Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Mária Lévyová: Pacienti vstupujú do ambulancií s nedôverou

Pacienti dnes viac dôverujú internetu ako lekárom. Niektorí sa im dokonca boja ozvať, ak niečomu nerozumejú. Nikto nemanažuje ich zdravotnú starostlivosť, pacient je v systéme stratený. O tom, prečo je taký problémový vzťah medzi pacientmi a zdravotníkmi, hovorí prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov Mária Lévyová. Tá ako niekdajšia šéfka Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek pozná situáciu aj z druhej stany. Komoru viedla v čase, keď sestry kvôli lepším platovým podmienkam organizovali protesty pred národnou radou a zvažovali hromadné výpovede.

22.11.2017, 05:55 | Mária Hunková | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 1

Čo najviac trápi pacientov vo vzťahu k ambulanciám?

Najmä dlhé čakacie doby na vyšetrenie, keď niekde musia čakať aj sedem týždňov. Keď sa nakoniec dostanú do ambulancie, lekári na nich nemajú čas, vyšetrenia sú rýchle, nie je dosť času na komunikáciu s pacientom. Stretávame sa aj s tým, že pacienti podpisujú informovaný súhlas, no v skutočnosti ani nevedia, čo podpísali. Často potom dostávame celé lekárske správy, aby sme im ich vysvetlili. Pritom pacient má právo byť zrozumiteľne a podrobne informovaný o svojej diagnóze, liečbe, prognóze, o všetkom, čo sa týka jeho zdravia.

Prečo sa pacient nepýta priamo v ambulancii, ak niečomu nerozumie?

Pacient sa lekára radšej nepýta v situácii, keď vidí, že nestíha ošetrovať, má preplnenú čakáreň. Alebo sa bojí, že ho urazí, ak niečo povie. Občas sa stane, že síce lekár pacientovi všetko podrobne vysvetľuje, no nečaká na spätnú väzbu, či všetkému aj porozumel. Komunikácia medzi lekárom a pacientom je dlhodobo základným problémom nášho zdravotníctva.

Neprehliadnite

Hovorí sa, že lekár pre pacienta už nie je takou autoritou. Čím to podľa vás je?

Tým, že pacienti vstupujú do ambulancií s nedôverou. V spoločnosti sa šíri nálada, že v zdravotníctve je všetko zlé. Okrem toho, dnes sa už ľudia vedia oveľa ľahšie dostať k informáciám a sami sa diagnostikujú. Potom neveria lekárovi, že naozaj trpia diagnózou, akú im určil. V horších prípadoch to má za dôsledok, že neberú lieky, ktoré im predpísal, do ambulancií potom prichádzajú znova a predlžuje sa ich liečba, sú na nich vyššie náklady. Ešte horšia situácia je v prípade, keď pacienti praktizujú časté striedanie lekárov, ak nepotvrdia ich „samodiagnózu“, spravenú na základe informácií z internetu.

Je naozaj veľa takýchto pacientov?

Áno, v čase „Dr. Googla“ a sestričky „Wikipédie“, sú aj takí pacienti, ktorí prichádzajú k lekárovi už s vlastnou diagnózou a aj predstavou o liečbe. V minulosti to bola hypochondria, dnes sa rozmáha kyberchondria. Každé dvadsiate vyhľadávanie na internetových vyhľadávačoch sa používa na vyhľadávanie informácií o zdraví. Často sú to však zavádzajúce, neoverené a neodborné informácie.

Na druhej strane je na Slovensku v porovnaní s inými krajinami nadpriemerný počet návštev lekárov. Čím to je?

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika Téma

Tagy zdravotníctvo