Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Na Slovensku je na predaj každý šiesty hotel či penzión

Keď začiatkom tohto roka spúšťala investičná skupina Penta Investments medzinárodný tender na predaj hotela Motel One, netušila, aký ošiaľ vyvolá. O zrekonštruovanú budovu v hlavnom meste Česka sa investori „pobili“.

06.12.2017, 11:09 | Tomáš Vašuta | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 3

„Budova je situovaná v centre Prahy, pričom sme ju zrekonštruovali s maximálnou starostlivosťou. Napriek tomu ma prekvapila agresivita ponúkaných cien,“ neskrýval v júli prekvapenie David Musil, riaditeľ pre rezidenčné projekty Penta Real Estate v Českej republike. Podľa neho bolo až sedem investorov ochotných dať viac ako dvadsaťnásobok ročného zisku pred zdanením. Spomedzi záujemcov z Európy, zo Stredného východu a Severnej Ameriky dala najvyššiu cenovú ponuku vo výške 25 miliónov eur spoločnosť CEFC China.

Hoci sa uvedený príklad odohral v susednom Česku, ilustruje situáciu na trhu. Aj na tom slovenskom. Investori sa totiž pozerajú aj po ubytovacích zariadeniach na Slovensku. „Evidujeme zvýšený záujem investorov o kúpu hotelov v Bratislave aj o väčšie regionálne hotely. Preto usudzujeme, že v blízkom čase dôjde k ďalším transakciám na slovenskom trhu,“ naznačuje pre TREND David Nath, vedúci hotelového tímu pre strednú a východnú Európu v Cushman & Wakefield.

Pretlak nechcených

Ak sledujú investori aj ponuku realitných kancelárií, musia byť jej šírkou prekvapení. Ku koncu vlaňajšieho roka fungovalo na Slovensku podľa oficiálnych záznamov Štatistického úradu SR 3 489 ubytovacích zariadení. Stovky z nich sú aj oficiálne na predaj. „Na portáli Nehnuteľnosti.sk je aktuálne v spoločnej kategórii hotelov a penziónov momentálne viac ako 500 ponúk z celého Slovenska,“ konštatuje Martin Lazík, analytik portálu. Konkrétne, v polovici novembra hľadalo nového majiteľa 548 hotelov a penziónov. Štatisticky je na predaj každé šieste ubytovacie zariadenie.

Neprehliadnite

Aj keď je ponuka široká, ide zväčša o zle nastavené projekty, ktoré neraz bojujú o prežitie. „V minulosti množstvo podnikateľov investovalo do kúpy hotelov či penziónov s vidinou atraktívneho podnikania a veľkého zisku. Bez toho, aby si uvedomili, aké je to náročné podnikanie a že ide najmä o dlhodobé investície z pohľadu návratnosti,“ odhaľuje pozadie aktuálneho stavu viceprezident Zväzu hotelov a reštaurácií SR a generálny riaditeľ hotela Elizabeth Ján Svoboda. Podľa neho po celom Slovensku nachádzame zariadenia, ktoré chátrajú alebo majú veľké ekonomické problémy.

Jeho slová potvrdzuje aj pohľad do štatistík. V priebehu minulého roka zavrelo svoje brány 235 ubytovacích zariadení. Na trhu tak ubudlo 3 853 lôžok. Paradoxne sa táto očista diala v čase, keď záujem o trávenie dovolenky doma stúpa. Vlani mali hotelieri takmer tri milióny domácich návštevníkov. A rekordné čísla zaznamenávajú štatistici aj pri zahraničných turistoch: v roku 2016 ich navštívilo Slovensko viac ako dva milióny. Ide pritom o najvyššie číslo v modernej histórii krajiny.

Aktivita zahraničných hráčov u nás je v posledných rokoch na vzostupe 

Napriek tomu sú na predaj stovky hotelov i penziónov. V tomto smere je podľa M. Lazíka ponuka v posledných štyroch rokoch ustálená. „Medzi kraje s najbohatšou ponukou patrí Žilinský a Prešovský kraj, nasledovaný Banskobystrickým krajom. To sú oblasti, ktoré patria k obľúbeným turistickým, rekreačným a lyžiarskym destináciám, takže početnosť ponuky penziónov a hotelov je logická,“ vysvetľuje a dodáva, že prevažnú časť ponuky tvoria penzióny rôzneho druhu – od rodinných so zopár izbami až po väčšie zariadenia s kapacitou niekoľko desiatok lôžok.

Počet hotelov, ktoré sú na predaj aj oficiálne, je oproti penziónom nižší. „Klasických hotelov je na predaj, samozrejme, menej, ale v ponuke sa objavujú tiež. Časť z nich tvoria aj historické budovy, meštianske domy, kaštiele, kúrie a podobne. Rekonštrukcia takýchto objektov je síce náročnejšia, ale na druhej strane je možné využívať aj rôzne fondy a dotácie,“ porovnáva M. Lazík. Práve eurofondy zmenili mapu ubytovacích zariadení v krajine. Neraz boli podporené aj také projekty, ktoré nemali šancu na úspech a teraz skončili v ponuke realitných kancelárií.

Dominujú Tatry a Bratislava

Azda najznámejším hotelom na Slovensku, ktorý sa netají tým, že je na predaj, je Panoráma na Štrbskom Plese. Jeho majitelia začali komplex rekonštruovať ešte pred krízou. Ich cieľom bolo zariadenie opraviť a následne predať. Kríza ich plány narušila a hotel predávajú už niekoľko rokov. „Neoslovovali sme realitné kancelárie, skôr sme sa dopytovali cez známych. Nechceli sme to pustiť otvorene do sveta. Cez realitné kancelárie hľadáme nového majiteľa asi rok. Aj tu sme však postupovali cez známych. Išlo najmä o to, aby sme túto ponuku vyslali do zahraničia. Nepredpokladáme, že kupca nájdeme na Slovensku,“ vysvetľoval ešte v marci tohto roka pre TREND spolumajiteľ hotela Dušan Holeš.

Počet ubytovacích zariadení na Slovensku
(%)
Počet ubytovacích zariadení na Slovensku
PRAMEŇ: ŠÚ SR

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 3

Rubrika Extra reality

Tagy hotel