Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Slovenský návod, ako sa odlíšiť: Tri príbehy dizajnových ponožiek

Pre väčšinu ľudí sú ponožky len praktickým kusom odevu, ktorý niekedy záhadne mizne v práčke. Niekto ich však môže vnímať ako príležitosť odlíšiť sa alebo sa ukázať. Na túto skupinu cielia dizajnové ponožky.

09.02.2017, 19:01 | Marek Legéň | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 2

Zvyčajne veselé, nápadité a najmä pestrofarebné výrobky sú čoraz častejším kontrastom k tuctovým všedným ponožkám bez nápadu. Pásikové, guľôčkové či obrázkové vzory si navliekajú na nohy nielen uletení hipsteri alebo slniečkari, ale vďaka uvoľnenému bontónu sa stávajú tiež bežnou súčasťou šatníka „oblekáčov“.

Trend zvýrazňovania individuality a snahy vystúpiť z davu takým doplnkom oblečenia, akým sú ponožky, zachytili aj slovenskí podnikatelia. TREND sa porozprával s ľuďmi, ktorí rozbiehajú mladé slovenské značky dizajnových ponožiek. Slovenské sú nielen po stránke kreatívnych nápadov, ale tiež tým, že sa vyrábajú v slovenských firmách.

Neprehliadnite

Hravý dizajn proti nude

Výroba ponožiek na Slovensku zďaleka nepatrí k silným odvetviam. Najväčší špecialista, podtatranský podnik Tatrasvit Svit – Socks pokračujúci v tradícii z čias socializmu, zamestnáva vyše dvesto pracovníkov a ročne utŕži približne šesť miliónov eur. Okrem neho sa na výrobu ponožiek orientuje viacero menších firiem s rádovo nižšími obratmi.

Príbehy „ponožkových“ firiem sú rôzne, spoločné majú to, že veľkú skupinu zákazníkov tvoria ženy

Presadiť sa na domácom trhu nasiaknutom lacným masovým textilom z ázijských dielní nie je ľahké. Slovenské ponožky si napriek tomu nachádzajú cestu k zákazníkovi. Skôr než tradičné klasické sú dnes v kurze veselé domáce dizajnové kúsky. Oslovujú nekonvenčných otvorených ľudí, ktorí sa radi odlišujú, dávajú najavo svoju osobnosť či radi rebelujú.

Potenciál dopytu v tomto segmente testuje viacero pôvodných slovenských značiek, ktorých história sa dá rýchlo spočítať na niekoľko mesiacov. Ich príbehy sú rôzne, no spoločné majú napríklad to, že veľkú skupinu zákazníkov tvoria ženy. Najmä mladšie ročníky, ktoré ponožky kupujú aj pre svojich partnerov.

Nakopnúť ľudí k otvorenosti

Najviditeľnejším zjavom na scéne slovenských dizajnových ponožiek sú Fusakle. Za domácky znejúcou značkou stojí Ján Anguš. Na trh ju uviedol v septembri roku 2015 s podnikateľským partnerom Martinom Šestákom, bývalým PR manažérom produkčného domu Forza.

Je to ich ďalší spoločný projekt po gastrobiznise. Pred zhruba šiestimi rokmi patrili k slovenským pionierom v donáške sushi a dodnes ich živia dve bratislavské reštaurácie Moshi Moshi orientované na zdravé stravovanie. Chcú, aby v budúcnosti boli ich hlavným chlebodarcom Fusakle.

Ponožkám sa venuje najmä J. Anguš, stravovací biznis má pod palcom M. Šesták. Po pol roku od rozbehu Fusakiel dvojicu zakladateľov posilnil bývalý spolumajiteľ potravinárskej značky Acaimania Andrej Bartalos, ktorý sa stará o obchod.

K nápadu ísť do biznisu s dizajnovými ponožkami podľa J. Anguša viedli viaceré nitky. Po štyroch rokoch dennej práce v reštaurácii chcel robiť niečo iné, veselé a pestré a nakopnúť Slovákov k tomu, aby sa začali viac otvárať svetu. „Desí ma, akí sú dnes ľudia negatívni a začínajú sa radikalizovať. To chceme prelomiť,“ vysvetľuje J. Anguš.

Na ponožky padla voľba tiež z čisto pragmatických dôvodov. Sú malé, skladné, lacné a nenáročné na výrobu. Zakladatelia Fusakiel navyše vycítili príležitosť a medzi prvými našli štrbinu na trhu. „Keď už niekto na Slovensku robil farebné ponožky, tak vo veľmi malom množstve alebo sa nám nepáčili vzory,“ spomína si J. Anguš. Fusakle neobjavili dizajnovými ponožkami Ameriku. Už pred nimi sa na Slovensku v tejto kategórii predávala švédska značka Happy Socks, ktorá je najsilnejším hráčom veselého ponožkového sveta.

Ján Anguš, FusakleZdroj: Maňo Štrauch

Silní v kameni

Zakladateľ Fusakiel priznáva, že spočiatku uvažoval o dovoze výrobkov. Názor zmenil, keď od ľudí často počúval, aké je na Slovensku všetko zlé a ťažké. „Mienil som vyskúšať podnikať iným spôsobom, ako sa veci robiť dajú, a nie, ako sa nedajú. Preto som chcel, aby nový biznis ostal na Slovensku a podporoval lokálnu ekonomiku,“ ozrejmuje J. Anguš.

Keď sa obzeral po slovenskej firme na produkciu Fusakiel, zo začiatku sa zo stretnutí vracal 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika Podnikanie

Tagy hypotéka, úrokové sadzby, VÚB banka