Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Nestavajme zbytočné diaľnice všade, žiadajú analytici

Cestu Turčianskou kotlinou volajú tankodróm, o kúsok ďalej, na Kysuciach spomaľujú vodičov kolóny a na Orave zase početné dediny. Už dávno im tam všade sľúbili diaľnicu. Na tú však nie sú ani nebudú peniaze.

23.02.2017 | Ján Kováč | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 13

Aj preto sa teraz tlačí do popredia iná filozofia: Nestavajme veľkorysé a možno niekedy nepotrebné autostrády do každého regiónu. Radšej hľadajme menej nákladné riešenia a z ušetrených peňazí docieľme viac. Prvým dôležitým výsledkom je rozhodnutie zúžiť severný prešovský obchvat, ktorý presadil útvar Hodnoty za peniaze (ÚHP) na ministerstve financií.

Neprehliadnite

Ktorý je najlepší

Zúženie niektorých úsekov severného obchvatu zo štyroch na dva pruhy nie je absolútnym víťazstvom. Ideálnym riešením je podľa ÚHP stavať namiesto severného obchvatu Prešova východný, ktorý sa mal spojiť so západným obchvatom, čiže s diaľnicou D1. Oba by mali byť podľa ÚHP zatiaľ v polovičnom profile. Ministerstvo dopravy odmietlo východný obchvat so zdôvodnením, že nie je pripravený.

Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík tento argument spochybňuje. Podľa neho sa ani severný obchvat nedá stavať v dohľadnom čase, lebo ho bude treba nanovo projektovať. „Ak budú chcieť trasu modifikovať a dlhší z tunelov vypustiť, príprava sa vráti takmer na začiatok. To by posunulo horizont možného dokončenia severného obchvatu až k roku 2025,“ povedal J. Kovalčík. Dovtedy sa dá pripraviť a postaviť aj východný obchvat, ktorý by bol v ľahšom teréne oveľa lacnejší, myslí si analytik. Zároveň sa obáva, že úspora nákladov bude skromná, menej ako 30 percent, keďže stavba je v ťažkom teréne a s dvoma tunelmi.

Čo odporúča inštitút INEKO

  • Začleňovať do plánovaných rýchlociest využiteľné cesty I. triedy. (napríklad úseky diaľnice D3 medzi Žilinou a Čadcou, R3 na Turci, R2 na juhu stredného Slovenska).
  • Niektoré rýchlostné cesty nahradiť lacnejšími preložkami ciest I. triedy, čiže obchvatmi (Horná Orava).
  • Korigovať priveľmi ambiciózne plány výstavby diaľnic a rýchlociest.

Využiť existujúce cesty

Napriek tomu sa prísľub zúžiť severný obchvat dá považovať za úspech. Pôvodne bol totiž na zozname ciest, ktoré ÚHP nemal posudzovať vôbec. Rezort dopravy naň zaradil päť ďalších, ktoré boli podľa neho v pokročilom štádiu prípravy, a preto o nich nechcelo diskutovať. Ustúpil až pod tlakom ministra financií Petra Kažimíra a prezidenta Andreja Kisku. Otvára sa tak možnosť, že ustúpi aj pri ďalších cestách, menovite pri úseku 

Dočítajte celý článok
Článok je súčasťou prémiového obsahu, vyšiel v týždenníku TREND 8/2017. Ak ste predplatiteľom a článok sa nezobrazuje celý, skontrolujte si prihlásenie a prečítajte si rýchly návod ako získať prístup k digitálnym službám TRENDU.
Vyberte si predplatné od 3,99 €
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 13

Rubrika Ekonomika

Tagy diaľnice, doprava

Súvisiace články

Silné reči vydržali Érsekovi deň, v Prešove uspela Hodnota za peniaze

Silné reči vydržali Érsekovi deň, v Prešove uspela Hodnota za peniaze

Minister Árpád Érsek veľmi rýchlo ustúpil ekonomickým argumentom pri obchvate Prešove. Hodnota za peniaze má šancu významne ovplyvniť aj cenu iných úsekov 18

V bitke o Prešov Érsek ustúpi, nemá na výber

600 eur za tri mesiace: Ako Srbi pracujú v našich fabrikách

Prečo je ešte Harabin sudcom

Hodinky Made in Slovakia majú Biatec v názve aj vo vnútri