Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Tu výtlk, tam jama. Prečo stále jazdíme po deravých cestách

Tankodróm v starostlivosti Stredočeského kraja alebo Vodiči, pozor! Idete po ceste v starostlivosti krajského úradu. Takéto tabule rozvešali v marci v Kladne. V Česku sa blížia komunálne voľby a kvalita ciest je prirodzenou súčasťou predvolebného boja. Podobná situácia s komunálnymi cestami je aj na Slovensku. V havarijnom stave je 557 kilometrov ciest a v nevyhovujúcom dokonca vyše 3 500 kilometrov. A hoci pred voľbami komunálni politici zakaždým sľubujú, že v prvom rade opravia cesty, ľudia majú oprávnený pocit, že realita je nakoniec iná.

15.05.2018, 12:35 | Katarína Ragáčová | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 16

Vyše tretiny nevyhovuje

Podľa Slovenskej správy ciest je až tretina komunikácií druhej a tretej triedy, teda tých, ktoré spravujú kraje, v nevyhovujúcom či havarijnom stave. Vysokou rýchlosťou sa blížia k počtu rozbitých ciest prvej triedy, z ktorých je v kritickom stave neuveriteľných štyridsať percent.

Osobitnou kapitolou sú mosty na komunálnych komunikáciách. V zlom, veľmi zlom a havarijnom stave je každý desiaty. Horšie však je, že narastá počet tých, ktorým hrozí zrútenie. Začiatkom roka to zistil Najvyšší kontrolný úrad.

„Práve štát pri vzniku samosprávnych krajov odovzdal cesty a mosty v zlom stave s obrovským modernizačným dlhom. Na samosprávne kraje tak uviazal bremeno, ktoré pri súčasnom nastavení financovania nie sú schopné odstrániť,“ konštatuje Martina Remencová zo Žilinského samosprávneho kraja.

Komunikácie ničia v prvom rade ťažké kamióny, ktoré obchádzajú spoplatnené cesty, ale aj horúčkovitá činnosť developerov, budovanie logistických centier či priemyselných parkov. Tak to aspoň tvrdia predstavitelia krajov.

Neprehliadnite

„Dochádza k prehriatiu a tým k mäknutiu živičných vrstiev vozovky, vytváraniu takzvaných koľají, čo má za následok zhoršenie jazdných vlastností. Pri veľmi vysokých teplotách cesty najviac poškodzujú ťažké nákladné a často preťažené vozidlá,“ vysvetľuje Oľga Prekopová z Nitrianskeho kraja. Tieto cesty pritom nie sú projektované na takéto veľké zaťaženie.

Kto za to môže? Vyhovárajúci sa alibisti

Zodpovednosť za stav ciest 2. a 3. triedy na seba nechce zobrať štát ani kraje. Tie, ktoré majú cesty druhej a tretej triedy v správe, ukazujú na štát. Pripomínajú, že im pred štrnástimi rokmi dal do správy rozbité cesty, ale nijako sa nepostaral o to, aby mali na ich údržbu, opravu či sanáciu. Dokonca im odovzdal cesty, ktoré stoja na majetkovo nedoriešených pozemkoch, pričom ak by chceli kraje vykúpiť všetky pozemky pod týmito cestami, potrebovali by na to milióny eur. Premiér Peter Pellegrini sa však od problému dištancuje: „Zvykli sme si [hovoriť], vláda, pomáhaj. Každý však máme svoju zodpovednosť. Aj samosprávne kraje.“

Štát peniaze nedá

Z peňazí, ktoré majú kraje v rozpočtoch, dokážu opraviť len časť spravovaných ciest. Na ilustráciu: Prešovský kraj spravuje približne 2 442 kilometrov ciest druhej a tretej triedy. No v rámci obnovy, rekonštrukcie či modernizácie vyrieši ročne 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 16

Rubrika Ekonomika

Tagy cesty, mestá, obce, samosprávy, Správna samospráva