Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Unikát zo Slovenska: Dvojkolesová „tesla“ z 3D tlačiarne

Inovatívni Slováci zostrojili ako prví na svete dizajnový e-bike zhotoviteľný na mieru používateľa.

19.11.2017, 19:05 | Marek Legéň | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 8

Jediný vlastný projekt

Nápad zostrojiť moderný e-bike sa zrodil v hlave Patrika Paula, spolumajiteľa bratislavského štúdia grafického dizajnu Paul+Murin Creative. Firma stojí za dizajnom obalov horaliek, tatraniek a ďalších produktov potravinárskej firmy I.D.C. Holding, ale má tiež blízko k bicyklom. K jej klientom dlhodobo patrí ich najväčší slovenský výrobca Kellys.

Na e-bikový projekt s vopred neistým výsledkom dizajnéri nenašli partnera, tak sa doň pred šiestimi rokmi pustili sami.

„Vždy sme pracovali len na zákazkách pre klientov. E-bike sme sa rozhodli robiť ako jediný projekt na vlastnú päsť,“ hovorí P. Paul.

Dizajnérsku taktovku zveril do rúk mladého tvorcu a aktívneho „bajkera“ Slavomíra Ozaníka, s ktorým spolupracujú aj na iných projektoch. Nemal len nakresliť vizuálne atraktívny produkt. Staral sa tiež o vývoj geometrie a kinematiky, čiže funkčnej stránky e-biku, ktorú konzultoval s výrobcom bicyklov Vladimírom Hučkom a predajcom e-bikov prémiovej triedy Štefanom Čemanom.

„Chceli sme vytvoriť e-bike, ktorý vyzerá pekne a bude niečo ako tesla medzi autami – krásny dizajn, funkčná spoľahlivá vec, s ktorou sa dá odprezentovať,“ približuje S. Ozaník.

Neprehliadnite

Priemyselný dizajnér nastúpil do Paul+Murin Creative ešte počas štúdií na Vysokej škole výtvarných umení (VŠVU). Tento rok vyčlenili z firmy priemyselný dizajn, ktorý zastrešilo štúdio Kinazo Design. V ňom je spoločníkom (popri P. Paulovi) a hlavným dizajnérom S. Ozaník a prvým nosným produktom e-bike Kinazo. Mimochodom, tajomstvo jeho názvu sa dá odhaliť jednoducho – čítaním odzadu.

Automobilky dostali košom

Dizajnový „otec“ e-biku Kinazo e1 má skúsenosti zo zahraničných stáží. Ešte počas štúdia na VŠVU pracoval na interiérovom dizajne vo Volkswagene. Z neho si to S. Ozaník namieril do Mercedesu, kde sa venoval navrhovaniu vízií modelov áut, napríklad F115 či GT koncept. V spolupráci s Mercedesom vznikol tiež jeho experimentálny diplomový projekt pozemnej plachetnice (TREND 24/2014). Po skúsenostiach z automobiliek si mohol vybrať jednoduchšiu cestu a zostať pracovať vo veľkých zahraničných firmách. Vrátil sa však na Slovensko. „Moja vízia nie je pracovať celý život v automobilke, ale budovať štúdio so širším záberom v priemyselnom dizajne,“ hovorí S. Ozaník.

Nie je klasický dizajnér, ktorého práca sa končí pri nakreslení projektu a konzultácii s modelárom. Dokáže uchopiť projekt aj z praktického hľadiska. Ako absolvent strednej školy s úžitkovým zameraním má základy a vzťah k technológiám a konštrukcii. O tieto odbory sa obtrel i na vysokej škole a neskôr sa im venoval samoštúdiom. „Som manuálne zručný a zároveň ma baví dizajn. Spojiť tieto dve veci dokopy je pre mňa ideálne. Keď robím iba jednu vec, nie som celkom naplnený,“ vysvetľuje S. Ozaník. Pod hlavičkou štúdia Paul+Murin Creative robil na viacerých projektoch, napríklad pre výrobcu bicyklov či medicínskych zariadení.

Zadrhnutý motor

Cesta k e-biku, ktorý zvládne jazdu v náročnom teréne s exponovanými výstupmi a zjazdmi, nebola hladká. Tím sa zasekol najskôr na elektromotore. Od počiatku ho chceli „skryť“ aj s batériou do rámu. P. Paul sa spoliehal na rakúsky start-up COAX-One Austria, ktorému sa napokon nepodarilo vyvinúť menší motor tak, aby bol dostatočne spoľahlivý. Musel sa preto obzerať po inom partnerovi. Napokon si tľapol s Nemcami – výrobcom motorov Brose a batérií BMZ.

Nemeckú pečať má tiež aplikácia, pomocou ktorej Kinazo e1 komunikuje so smartfónom. Nahrádza klasický „škatuľkový“ displej, ktorý poskytuje jazdcovi základné informácie o stupni podpory elektromotora, zostávajúcej kapacite batérie či dojazde. Bonusom aplikácie na Kinazo je možnosť integrácie dát z motora a batérie do servisného centra, ktoré tak dokáže aj na diaľku identifikovať technický problém.

Dojazd Kinazo e1 závisí od mnohých faktorov – či už typu motora, kapacity batérie, hmotnosti jazdca, náročnosti terénu a štýlu jazdy, poveternostných podmienok, typu pneumatík a nastavenia tlmenia. Pre model vybavený 500-wattovou batériou s využitím motora najviac do rýchlosti 25 kilometrov za hodinu môže dosiahnuť stodvadsať kilometrov, pri najvyššom stupni podpory je to približne päťdesiat kilometrov.

Pokračovanie článku - stránka 1 z 2
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Použi rozum

Tagy Použi rozum

Súvisiace články

Chceš vedieť, čo robí štát? Opýtaj sa ho

Chceš vedieť, čo robí štát? Opýtaj sa ho

Kontrola verejných inštitúcií už nie je výsadou klasických médií. Stefan Wehrmeyer sa podieľa na tom, aby informácie boli dostupné a dal sa z nich skladať príbeh

Fuckup Nights alebo povedz, ako si padol na hubu

Tetovanie, sklo aj rozšírená realita. Jakub Pollág si užíva šírku dizajnu

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Kto ide po prokurátorovi Špirkovi