho štátnou záverečnou skúškou.

01.11.2017, 19:01 | Katarína Ragáčová | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

Ak sa niekto chce stať rušňovodičom, musí prejsť naozaj tvrdým výberovým konaním. Až jednu tretinu uchádzačov vyradí práve zdravotná prehliadka a psychotesty. Takáto selekcia sa deje v čase, keď len dvom slovenským štátnym dopravcom chýba vyše 170 rušňovodičov. Koľko ich potrebujú ostatné podniky, vrátane súkromných, neeviduje ani Dopravný úrad.

Na porovnanie, v súčasnosti je na Slovensku evidovaných niečo vyše 2 800 licencovaných rušňovodičov, avšak vrátane tých, čo sú už na dôchodku. Štátne firmy riešia nedostatok rušňovodičov nadčasmi, súkromníci aj brigádami konkurenčných rušňovodičov.

RušňovodičZdroj: Maňo Štrauch

Platové rozdiely

V štátnych firmách hovoria o bežnej praxi, keď súkromníci preplácajú tých, ktorí majú preukaz rušňovodiča. Sú ochotní zaplatiť za nich „výkupné“, ktoré by museli rušňovodiči vrátiť domovskej firme ako náklady na vzdelávanie, ak odídu pred koncom zmluvy.

Neprehliadnite

Riaditeľ sekcie riadenia prevádzky a trakcie v štátnom ZSSK Cargo František Svetkovský hovorí, že rušňovodičov síce zmluvne zaviažu na päť rokov, ale nemusí to byť záruka: „Ak súkromník potrebuje rušňovodiča, tak mu dá peniaze, nech sa vyplatí, a má hotového človeka.“

František SvetkovskýZdroj: Maňo Štrauch

Plat rušňovodiča u súkromníka dosahuje výšku platu nižšieho manažéra a štátna firma uvažuje nad nevídaným krokom. Zrušením platových tried by chcela motivovať mladých k práci rušňovodiča. „Už dlho sa bavíme o tom, že sa zrušia tarifné stupne, aby sme aj mladého dali na úroveň skúsených rušňovodičov,“ dodáva F. Svetkovský.

V Česku nedostatok rušňovodičov nie je akútny, vedia si ich tam vychovať 

No ani tak štátna firma nedosiahne úroveň súkromníka. Kým štátne Cargo ponúka nováčikom 700 eur a Železnice SR píšu v inzeráte o plate 850 eur brutto, napríklad RegioJet hovorí o základnom plate 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Ekonomika

Tagy železnice