Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Najväčší slovenskí rajčinári tiahnu na Maďarsko

Paradajky sú so 17 kilogramami na osobu ročne najkonzumovanejšou zeleninou v krajine a zároveň lákavým investičným cieľom. Skleníky na ich pestovanie začali stavať nielen tunajší farmári, ale aj finanční investori. Časy, keď sa rajčiny vozili takmer výhradne z cudziny, tak už vymizli. Zlomom pre brandžu bolo, keď si Slováci začali za chutnejšiu domácu paradajku priplácať. Ich produkcia je u nás síce nákladovo náročnejšia ako v južnejších krajinách, no domáca paradajka dozretá na koreni je chutnejšia ako dovozová, ktorá dozrieva tisícky kilometrov v kamiónoch.

15.04.2018, 19:11 | Ivan Haluza | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 6

No ako to už s investičnými hitmi býva, po čase sa to s ich rastom prestrelí a v cenovom boji niektorí hráči aj skončia. To, že sa sem údajne blíži aj biznis s paradajkami, hlásia ich najväčší tunajší pestovatelia, ktorí veľké a moderné skleníky rozbehli ako prví už pred tuctom rokov. Samozrejme, zo strany pestovateľskej skupiny GreenCoop, ktorá je známa svojou značkou Veselá žitnoostrovská paradajka, by to mohla byť iba hra na odstrašenie nových konkurentov.

No aj samotný GreenCoop tu už ďalšie skleníky stavať nechce. Svoj biznis rozširuje do inej krajiny. Skleníky ide stavať v zeleninársky silnom Maďarsku. Uspieť tam bude výzva. No podľa štyroch mladých Dunajskostredčanov stojacich za skupinou je doma už pritesno. Oni však svojim doterajším dlhoročným skúsenostiam veria.

Skleníkové pestovanie paradajok firmy GreenCoopZdroj: Maňo Štrauch

Na mladistvom drajve

Dnes majú štyria kamaráti zo školských čias (Juraj Kukucs, Gergely Szigeti, Roman Juhász a Zsolt Bindics) na Slovensku nielen najväčšiu firmu na paradajky, ale aj najefektívnejšiu farmu. Ich skleníky na rajčiny, ale aj na uhorky síce zaberajú na viacerých miestach od Dunajskej Stredy až po Hurbanovo len 23 hektárov, no ich biznis zamestnáva až 350 ľudí. A ročne prináša tržby 12 miliónov eur. Na porovnanie, aj tie najväčšie družstvá v krajine, ktoré sa rozprestierajú na piatich tisícoch hektárov, sa k takémuto obratu iba blížia.

Ich skleníky s modernými technológiami na pestovanie i ochranu plodín sú nielen mimoriadne produktívne, ale aj finančne náročné. Štvorica Dunajskostredčanov na vytvorenie svojho impéria vynaložila už 35 miliónov eur. A to začínala pôvodne od nuly. Po prelome milénia ešte ako dvadsiatnici z malých úspor rozbehli najskôr dovoz ovocia a zeleniny. S výstavbou vlastných skleníkov začali až v roku 2006, keď si už dodržiavaním kontraktov získali aj dôveru obchodných reťazcov.

Neprehliadnite

Hore ich okrem serióznosti vyšvihlo aj využívanie holandských 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 6

Rubrika Podnikanie

Tagy paradajky