Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Konečne si môžeme kúpiť, čo len chceme. Aj keď to nepotrebujeme

Muž nakupujúci pre svojho malého syna tapetu s vojakom a samopalom či unudené ženy s nákupnými taškami pri pokladni. Takto zachytil Paul Reas, britský fotograf, nastupujúcu éru konzumu v osemdesiatych rokoch. Mal pocit, že nákupné centrá v Londýne povzbudzujú na zvýšený nákup a konzumáciu. „Všimol som si, že tieto veľké obchody používali veľmi odvážne farby na zvýšenie entuziazmu ľudí pri nákupe,“ vysvetľoval P. Reas pre The Guardian.

06.01.2018, 20:30 | Katarína Ragáčová | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 12

Fotkami nakupujúcich ľudí chcel fotograf pomôcť v boji proti rozmáhajúcemu sa konzumerizmu. „V neskorých osemdesiatych rokoch som sa začal zaujímať o konzum a spravil som sériu fotografií v supermarketoch, hobbymarketoch a záhradných centrách,“ povedal v rozhovore P. Reas.

Ani tridsať rokov po tom, čo vydal knihu I can help (vyšla v roku 1988) s fotografiami zachytávajúcimi nástup konzumerizmu, sa situácia nezmenila, skôr naopak. Dostal sa aj do častí sveta, ktoré koncom osemdesiatych rokov žili v materiálnom diskomforte.

Najmä v posledných rokoch sa ekonomike vo svete darí a v období vysokého hospodárskeho rastu ľudia len sťažka dokážu odolať nákupnej horúčke.

Spotreba stále rastie

„Existujú viaceré dôvody, ktoré priamo alebo nepriamo vedú ku kompulzívnemu nákupu,“ hovorí pre TREND ekonóm Nikos Georgantzis, bývalý profesor v oblasti behaviorálnej ekonómie britskej University of Reading.

Medzi prvými menuje práve závislosť našich hospodárstiev od rastu, ktorý závisí od rastúceho objemu výroby. „To núti spoločnosť spájať ekonomický blahobyt s rastom predaja,“ vysvetľuje N. Georgantzis.

Ak sa pozrieme na dáta, vidíme, že hrubý domáci produkt Slovenska by mal za celý rok 2017 narásť o 3,4 percenta, miera nezamestnanosti je historicky najnižšia na úrovni 8,2 percenta (ak hovoríme o miere podľa výberového zisťovania pracovných síl, ktoré robí Štatistický úrad).

A rastie aj súkromná spotreba. Za celý minulý rok by mala vzrásť o 3,7 percenta, pričom sa zvyšuje kontinuálne. Kým v roku 2014 išla hore o 1,4 percenta, vlani to bolo už o 2,6 percenta.

Viac míňať umožňujú ľuďom aj politiky centrálnych bánk. Tie potrebovali dostať do obehu peniaze a tak umožnili prístup k úverom aj ľuďom, ktorí by ich v minulosti nedostali. „Síce stále rozhoduje banka, komu úver ešte dá. Ale s rizikom ide na hranu,“ konštatuje senior analytik VÚB Banky Andrej Arady.

Neprehliadnite

Máme to v sebe zakorenené

N. Georgantzis vysvetľuje, že ľudia boli vždy sebeckí. Dokonca aj v primitívnych spoločnostiach by sa mohli navzájom zabiť za trochu materiálneho vlastníctva. Teraz však žijeme pod tlakom hospodárskej potreby „rastu“ a veľmi intenzívnej reklamy.

Firmy, ale aj banky využívajú stratégie, ktoré 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 12

Rubrika Ekonomika

Tagy nákupy