Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Realitná horúčka? Bytový ošiaľ klesá na správnu teplotu

Ak by ste niekedy v roku 2011 robili medzi developerskými spoločnosťami prieskum spokojnosti so situáciou na trhu, asi by ste veľa pozitívnych správ nepočuli. Trh zažíval drastickú redukciu. Po rokoch, keď sa predávalo naozaj všetko, prišla kríza a bolestivé vytriezvenie. Pripravované projekty skončili len na papieri a hotové mali vážny problém s predajom. Len na bratislavskom trhu bolo voľných okolo tritisíc bytov. Všetko zlé však bolo na niečo dobré. Trh sa očistil. Zostali na ňom pôsobiť najmä veľkí etablovaní hráči, ktorých kríza naučila stavať predajné projekty.

18.12.2017, 19:00 | Tomáš Vašuta | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 8

Tento očistec položil základy posledných troch rokov. Rokov, ktoré môžu hráči na realitnom trhu pokojne titulovať prívlastkom „zlaté“. Opäť sa predáva (takmer) všetko, záujem v niektorých prípadoch prekonáva kapacity, ceny atakujú rekordy. Aj preto sa mnohí obávajú realitnej bubliny. Posledné mesiace však ukazujú, že bytový ošiaľ sa dostáva do pokojnejších vôd.

Za všetko môžu lacné peniaze

Aj keď kríza prečistila trh a vytvorila predpoklady na zdravšiu ponuku, motorom oživenia boli rekordne výhodné hypotéky. „Naplno sa prejavil najmä rozvojový potenciál západnej časti Slovenska. Naakumulovaný dopyt na strane klientov a lacné peniaze sa tu podpísali pod stavebný a developerský boom, ktorý postupne naberá na sile približne od roku 2014,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ spoločnosti Lucron Peter Kavecký.

Výstavba bytov v BratislaveZdroj: TREND Reality

Situáciu na trhu pekne ilustrujú projekty, ktoré si výstavbu rozdelili do etáp. Príkladom je komplex Slnečnice, ktorý chce na juhu Petržalky vybudovať sídlisko pre deväťtisíc obyvateľov. „Klesanie hypotekárnych sadzieb v roku 2015 trh veľmi oživilo a v roku 2016 už padali rekordy. V Slnečniciach sme predali viac ako 700 bytov,“ približuje riaditeľ predaja Cresco Group Michal Pauer. Len na porovnanie, tento rok by mali v projekte predať ďalších 550 bytových jednotiek.

Vznik realitnej bubliny zatiaľ nehrozí, trh má však najlepšie časy už za sebou 

Neopakujú sa však stádovité nákupy, keď sa projekt rozchytá v priebehu niekoľkých mesiacov. I keď sa už opäť predávajú aj projekty z papiera, zákazníci sú na inej úrovni ako v minulosti. „Dnes majú klienti veľké možnosti výberu a sú oveľa skúsenejší a sofistikovanejší ako v minulosti. Keďže mnoho klientov už má reálnu skúsenosť s kúpou novostavby, ich záujem o informácie má oveľa širší záber,“ porovnáva M. Pauer. Podľa neho vedia klienti o projekte veľa a majú naštudovanú aj ponuku bytov. Kým pred rokom 2008 sa neriešila otázka reputácie developera či susedské zloženie, dnes hrajú pri výbere podstatnejšiu úlohu.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 8

Rubrika Ekonomika