Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Existujú aj lepšie riešenia ako iluzórne rýchlostné cesty

Obnovu zanedbaných ciest prvej triedy a malé obchvaty miest presadzuje analytik INEKO Ján Kovalčík preto, že bez nich zostane veľa regiónov ešte dlhé roky frustrovaných, keďže nemá slušné cestné spojenie so zvyškom Slovenska.

04.12.2017, 11:30 | Katarína Ragáčová | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 6

Pred pár dňami ste predstavili interaktívnu mapu diaľnic. V rámci nej ste vyznačili aj niektoré úseky rýchlostných ciest, ktoré nie je nevyhnutné stavať. Lacnejšou a rýchlejšou alternatívou by podľa vás bola oprava existujúcej cesty prvej triedy. Z analytických kruhov už pár mesiacov zaznieva, že by sa mal štát viac sústrediť na ich obnovu v kontexte budovania diaľnic a rýchlostných ciest. Ale čo je skutočnou pohnútkou?

Môžem hovoriť len za seba. Nepovažujem za zodpovedné, keď vládni politici prezentujú diaľnice a rýchlostné cesty ako jediné riešenie, a to v blízkom horizonte, keď je ich vybudovanie nereálne. Vedie to k nezmyselným ekonomickým rozhodnutiam či už firiem, ktoré si postavia kapacity závislé od dopravného napojenia v miestach, kde im sľúbili cestu, ale aj jednotlivých domácností.

Zoberme si len urbanizáciu v okolí Bratislavy. Určite by sa ľudia tak nenáhlili so sťahovaním do satelitov, keby dostali poctivú informáciu o tom, ako dlho budú čakať na dopravné riešenie. Tá nepoctivosť vlády má obrovské ekonomické, spoločenské a sociálne následky. Musí sa ľuďom začať hovoriť pravda. A považujem za zodpovedné nielen kritizovať, ale aj ponúkať riešenia.

Niekde je to lepšie využitie koľajovej dopravy: lepšia ponuka vlakov by mohla do roka citeľne odľahčiť preťažené cesty v Bratislave a okolí, v Prešove i na Kysuciach. A čakanie na diaľnice by bolelo oveľa menej. Vo viacerých regiónoch by nadlho stačili zlepšenia existujúcich ciest prvej triedy alebo ich preložky. Rýchlocesty znejú síce lákavo, lenže na veľkorysé a drahé riešenia sa bude čakať oveľa dlhšie.

Neprehliadnite

V interaktívnej mape spomínate rýchlostnú cestu R7, ktorá nadväzuje na nultý obchvat Bratislavy a mala by pokračovať cez Nové Zámky až do Lučenca. Hovoríte, že táto rýchlostná cesta nebude postavená ani po roku 2040 a že ju ani netreba.

Rýchlostná cesta R7 je vymyslená agenda politikov. Nateraz by úplne stačil štvorpruh po Šamorín, v dohľadnom čase po Dunajskú Stredu. Na väčšine ťahu R7 je postavená cesta prvej triedy slabo vyťažená. Stačí ju začať poriadne udržiavať, časom možno niekde zlepšiť. Dopravná záťaž je taká nízka, že rýchlostnú cestu tam netreba ani vo výhľade niekoľkých desaťročí.

Ale cesta prvej triedy kopíruje plánovanú R7 až od Nových Zámkov.

Od Dunajskej Stredy po Nové Zámky je legitímne uvažovať, že by sa časom vybudovala nová cesta prvej triedy, keďže tam dopravná spojnica chýba. Ale je absolútne nelegitímne hovoriť o rýchlostnej ceste a jej pokračovaní po Lučenec.

Ministerstvo by malo konečne venovať pozornosť nízkonákladovým riešeniam dopravy 

Sú ešte nejaké nelegitímne úseky, kde sa plánuje výstavba rýchlostnej cesty?

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 6

Rubrika Téma

Tagy diaľnice, INEKO, rozhovor, rýchlostné cesty