Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Málo zahraničných developerov na Slovensku? Asi tu vidia riziko

Na Slovensko vstúpila developerská skupina Lordship už v roku 2004, keď kúpila lukratívne pozemky v centre Bratislavy. Britská spoločnosť mala ambíciu vytvoriť novú štvrť. No ani po 14 rokoch na Kamennom námestí nezmenila nič. Zostal po nej len opustený hotel Kyjev. Developer však koncom minulého roka ohlásil reštart projektu. O dôvodoch prehodnotenia plánov rozpráva výkonný riaditeľ spoločnosti Lordship Rostislav Novák.

03.04.2018, 05:04 | Tomáš Vašuta | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 6

Lordship ešte v decembri 2017 oznámil rozmrazenie projektu prestavby hotela Kyjev. Čo sa zmenilo na trhu, že ste pristúpili k tomuto kroku?

Uplynul už príliš dlhý čas na to, aby sme trpeli aktuálny stav. Nie je to dobrá vizitka pre mesto ani pre nás. Preto sme sa rozhodli ďalej nečakať a začali sme pripravovať projekt rekonštrukcie hotela, ale aj priľahlých priestranstiev, ktoré nám patria. Robíme to z toho dôvodu, že sa nám v minulosti nepodarilo zmeniť územný plán tak, aby sme mohli realizovať premenu Kamenného námestia ako celku. O to sme sa snažili už od začiatku a s tým sme tieto pozemky v roku 2004 kúpili.

V čom bol najväčší problém?

Bola to zmena územného plánu tak, aby bolo možné celý blok redevelopovať. Naším plánom bolo vytvoriť novú štvrť, ktorá bude mixom bývania, nakupovania, kancelárií i miesta na trávenie voľného času. Lordship pristupoval k tomuto územiu ako celku, chcel to mať pod palcom celé. Žiaľ, nepodarilo sa to.

Bolo hlavným problémom to, že sa od roku 2004 neustále menili primátori?

Neviem a ani nechcem hodnotiť také dlhé obdobie. V tom čase som nebol v Lordshipe a nemám informácie z prvej ruky. Neodvážim sa tvrdiť, že za tým bolo striedanie primátorov. V každom prípade sa pri spolupráci dvojice Lordship – mesto nepodarilo zmeniť územný plán. Možno sme len idealisticky dúfali, že sa to podarí, až prišiel ten okamžik, keď sme rezignovali a začali sa sústreďovať len na samotný hotel Kyjev.

Pracovná verzia novej podoby hotela Kyjev a jeho okoliaZdroj: Lordship

Kedy ste prišli do Lordshipu?

Bolo to v auguste 2017.

Keď ste sa v tom čase pozreli na projekt Kamenného námestia, čo ste si povedali? Chceli ste ho realizovať v pôvodnej verzii alebo ste to boli vy, kto pristúpil na jeho oklieštenie?

Nie. Ja som ten projekt vnímal už na predchádzajúcom pôsobisku. Keď som prichádzal do Lordshipu, tak sme prijali stratégiu, že sa sústredíme len na nami vlastnené a kontrolované pozemky v rámci Kamenného námestia.

V minulosti sa objavili informácie, že projekt je na predaj. Bol alebo nebol?

Všetko záviselo od ponuky a dopytu. Ak by niekto prišiel so zaujímavou ponukou, tak sme boli otvorení rozprávať sa o tom. No keď to niekto vnímal tak, že sme pod stresom a musíme predávať, tak to určite nebola pravda.

Platí aj teraz, že projekt je v prípade zaujímavej ponuky na predaj?

Teoreticky áno.

Neprehliadnite

Aktuálne ste predstavili nový návrh. Aká bola reakcia mesta?

Reakcia mesta? Nemáme žiadneho oficiálneho partnera, ktorý by reprezentoval mesto. Poviem vám však, čo všetko sme podnikli a aký mám z toho dojem. Prvá7 vec, ktorú som po nástupe do Lordshipu urobil, bol prieskum verejnej mienky. Cieľom bolo zistiť vnímanie Kamenného námestia obyvateľmi a čo by na tomto území privítali. Aj tieto zistenia sme zapracovali do pripravovanej štúdie a dokumentácie, s ktorou ideme ďalej. Druhým krokom bol okrúhly stôl, kam sme pozvali zástupcov mesta, urbanistov a odbornej verejnosti, predstavili sme naše plány a následne diskutovali. Aj ich pripomienky sme zohľadnili. Posledným krokom je príprava súťaže na fasádu hotela Kyjev, do ktorej sa môže prihlásiť každý.

Čiže nepôjde o klasickú architektonickú súťaž?

Bude to verejná súťaž, do ktorej sa môže prihlásiť každý. Nie je to len pre architektov, ale pre každého, kto pošle návrh.

Kto ju vyhodnotí?

Bude to porota, na ktorej zložení práve pracujeme.

Naším plánom bolo vytvoriť novú štvrť, ktorá bude mixom bývania, nakupovania, kancelárií i miesta na trávenie voľného času. Lordship pristupoval k tomuto územiu ako k celku, chcel to mať pod palcom celé. Žiaľ, nepodarilo sa to 

Jedna vec je, čo by ľudia chceli, druhá vec je územný plán, ktorý vymedzuje, čo všetko by tam malo a mohlo byť.

Územný plán je jedna z okrajových podmienok, ktorá definuje, čo by tam mohlo byť. Je to normový výklad. My sme sa však pýtali ľudí, čo by tam chceli z laického pohľadu. Vyšlo nám, že by uvítali viac zelene, vodných prvkov či priestor na kultúrne zážitky. Negatívne vnímali špinu i bezdomovcov. Aj to pozitívne, aj negatívne sme zakomponovali do dokumentácie.

Robíte takéto prieskumy pred každým projektom? Napríklad aj v Česku?

Určite sa komunikuje s mestskými časťami, ale aby sme robili komunikáciu takto intenzívne, to si nemyslím.

Čím si to môžeme vysvetľovať?

V tomto prípade ide o kombináciu viacerých faktorov. Jednak ide o centrum mesta, je to lokalita, ktorá zaujíma takmer každého Bratislavčana, a zároveň je tá história, keď to vlastnil Lordship, príliš dlhá. Dlhý čas projekt vzbudzoval obavy i neistotu, čo sa s ním bude robiť. Aj preto sme chceli byť transparentní a otvorení.

Pracovná verzia novej podoby hotela Kyjev a jeho okoliaZdroj: Lordship

Na svete sú prvé vizualizácie novej podoby projektu. Už viete bližšie, čo by v ňom malo byť?

Sú to pracovné vizualizácie s jedným z niekoľkých konceptov. Čo sa týka využitia, máme dva varianty. Buď otvoríme hotel, alebo v komplexe vznikne rezidenčný projekt. Všetko závisí od toho, či sa dohodneme s hotelovým operátorom.

A rokujete už s niekým?

V tejto chvíli nie.

Dovoľuje vôbec územný plán prestavať hotel na rezidenčný projekt?

Áno.

Vieme hovoriť aj o časovom harmonograme? Predsa len, na Slovensku to skomplikovalo plány viacerým developerom.

Veľmi dobrá otázka. My predstavu máme, ale budeme ju konfrontovaní s realitou. Do konca budúceho roka by sme chceli mať stavebné povolenie, potom by sme radi začali so stavebnými prácami.

Návrh revitalizácie Kamenného námestiaZdroj: Lordship

Už vlani ste predložili plán rekonštrukcie Kamenného námestia. Mesto už na tento projekt nejako reagovalo? Nie sú to totiž vaše pozemky.

V septembri sme iniciovali stretnutie s mestom a primátorom. Aj keď nám táto časť nepatrí, vnímame ju ako vstupný priestor k nám. Preto sme z vlastnej iniciatívy pripravili návrh, ako by to mohlo vyzerať. Chceli sme byť tí, ktorí to iniciujú. Vytvorila sa tak pracovná skupina v zložení Lordship, Tesco a mesto, ktorá pracuje na projekte revitalizácie námestia.

Platí, že námestie by ste chceli začať rekonštruovať už tento rok?

Z našej strany áno. Nezáleží to však len na nás. Vlastníkom je totiž mesto a okolo pozemkov sú súdne spory. Ďalšou vecou sú stánky. Niektoré sú postavené načierno, proti niektorým z nich je dokonca vedené insolvenčné konanie. Mestu sme ponúkli pomocnú ruku, keď takéto prípady vieme riešiť možno pružnejšie.

Tesco predáva obchodné domy v Česku aj na Slovensku. Neponúkalo vám na odpredaj ten na Kamennom námestí?

Ponúkalo.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 6

Rubrika Extra reality

Tagy hotel Kyjev, Kamenné námestie, Lordship