Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Čo čaká slovenský automotive? Výrazný rast platov a nejasné investície

Budúci rok bude pre slovenský automobilový priemysel stabilizačný. Po masívnych investíciách pribudnú na linky troch tunajších automobiliek nové modely a koncom roka začne vyrábať aj závod Jaguar Land Rover pri Nitre. Výrobcov, ako aj ich dodávateľov však bude naďalej trápiť nedostatok pracovníkov, ktorý budú chcieť kompenzovať dovozom zamestnancov zo zahraničia.


31.12.2017, 11:54 | Lukáš Kvašňák | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 6

Firmy sa musia pripraviť aj na významný rast platov motivovaný rozhodnutiami vlády a tlakom odborov. Tie pokračujú vo fragmentácii, keď okrem tradičného Odborového zväzu KOVO v podnikoch vznikajú aj paralelné Moderné odbory AIOS. V hre je aj príchod nových investorov, no zatiaľ ide len o nejasné náznaky.


Milión aj tento rok


Výroba v tomto roku by mala podľa prezidenta Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Juraja Sinaya opäť prekročiť hranicu milión vozidiel. „Automobilky sú v odhadoch na tento rok opatrné, keďže kvôli prípravám na produkciu nových modelov museli prestavovať linky. Optimistický scenár je, že dosiahnu hranicu milión kusov,“ hovorí J. Sinay. V prvom polroku žilinská Kia a trnavská PSA Groupe mierne zvýšili výrobu, no Volkswagen v dôsledku štrajku a príchodu nového modelu Porsche ­Cayenne klesol o desať percent.


V budúcom roku bude situácia rovnako komplikovaná. Kia začne v prvom polroku vyrábať novú generáciu modelu Cee’d. PSA Groupe pridá koncom roka na linky pokračovateľa modelu Peugeot 208. Otázne je, ako sa obom fabrikám podarí udržať výrobu do príchodu nových modelov, keďže tie súčasné sú na konci životného cyklu.


2018
 Nedostatok pracovnej sily sa bude stupňovať a ak naň vláda nenájde systematické riešenie, firmy sa budú snažiť obchádzať pravidlá ešte agresívnejšie ako doteraz 

Bratislavský Volkswagen zase čaká nábeh nových modelov Volkswagen Touareg a Audi Q8, čo môže taktiež ubrať z objemu produkcie. Prípadný pokles by mohol vykryť Jaguar Land Rover, ktorý koncom roka plánuje odštartovať produkciu. Zatiaľ jediným oficiálne predstaveným produktom, ktorý bude schádzať z liniek nitrianskeho závodu, je sedemmiestne SUV Land Rover Discovery.


Nedostatok ľudí


Najpálčivejším problémom pre firmy je v súčasnosti nedostatok zamestnancov a situácia sa nezlepší ani v budúcom roku. Volkswagen Slovakia v tomto roku vytvoril tisícštyristo nových pracovných miest a podľa informácií TRENDU plánuje prijímať niekoľko stoviek ľudí aj v tom budúcom. Jaguar Land Rover spustil na jeseň veľkú náborovú kampaň, v rámci ktorej hľadá tisíc nových zamestnancov. Britská automobilka plánuje v prvej fáze vytvoriť 2 800 pracovných miest. To znamená, že okrem aktuálneho náboru bude potrebovať ešte ­­­
1 300 zamestnancov.


K tomu treba prirátať aj dodávateľov ako Gestamp, Matador, Lear či Plastic Omnium, kde takisto hľadajú stovky pracovníkov. V regióne loví aj americký Amazon, ktorý plánuje do svojho logistického centra pri Seredi prijať tisícku zamestnancov.


Priestor pre cudzincov


Aj preto automotive firmy tlačia na vládu, aby otvorila pracovný trh pre zamestnancov z krajín mimo Európskej únie, predovšetkým zo Srbska a z Ukrajiny. Štát sa však zatiaľ stavia k týmto žiadostiam rezervovane, keď namiesto plošných udeľuje len individuálne povolenia pre konkrétne podniky. Vybavenie pracovného povolenia pre týchto ľudí je však administratívne náročné. Napriek oficiálne deklarovaným 120 dňom trvá aj viac ako pol roka.


Počet zamestnancov zo zahraničia pritom rapídne stúpa. Len Srbov bolo ku koncu októbra takmer dvanásťtisíc, čo je od jesene 2015 dvanásťnásobné zvýšenie. Trnavská PSA Groupe dostala na rozbeh novej víkendovej štvrtej zmeny povolenie na zamestnanie piatich stoviek Srbov. Žilinská Kia začala pre vysokú fluktuáciu skúšať pracovníkov z Bulharska.


Priemerná mesačná mzda v automotive podľa Štatistického úradu SR vlani stúpla medziročne o šesť percent a prekonala hranicu 1 200 eur 

To, samozrejme, vyvoláva aj napätie medzi Srbmi a domácimi obyvateľmi, ako aj zamestnancami firiem. Tí v spoločnosti FM Slovenská dokonca protestovali proti prijímaniu agentúrnych pracovníkov z cudziny. Niektoré personálne agentúry, ktoré zháňajú Srbov pre slovenské fabriky, navyše obchádzajú zákon a zahraničných pracovníkov registrujú v okolitých krajinách. Odtiaľ ich následne vysielajú na Slovensku. To im umožňuje aj vy-
plácať nižšie mzdy, ako stanovuje slovenská legislatíva.


Tento problém sa bude v budúcom roku stupňovať a ak naň vláda nenájde systémové riešenie, firmy sa budú snažiť obchádzať pravidlá ešte agresívnejšie a miera napätia sa zvýši.


Investícií už pomenej


Nedostatok pracovnej sily brzdí firmy v ďalšom raste. V prieskume PwC medzi dodávateľmi automobilového priemyslu až polovica z nich potvrdila, že pre nedostatok kvalifikovaných zamestnancov majú obmedzené príležitosti získať nové projekty. A kým vlani až 63 percent podnikov deklarovalo, že takýto problém nemá, tento rok to bolo už len necelých štyridsať percent.


V tomto roku doznievajú masívne investície Volk­­­­­­­­­­s­wagenu Slovakia za viac ako 1,3 miliardy eur, ktorých výpadok v budúcom roku nahradí dokončenie fabriky Jaguar Land Rover. Ten na seba nadviazal množstvo ďalších investícií u dodávateľov.


Ak by mzdy dlhodobo rástli rýchlejšie ako produktivita, ohrozia investičnú konkurencie-schopnosť tunajších prevádzok, pretože by príliš ukrajovali zo ziskov firiem 

Koncom roka sa objavili aj informácie, že čínsky výrobca mestských elektromobilov Zhi Dou zvažuje Slovensko ako jednu z destinácií na výstavbu nového závodu v Európe. Automobilka plánuje preinvestovať štyristo miliónov eur a vytvoriť zhruba päťsto pracovných miest. Analytici sú však k tomuto plánu skeptickí, najmä vzhľadom na nízke objemy výroby čínskej firmy a príliš vysoké náklady s dlhou návratnosťou.


Aby toho nebolo málo, nemecká automobilka Porsche patriaca pod koncern Volkswagen údajne plánuje postaviť pri Piešťanoch závod na výrobu komponentov pre elektromobily. Finálne rozhodnutie však podľa informácií TRENDU zatiaľ nepadlo.


Otázne však zostáva, či bude prílev investícií do automobilového priemyslu pokračovať. Dôvodom je jednak nedostatok pracovnej sily, ale aj rastúce mzdové náklady. Návrh na prudké zvýšenie príplatkov za prácu v noci, cez víkendy a sviatky síce čaká prepracovanie, no dosah na firmy mal byť podľa prepočtov viac ako miliarda eur.


Neprehliadnite

Rast platov bude pokračovať


Firmy v automobilovom priemysle sa musia pripraviť aj na prudký rast miezd. Priemerná mesačná mzda 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 6

Rubrika Slovensko a svet v roku 2018

Tagy automobilový priemysel, automotive, Slovensko a svet 2018