Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Predali vlaky. A majú problém

Štátny nákladný železničný dopravca ZSSK Cargo Slovakia predal pred dvoma rokmi 66 percent akcií v dcérskej firme Cargo Wagon za sedem miliónov eur.

04.11.2017, 13:00 | Katarína Ragáčová | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 4

Previedol na ňu aj viac ako dvanásťtisíc nákladných vozňov v cene 216,6 milióna eur. Následne si väčšiu časť prenajal, vďaka čomu mohol splatiť pôžičku od štátu a dostať sa do plusu. Dnes má ZSSK Cargo problém, na trhu je totiž nedostatok vozňov. Aj to je jeden z dôvodov, prečo pravdepodobne neprepraví toľko ton tovaru ako vlani, keď kulminovala kríza v oceliarskom priemysle. Firma je pritom od neho závislá.

Nedostatok vozňov

Obchodné oddelenie ZSSK Cargo očakáva v tomto roku celkový objem prepravy na úrovni 35,2 milióna ton, čo je len o približne 400-tisíc ton menej ako vlani. Na trhu však nie je žiadna kríza, zahojil sa aj oceliarsky priemysel. „Prepravný trh by umožnil realizovať aj mierne vyššie výkony, no dopravcovia sa všeobecne boria s nedostatkom vozňových kapacít, najmä vysokostenných vozňov,“ konštatuje hovorkyňa Carga Silvia Kuncová. Tento problém firma pociťuje aj pri dovozoch z cudziny, pri ktorých sa používajú zahraničné vozne.

ZSSK Cargo si objednáva od Cargo Wagon 8 216 vozňov s opciou na ďalšie dve stovky. S. Kuncová tvrdí, že aj keby vozne nepredali, nemali by o nič menší problém. Zvyšných približne štyritisíc vozňov totiž po predaji musela podľa S. Kuncovej spoločnosť Cargo Wagon vyradiť z prevádzky.

Problém na trhu – nedostatok vysokostenných vozňov – potvrdzuje aj Peter Malec, predseda predstavenstva najväčšieho súkromného prepravcu Budamar Logistics. Na rozdiel od štátneho prepravcu ZSSK Cargo ho však vyriešili nákupom niekoľkých stoviek vozňov tohto typu, aby vedeli reagovať na rastúce požiadavky na ložnú kapacitu. „Ak porovnám priemerný čas obehu vozňa pred tromi rokmi, keď bola na úrovni asi osem až desať dní, dnes sa pohybujeme v priemere na dvoj- až trojnásobnom čase obehu,” hovorí P. Malec. Jednoducho povedané, vozne sa využívajú efektívnejšie, ale v systéme je ich potrebné väčšie množstvo.

Rušňovodič je aktívum, ktoré sa obchoduje na trhu podobne ako pozície v IT biznise 

Štátne Cargo si nákup dovoliť nemôže a Cargo Wagon by bolo ochotné investovať v prípade, že by štátny nákladný prepravca mal zabezpečené zákazky na viac ako päť rokov. Kontrakty na prepravu sa pritom uzatvárajú na dva, najviac tri roky.

Ján Biznár z LTE Logistik a Transport Slovakia považuje problém s nedostatkom vozňov za dočasný. Tvrdí, že sa vyskytne na trhu vždy, keď je vypísaný nejaký veľký tender. V predchádzajúcich mesiacoch trh žil, respektíve ešte žije veľkou súťažou na prepravu koksu z Poľska do Rumunska, ktorá na seba viazala viac ako šesťsto vozňov, a to len pre spoločnosť, ktorá zákazku získa. „Ak sa k tomu prirátajú aj rezervácie neúspešných účastníkov, tak to naozaj môže spôsobiť prechodný nedostatok voľných vozňov. Myslím si, že situácia sa do mesiaca upokojí,“ odhaduje J. Biznár.

Rušňovodiči ako „ítečkári“

Kým vlani a predvlani robil hlavným slovenským nákladným prepravcom problém najmä oceliarsky priemysel, 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 4

Rubrika Logistika a transport

Tagy železničná doprava