Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Čo čaká IT outsourcing: Obrie zákazky sú minulosť

V nasledujúcich štyroch rokoch budú podniky prakticky vo všetkých odvetviach čoraz viac čeliť protichodným požiadavkám. Na jednej strane majú znižovať alebo aspoň udržať nízke náklady, na druhej strane potrebujú digitálne transformovať svoje procesy a obchodné modely. Kontinuálny presun funkcií IT a biznisu zmení aj trh služieb outsourcingu IT. Na čo by sa teda zákazníci (a aj ich dodávatelia) mali pripraviť?

17.02.2017 | Lukáš Erben

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Značná časť organizácií, medzi globálnymi korporáciami dokonca prevažná väčšina, už deklarovala prechod k stratégii „cloud na prvom mieste“ – primárne teda zvažujú cloudové riešenie. V mnohých prípadov však cloud nakoniec zvolený nie je. Dôvod je prozaický. Veľa procesov a aplikácií zatiaľ nie je pripravených na plnohodnotnú prevádzku v cloude.

Cloud first

Zákazníci často cloudový variant hodnotia v štýle „áno, ale nateraz ešte počkáme“. Napriek tomu môžeme očakávať, že v tomto roku sa v súvislosti s outsourcingom IT bude hovoriť nielen o „cloud first“, ale tiež o automatizácii, konsolidácii a racionalizácii – popri zabezpečovania celého portfólia bude v hre i doručovanie jednotlivých služieb a správe individuálnych účtov.

Neprehliadnite

Zákazníci budú teda v praxi starostlivo porovnávať možné varianty. Nezriedka si vyberú vylaďovanie alebo modernizáciu existujúcich funkcií, systémov, procesov a prostredia, pričom migráciu do cloudu odložia na neskorší termín. Prechodne, počas dvoch-troch rokov, to bude nahrávať tradičným poskytovateľom IT outsourcingu. Avšak tí, ktorí sa nepripravia na to, aby podporovali transformáciu svojich zákazníkov, po roku 2020 stratia ich dôveru a prestanú byť na trhu, v ktorom bude v čoraz väčšej miere dominovať cloud, relevantní.

Veľkí klienti by mali byť schopní vyjednať aspoň čiastkové zmeny aj s top providermi typu Amazon 

Práve cloudové služby budú totiž v najbližších rokoch poháňať rast trhu outsourcingu IT. Analytici Gartneru predpovedajú, že infraštruktúrne služby (IaaS) v období 2015 – 2020 porastú ročným tempom 32 percent. V súčasnosti zvyknú zákazníci aj poskytovatelia vnímať IaaS ako „lacnú“ alebo „rýchlu“ alternatívu k tradičnému IT.

Priemerná úspora podľa Gartneru síce dosahuje 14 percent, ale na lokálnom/regionálnom trhu, najmä v odvetviach s vysoko optimalizovanou „vlastnou“ infraštruktúrou či špecifickými požiadavky, to môže byť aj menej. Alebo je cloud drahší. Do roku 2020 by sa však mal trh infraštruktúrnych cloudových služieb do značnej miery stabilizovať. Lebo s rastom dopytu, ponuky a rozsahu využívania IaaS sa zlepšia aj ich parametre: či už ide o cenu za výkonu, RAM a úložnú kapacitu alebo vyššiu mieru automatizácie (nadväzujúceho) tradičného outsourcingu IT.

Pokiaľ ide o rozsah tradične uzatváraných kontraktov na outsourcing IT, ten sa bude, naopak, zmenšovať. Je to trend, ktorý sa začal pred niekoľkými rokmi. Obrie mnohoročné záväzky, na ktorých vyrástol napríklad trh outsourcingu IT v Indii, patria už dnes minulosti. Zákazníci budú požadovať ešte menšie kontrakty – čo sa týka dĺžky (mesiace namiesto rokov) i rozsahu (iba špecifické funkcie či procesy).

Tradičné IT segmenty sa presunú do cloudu
(% prechodu do cloudu do roku 2020)
Tradičné IT segmenty sa presunú do cloudu
PRAMEŇ: Gartner, júl 2016

AI v akcii

Ďalšia zmena súvisí s investíciami poskytovateľov outsourcingu do nových technológií, ako sú smart stroje (pre automatizované či smart procesy), strojové učenie a umelá inteligencia. Ich nástup bol síce doposiaľ o niečo pomalší, než analytici očakávali pred tromi-štyrmi rokmi, zdá sa však, že najbližšie dva roky by mohli priniesť značný posun. A ten sa, najneskôr v roku 2020, prejaví v ponuke outsourcingových služieb aj v stratégii ich predaja a využívania.

Nejde pritom o trend, ktorý by v stredoeurópskom regióne mal zaostávať. Skôr naopak. Česká asociácia ABSL združujúca poskytovateľov podnikových služieb, vrátane outsourcingu IT, uvádza, že pokročilú automatizáciu procesov tam v súčasnosti používa 

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 7/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Rubrika TREND + IT pomáhajú v biznise

Tagy cloud, outsourcing, umelá inteligencia

Súvisiace články

Aký je outsourcing na Slovensku

Aký je outsourcing na Slovensku

Preferujú slovenské firmy a organizácie úplný alebo čiastočný outsouring IT? Je dopyt vyšší v oblasti priemyslu alebo financií? Ako sa posunuli zákazníci a provideri? TREND mapoval situáciu na trhu medzi najväčšími poskytovateľmi služieb outsourcingu IT

Rok, v ktorom vás hacker vymkne predo dvermi

Jozef Kabaň má pomôcť BMW zvládnuť ťažké časy

Jozef Holjenčík Systems

Ručné šitie na mieru napriek vyšším cenám nepotrebuje veľký marketing