Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Silné reči vydržali Érsekovi deň, v Prešove uspela Hodnota za peniaze

Analýza, ktorá hovorí, že za prešovský obchvat je možné ušetriť až 400 miliónov eur bez toho, aby sa zásadne znížili jeho dosahy, bola podľa župana Pavla Chudíka len „čarbaním prstov po mape“. Silná rétorika mu – rovnako ako ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi – vydržala jeden deň.

23.02.2017, 19:00 | Filip Obradovič | © 2017 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 18

Po diskusii s ministrom financií Petrom Kažimírom padla dohoda, ktorá z takmer miliardovej stavby ušetrí bezmála štvrtinu nákladov. Bez negatívnych vplyvov na dopravu v Prešove.

Výnimkou k víťazstvu

Pôvodne sa analytici z tímu Hodnota za peniaze nemali vôbec zaoberať stavbou už dohodnutých diaľničných úsekov, teda vôbec najdrahších investičných projektov na Slovensku. Á. Érsek si vybavil výnimku. Tú prelomil dopytom na ministerstvo financií až Andrej Kiska, rodák z neďalekého Popradu.

A minister financií Peter Kažimír túto šancu využil naplno. Prihlásil sa o slovo, keďže doteraz ministerstvo dopravy na dotazy jeho ľudí nereflektovalo.

Jeden z transparentov počas blokovania dopravy v Prešove s výzvou vláde o výstavbe západného a severného obchvatu mestaZdroj: SITA

P. Kažimír chápe, že ak prenechá ihrisko stavbárskym lobistom v straníckych tričkách, nechá si tým škaredo skákať po svojej starostlivo budovanej povesti. A Á. Érsek musel ustúpiť, aj keď úspora plných 400 mil. eur nenastala.

Nič, čo by érsekovci nevedeli

Samotná stavba obchvatu je rozdelená do dvoch častí. V prvej, už vysúťaženej, no ešte nepodpísanej ide o diaľničný juhozápadný obchvat D1 za 356 miliónov eur. V druhej o severný obchvat R4 za 535 miliónov eur. Kažimírov list prezidentovi, o ktorom informoval Denník N ako prvý, oficiálne ukazuje, že projekt nie je len predražený, ale dokonca pre samotný Prešov nie až taký prínosný. Intenzitu dopravy priamo v meste totiž znižuje len o 17 percent.

Dôvodom je, že veľká časť dopravy Prešovom neprechádza, ale doň smeruje. Efekt obchvatu je tak slabší a pýtajú sa okrem neho aj iné riešenia. Alternatívy pritom v niektorých prípadoch mesto odľahčujú od dopravy dvojnásobne oproti plánu. A sú lacnejšie o stovky miliónov eur.

Analytici z tímu Hodnota za peniaze, ktorí podklady P. Kažimírovi pripravili, nenapísali nič, čo by na samotnom rezorte dopravy už dlhší čas nevedeli. Alebo by aspoň mali vedieť. TREND ešte v decembri písal o variante, keď by sa k juhozápadnému obchvatu D1 vybudoval nie severný, ale východný obchvat R4 spolu so štvorprúdovou cestou I/68. Tá by sa tiahla od severu na juh popri rieke. Celkové náklady by boli o sto miliónov eur nižšie (teda celkovo 800 miliónov eur) a intenzita dopravy v meste by sa skresala o tridsať percent.

Árpád ÉrsekZdroj: SITA / Marko Erd

Ak by sa na ministerstve dopravy popritom ešte odhodlali zrušiť už ukončenú súťaž na D1 a vypísať novú na polovičný profil D1, náklady by mohli klesnúť o ďalšiu stovku miliónov pri rovnakom tridsaťpercentnom odľahčení mesta. Išlo by o najlepšie možné riešenie z pohľadu ceny aj pomoci pre Prešov. V praxi by to znamenalo 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 18

Rubrika Ekonomika

Tagy Árpád Érsek, diaľnice, Hodnota za peniaze, Prešov