Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Jozef Kabaň: Ak chce dizajnér naozaj prekvapiť, musí prekvapiť aj sám seba

Patrí medzi najvýraznejšie postavy automobilového dizajnu súčasnosti. V jeho portfóliu svieti napríklad exteriér legendárneho Bugatti Veyron. Česká Škoda sa pod jeho vedením zmenila z nenápadnej značky stratenej v nemeckom koncerne Volkswagen na automobilku s vlastným atraktívnym dizajnovým jazykom. Aj vďaka tomu sa jej darí každoročne lámať predajné rekordy a šliapať na päty mnohým konkurentom vrátane koncernovej sestry z Wolfsburgu. Preto keď sa pred rokom objavila správa, že Slovák Jozef Kabaň končí na pozícii šéfdizajnéra Škody a presúva sa do bavorskej automobilky BMW, kde bude ako šéf zodpovedný za dizajn rovnomennej značky, vyvolalo to v brandži množstvo otáznikov.

18.04.2018, 21:15 | Lukáš Kvašňák | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 9

V Mníchove si od jeho príchodu sľubujú, že pomôže BMW nájsť novú menej konzervatívnu a viac revolučnú tvár a získať späť prvenstvo najpredávanejšej prémiovej značky. Kým však príde na trh prvý model s jeho rukopisom, potrvá to najmenej tri roky. Rovnako dlho však budú niesť jeho rukopis autá z Mladej Boleslavi.

Váš prechod zo Škody do BMW bol dosť nečakaný. Čo bolo hlavným dôvodom?

Nebolo to ľahké rozhodnutie. Odchádzal som z nádhernej značky. Možno jediná cesta, ako to ukončiť, bolo odísť veľmi rýchlo a nečakane. Musím povedať, že týmto krokom svoj život nezjednodušujem. Je to pre mňa hľadanie ďalšej výzvy. Aj keď tá cesta v Škode bola krásna, dostal som sa do určitého bodu, kde to všetko mohlo byť jednoduchšie a krajšie, ale to už nie je moja cesta. Ja už som potreboval ďalšiu cestu, ktorá bude zase trošku tŕnistá a zložitá. Rutina je niečo, čomu by som sa chcel vyhnúť, a hľadám preto spôsoby, ako to urobiť.

Kým v Škode ste mohli vytvoriť nový dizajnový jazyk, BMW má množstvo neodmysliteľných dizajnových prvkov. Je to pre vás limitujúce?

Je to relatívne. BMW má silné ikonické prvky, ktoré sprevádzajú značku dlhší čas. Na jednej strane je to výhoda, pretože človek vie, na čom značke záleží. Nič však netrvá večne. Každá vec má svoje obdobie a raz príde moment, keď bude zmenená. Budeme hľadať ďalšie ikonické prvky. Uvidíme, čo všetko nás pri tom stretne. Je dôležité si uvedomiť, že sme prémiová značka. Tá je o hľadaní, objavovaní nových vecí, o momentoch spojených s prekvapením.

Jozef KabáňZdroj: Viktor Jordan

Neobávate sa, že nebudete mať toľko voľnosti, ako ste mali pretým?

Záleží na mne, koľko voľnosti si vezmem. V pláne mám nájsť tú správnu cestu, aby boli obidve strany spokojné.

Ako preniesť dizajnový jazyk

Často ste čerpali z externých vplyvov, ktoré so samotným automobilovým svetom nemali nič spoločné, či už to bola architektúra, český krištáľ alebo šperky. Dá sa to priniesť aj do BMW?

V princípe akýkoľvek vplyv z iných odvetví je prínos. Môže byť jedine obohacujúci. Stačí sa pozrieť, čo sa deje v architektúre. Napríklad ako sa vo veľkom stavia v Číne, čo všetko tam vzniká, akým spôsobom sa hľadá individuálnosť. Automobilový priemysel vždy bol a bude ovplyvňovaný týmito rôznymi smermi. Teraz je len otázka, do akej miery sa vám podarí presadiť konkrétnejší vplyv. Ja si myslím, že priestor tam je aj pri takej značke, ktorá je postavená na extrémne emocionálnom zážitku z jazdy.

Rutina je niečo, čomu by som sa chcel vyhnúť, preto hľadám spôsoby, ako to urobiť 

V Škode ste výrazne hovorili aj do dizajnu budov, loga. Máte prísľub, že sa budete môcť podobne realizovať aj v BMW?

Prisľúbené nemáte nič, to som nemal ani v Škode. Jednoducho sa to tak vyvinulo. Dnes som sa však rozprával s jedným pánom o oblečení pre zamestnancov. Zaujíma ma aj to, akým spôsobom sa bude vyvíjať architektúra a iné veci. Chcem, aby estetika vo firme nebola len o autách, a pokiaľ môžem byť prospešný, budem len rád. Určité signály som už vyslal. Musím však povedať, že záber toho, čo všetko budem mať na starosti, je veľký. Najprv teda musím dokázať, že ľudia, ktorí mi veria, sa nemýlili. A tým, ktorí mi neveria, že sa mýlili.

Šéf Predstavenstva Škoda Auto Winfried Vahland (vľavo) a Jozef Kabaň na predstavení Škody Superb v Prahe v roku 2015Zdroj: Profimedia.cz

Jozef Kabaň (45)

Rodák z obce Vavrečka pri Námestove študoval na Strednej škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici a na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v Ateliéri Transportdizajnu. Vďaka úspechu v dizajnérskej súťaži automobilky Škoda už ako dvadsaťročný nastúpil do koncernu Volkswagen. Popri tom vyštudoval prestížnu Royall College of Art v Londýne. Už ako 26-ročný mal na starosti dizajn exteriéru superšportiaku Bugatti Veyron. Potom prešiel vo Volkswagene k značke Audi, kde sa za tri roky vypracoval na vedúceho exteriérového dizajnu. Od roku 2008 bol šéfdizajnérom českej Škody, odkiaľ vlani prestúpil do BMW Group.

Škoda sa sústredila na konzervatívnejšie, rodinné autá. V BMW môžete kresliť aj športovejšie modely. Nebude to pre vás príliš veľká zmena?

Nie všetko, samozrejme, kreslím ja. Je tam mnoho ľudí. Dôležité je, akú máte filozofiu, ako rozmýšľate a čo hľadáte. Nie je to len o samotnej tvorbe, ale aj o tom, akým spôsobom dokážete strhnúť ľudí vaším smerom. Škoda vytvárala a vytvára veľmi atraktívne produkty. Nemyslím si, že sú konzervatívne. Sú len postavené tak, ako bola značka presvedčená, že sú nastavené očakávania zákazníkov. Každá značka má určitú cieľovú skupinu, ale aj určité sny a predstavy, ako by sa mohla do budúcnosti vyvíjať. Pokiaľ by som mal inú predstavu, nešiel by som do BMW. Prišiel som sem s presvedčením, že je to pre mňa ďalšia cesta, aj keď trochu neštandardná. Pokiaľ však človek chce vytvárať neštandardné veci alebo chce prekvapiť, musí byť pripravený prekvapiť aj samého seba. Musí aj svoj život viesť takým spôsobom.

Neprehliadnite

Tvorba tímu

Aká je vaša prvá úloha v BMW?

Mám nejaké plány, ale aj očakávania sú značné. Nechcem, aby to bola len úspešná kontinuita toho, čo už je, ale aj nastavenie nových smerov. To bude hlavná úloha. Prišiel som do BMW s tým, že som za sebou nechal 25 rokov nádherného obdobia v štyroch rôznych značkách, ale v jednom koncerne. Teraz prichádzam do značky, ktorá sa odlišuje od toho, ako fungovali štyri značky, kde som predtým bol. Sedím priamo v Mníchove, môj šéf je hneď vedľa mňa, čo je zmena oproti Škode, kde to bolo riadené viac na diaľku. Je to jedna z vecí, s ktorou musíte rátať.

Aký veľký tím teraz vediete?

Je to relatívne veľký tím, kde je viac ako sto ľudí, čo je zhruba raz toľko, ako som mal pod sebou v Škode, ale sú to čisto iba dizajnéri. Vyplýva to z faktu, že BMW je samostatná značka a nie je v tesnom spojení s inými značkami, preto je aj zloženie tímu iné.

Tvoríte si nový tím alebo ten súčasný len obmieňate?

Bude to trochu oboje. Ten tím, ktorý tam je, je veľmi profesionálny. Od veľmi mladých po veľmi skúsených odborníkov. Tí ľudia sú schopní a pripravení vytvárať akýkoľvek smer. Stačí ich len pre to nadchnúť, čo je však práve to náročné. Je to proces, kde sa bude vyvíjať viac vecí. Bude sa vyvíjať tím, musíme sa navzájom spoznať, vybudovať si dôveru, musím spoznať silné stránky jednotlivých ľudí. Zmena nastane určite aj pri procesoch. Nie však preto, lebo som to ja, ale preto, lebo aj ja prinášam niečo, čím môžem systém obohatiť. Rovnako ako ten systém môže obohatiť mňa. Je to obojstranný vývoj, ktorý sa bude odohrávať nielen na produkte, ale aj po ľudskej stránke.

Prišli ste už v BMW k nejakému pripravovanému modelu a navrhli jeho časť prerobiť?

Ešte je skoro. Ste v novej kultúre, na tieto veci si treba nechať čas. Je dôležité, aby som si tento začiatok vychutnal. Som v inom koncerne, čiže aj keď už mám skúsenosti z rôznych značiek, je to úplne iný príbeh. Sú tu iní ľudia, odlišné procesy. Keď som sa predtým presúval v rámci jedného koncernu, poznal som svetové strany, poznal som ľudí na určitých miestach. Tu je to pestrejšie.

Spravilo BMW v posledných rokoch nejaký model, s ktorým sa po dizajnovej stránke nestotožňujete a tešíte sa, ako ho upravíte?

Ani nie. Na tejto značke obdivujem to, že každý produkt je kvalitný, atraktívny a má silné stránky. Môžeme, samozrejme, špekulovať o nejakom aute, jeho proporciách alebo trhovej pozícii, ale to by sme zachádzali do veľkých detailov. BMW má schopnosť a všetky predpoklady, aby vytváralo zakaždým kvalitný produkt. Otázka do budúcnosti je, do akej miery je ich podobnosť v súčasnosti dôležitá alebo do akej miery by sa mohli oddeliť.

Jozef KabáňZdroj: Viktor Jordan

Dizajn a elektromobilita

Šéfdizajnér značky Jaguar nedávno vyhlásil, že pravdepodobne robil na poslednom aute so spaľovacím motorom. Čo pre vás ako dizajnéra znamená nástup elektrických vozidiel?

Pohon má veľký vplyv na architektúru auta. Nejde už len o skladbu podvozka, ale aj všeobecné proporcie. Sú tu dva faktory. Jedným je pohon a druhým človek ako taký. Keď sa pozrieme na to, ako sa auto využíva, akým spôsobom sa v ňom ľudia pohybujú a čo sa s tým všetkým spája, zistíme, že dve tretiny auta sú ovplyvnené našou ergonómiou a našimi potrebami. A tá jedna tretina je modulovateľná na základe pohonu. Elektromobilita je fantastická príležitosť aj pre dizajnérov opäť sa pohnúť trochu ďalej a posunúť aj dizajn áut. Zároveň však musíme rátať aj s ďalším faktorom, ktorým nie je len fyzická, ale aj mentálna stránka človeka. Ľudia majú určité očakávania od proporcií a estetiky. To nás bude ešte držať pri určitých proporciách.

Nechcem len kontinuitu toho, čo už je, chcem nastaviť aj nové smery 

Nie je to aj o tradicionalizme značky?

Ani nie. Je to niečo, čo človek v sebe má, na základe čoho rozlišuje predmety. A proporcia patrí k tomu. Oko je schopné zvyknúť si na akúkoľvek proporciu, ale je tam faktor času. Určitú úlohu zohráva aj to, kto nové proporcie prinesie. Ak je to prémiová značka, je to jednoduchšie stráviteľné.

Jozef KabáňZdroj: Viktor Jordan

BMW oddelilo dizajnovú divíziu elektrických áut. Je to preto, že klasický dizajn vozidiel so spaľovacím motorom nemôže fungovať s elektromobilmi?

Je dôležité sa pozrieť na čas, kedy sa tento krok uskutočnil a za akých podmienok. Stalo sa to pred mnohými rokmi.

Vtedy patrilo BMW k priekopníkom tejto technológie a dnes má vďaka tomu relatívne veľké skúsenosti. V tom čase však bola flexibilita dôležitým faktorom, aby sa veci podarilo zrealizovať rýchlo. Preto zrejme padlo rozhodnutie oddeliť tieto dva svety, aby sa navzájom podporovali a neobmedzovali.

Do akej miery je vonkajší dizajn stále rozlišujúcim prvkom medzi značkami? Nehrozí, že autá budú málo emocionálne zvonku a práca dizajnérov sa sústredí viac na interiér?

O to nemám obavy. Nikdy nezaškodí, keď aj vonkajší vzhľad bude atraktívny. Závisí aj od danej firmy, na čo sa viac zameria. Bez toho, aby auto bolo zvonku atraktívne, to ani v budúcnosti nebude ľahké. Skôr si myslím, že sa jednotlivé časti procesu vývoja auta budú užšie prepájať. Už nebude dôležité, kto robil dizajn exteriéru, interiéru, kto mal na starosti konštrukciu, ale aký bude celkový zážitok z auta. Je to ako pri cestovaní. Nestačí si zobrať dobré lietadlo, dobrý hotel, ale otázka je aj to, čo sa udeje medzi tým. Ako sa dostanem z letiska do hotela. To môže silno ovplyvniť celý zážitok. Automobil ako taký nebude len otázkou rozdelených zážitkov, bude to čo najucelenejší pocit. Prepájanie rôznych zmyslov. Už dnes si môžete v BMW radu 5 objednať z dvoch druhov vôní, ktoré môžete striedať. Tieto zážitky budú omnoho intenzívnejšie a nároky zákazníkov oveľa vyššie.

Aká zmena je pre dizajnéra nástup samojazdiacich áut?

Veľká. Znamená to úplne iný pohľad na vec, pretože zrazu sa radikálne mení spôsob používania produktu, z čoho vyplýva mnoho otázok, ktoré vám menia nielen detaily v aute, ale aj kompletnú architektúru. Zrazu zistíte, že priestor, ktorý máte, môžete používať úplne inak. Predstavte si, že sa zbavíte volantu a začnete riešiť priestor inak. Ak sa budete chcieť so sedadlom otočiť, prídete na to, že doterajšia architektúra vám dala veľa, ale aj ona má svoje limity.

Bez Číny to nepôjde

Prispôsobuje sa dizajn áut situácii, keď automobilky majú čoraz viac zákazníkov v Ázii a nie v Európe či v USA?

Netýka sa to len automobiliek. Čína je dominantná krajina. Je to priestor, ktorý ovplyvňuje ekonomicky vývoj celého sveta. V dnešnej dobe je to jeden z faktorov, ktorý človek musí brať seriózne do úvahy. Byť neúspešný v Číne znamená problém. Ak chcete byť jednotkou, nemôžete si to dovoliť. Otázka je, do akej miery a aké vplyvy implementujete. Aj v Ázii či Amerike ľudia očakávajú od prémiovej značky trochu iné postavenie k týmto regionálnym trendom. Očakávajú istý nadhľad. Nie je to ako pri menších značkách, ktoré sú veľmi závislé od tohto regionálneho trhu.

Ak chcete byť jednotkou, nemôžete si neúspech v Číne dovoliť 

Čiže prémiová značka má väčšiu voľnosť a nemusí sa až tak prispôsobovať?

Prémiovosť je skôr o značke. Ten faktor je tam stále veľmi dôležitý, neznamená to však, že by to malo firmu zaslepiť. Je dôležité, aby aj tieto značky sledovali trh a dokonca ešte viac ako iné. Ak totiž chcete stanoviť trend, musíte vedieť čo najviac o tom, ako tá krajina funguje.

Jozef KabáňZdroj: Viktor Jordan

Je dnes ešte možné vymyslieť naozaj revolučný dizajnový produkt ako kedysi?

Vždy je to možné, ale nie je to jednoduché. Funguje to na úplne inom základe. Niekedy je to jednoduchšie pre menšiu značku ako pre väčšiu. Sú obdobia a trendy, keď sa určitý dizajnový prvok, napríklad delené svetlá, vyčerpá. Začnete mať ten pocit, že ste sa dostali na koniec cesty. Vtedy treba vedieť odhadnúť správny moment. Najlepšie ešte v čase, keď je na rastúcej vlne, pretože ak už padá, situácia je omnoho hektickejšia.

Chystá sa už do tejto fázy aj popularita SUV modelov?

Záleží, z akého uhla pohľadu sa na to pozeráme. Z pohľadu Európana sú možno tie autá už veľké, ale v iných krajinách by sme sa stále bavili o malých alebo stredne veľkých autách. Závisí taktiež od toho, akým spôsobom dokážeme motivovať ľudí pre iné trendy. SUV smer má v sebe veľké čaro, ktoré nie je spojené len s tým, že môžem jazdiť off- -road, čo nie každý využíva. Ľudia ich uprednostňujú aj pre vyšší posed a z toho vyplývajúci zážitok z jazdy. Jazdiť v SUV pred pár rokmi bol úplne iný zážitok ako dnes.

Na čom teraz jazdíte?

Mám BMW radu 5. Je to limuzína, na čo som si musel zvyknúť. Väčšinou som mal totiž kombi alebo naposledy ešte v Škode to bol Kodiaq. Hneď prvý týždeň sa mi však podarilo pri parkovaní odtrhnúť predný nárazník. Hneď som si teda overil, že športové autá majú podvozok naozaj nízko. 

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 15/2018. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 9

Rubrika Rozhovor

Tagy Jozef Kabaň