Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Pre biznis sú poklad, spoločnosť ich tlačí k deťom a do kuchyne

Keď vám príde na stavbu ponúkať upevnenia trapézového plechu a závitové tyče sympatická hnedovláska v kostýme a lodičkách, asi budete najprv hľadať skrytú kameru. Keď vám ukáže vizitku nemeckého koncernu Würth a prezradí, že je šéfkou tejto firmy, možno vám padne sánka.

12.12.2017, 18:57 | Tomáš Nejedlý | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 23

Ide o klasický príklad stereotypného a spiatočníckeho myslenia, ktoré je na Slovensku stále veľmi rozšírené. Riaditeľkou slovenskej pobočky najväčšieho dodávateľa spojovacieho materiálu pre priemysel je Martina Gaislová. Biznisu sa pod jej vedením utešene darí. Po šiestich rokoch od jej nástupu má firma lepšiu produktivitu práce, širší predajný sortiment, rozbehla predaj cez internet či telefón a tržby stúpli o tretinu.

Podobných príbehov sú na Slovensku desiatky – výsledky žien na vedúcich pozíciách pomaly, ale isto rozpúšťajú predstavy o tom, že majú miesto pri deťoch a sporáku a riadenie podnikov by mali prenechať mužom.

Vedecky dokázané

Odborníkov, ktorí tvrdia, že ženy v manažmente sú pre firmy benefitom, je neúrekom. McKinsey Global Institute predvlani odhadol, že globálna ekonomika by vyprodukovala o štvrtinu viac, ak by v nej boli rovnomerne zastúpené ženy. Washingtonský think tank Peterson Institute of International Economics zasa skúmal robustnú vzorku 22-tisíc verejne obchodovateľných firiem v 91 krajinách sveta, ich výkony a zastúpenie žien v manažmente.

Ekonómovia zistili, že žena alebo muž na čele firmy je z pohľadu výkonu firmy nepodstatný rozdiel, no našli tiež koreláciu medzi ziskami a podielom žien v manažmente. Dosah vyčíslili takto – firma, ktorá zvýši počet žien na manažérskych pozíciách z nula na 30 percent, dosiahne vyššie zisky (vyššiu rentabilitu tržieb) o 15 percent. A do tretice – dlhoročný výskum vyše dvoch stoviek amerických firiem s najväčšími tržbami odhalil, že 25 firiem, ktoré neustále zamestnávali na vrcholových riadiacich pozíciách ženy, dosahovalo o 18 až 69 percent vyšší zisk než firmy s priemerným počtom žien v exekutíve.

Neprehliadnite

Vedecky podložené a dokázané – ak riadiace miesta vyhradíte len mužom, firmu poškodíte. Publikované štúdie o prínose zmiešaných tímov viedli dokonca k zavedeniu kvót na podiel žien vo firemnej exekutíve – medzi najznámejšie krajiny, ktoré k tomuto kontroverznému kroku pristúpili, patria Nórsko, Fínsko, Dánsko či Izrael.

Hlas praxe

Žena je teda v recepte na prosperitu firmy vzácnou prísadou. Prečo je to tak? Dôvod je prostý – diverzita. „Mnohí naši klienti potvrdzujú, že tímy, v ktorých sú ženy aj muži, sú úspešnejšie ako tímy čisto mužské alebo ženské,“ hovorí Marta Kowalska-Marrodán. Manažérka riadi českú a slovenskú pobočku poradenskej firmy v oblasti výberu topmanažérov Egon Zehnder International. Ženy sú podľa nej pre podnik obohatením najmä preto, že prinášajú do práce tímu iný pohľad, perspektívu, prístup a spôsob uvažovania. Dôsledkom je lepšia schopnosť tímu vyrovnávať sa s nástrahami dnešnej doby – rýchlosťou, neistotou, komplexnosťou a premenlivosťou.

„Objavuje sa tiež názor, že ženy sú pracovitejšie, zodpovednejšie a dôkladnejšie, ale tým by som si nebola taká istá, nechcem generalizovať,“ dodáva M. Kowalska-Marrodán.

trend tema 49 tab

Zdroj: TREND.sk

Ženy sú iné ako muži a firmám to pomáha. „Ak dnes klient hľadá na manažérsku pozíciu osobu konkrétneho pohlavia, tak za tým nie je diskriminácia, ale snaha dosiahnuť heterogénnosť tímu a zabezpečiť mu istú psychohygienu. Výlučne ženské alebo mužské kolektívy sa neosvedčili,“ vysvetľuje Mario Fondati, partner spoločnosti Amrop, ktorá sa venuje aj hľadaniu topmanažérov.

Štvrtá žena

Ak je teda žena v manažmente pokladom a zmiešané tímy predpokladom úspechu firmy – koľko žien obsadzuje manažérske pozície na Slovensku? 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 23

Rubrika Téma

Tagy ženy