Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Nie strašenie, ale fakt: pod Strečnom hrozí tragédia, rezorty otáľajú

Pred piatimi rokmi bola veľmi podobná situácia. Vláda vedela o nebezpečnom brale, no kým prišlo k jeho aspoň čiastočnému zabezpečeniu, stihol na cestu spadnúť tonový balvan. Počas vlaňajšej sanácie brala sa na vtedy uzavretú cestu zrútil stotonový blok. Geostatici upozorňujú, že je nevyhnutné čo najskôr pokračovať v sanácii.

05.06.2018, 17:47 | Katarína Ragáčová | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 9

Hrozba pre posádky áut

Desaťtisíce ľudí sú denne ohrozené, keď prechádzajú autami popod strečnianske bralo. To nie je strašenie ani zveličenie, ale fakt. Geostatici z SG Geotechnika, ktorí bralo sanovali a pre ministerstvo životného prostredia vypracovali aj záverečnú správu o sanácii Strečna, to opísali takto: „V prípade uvoľnenia nebezpečného bloku alebo jeho časti a pádu na komunikáciu počas plnej premávky by došlo k fatálnym dôsledkom a pravdepodobne aj stratám na ľudských životoch.“

Odborníci z SG Geotechnika hovoria, že uvoľnenie stotonového skalného bloku, ktorý sa roztrieštil o skalné bralo a dopadol na ochrannú vrstvu cesty vedúcej popod Strečno, jasne potvrdilo pretrvávajúce nebezpečenstvo. Cesta popod Strečno patrí medzi najfrekventovanejšie na Slovensku. Denne tadiaľ prejde až 32-tisíc áut, z toho je podľa INEKO asi sedemtisíc nákladných.

Zosun skalného masívu pod StrečnomZdroj: Vladimír / Youtube

Ak by niekto chcel hovoriť o strašení, stačí si pripomenúť podobnú situáciu spred troch rokov. V júli 2015 na výjazdovom rokovaní vlády v Ružomberku rečnil vtedajší premiér Robert Fico, že Strečno je hrozbou. „Do návrhu uznesenia sme zaradili aj kroky, ktoré je potrebné urobiť v súvislosti s hrozbou pádu časti skaly zo skalného brala Strečno. To by mohlo ohroziť dopravnú infraštruktúru cesty, ktorá, ak by bola zastavená, tak si to nevieme celkom predstaviť,“ povedal vtedajší premiér.

Od času, keď R. Fico označil Strečno za hrozbu, prešli do začiatku sanácie takmer dva roky. A v novembri 2016 sa z brala uvoľnil tonový balvan, ktorý spadol na cestu. Jeho pád sa neskončil nešťastím vďaka tomu, že v tom čase cez cestu nikto neprechádzal.

Stabilizácia hradnej steny na brale StrečnoZdroj: SITA/Milo Fabian

Komunikácia, ktorá popod Strečno vedie, je najrýchlejšou spojnicou severom Slovenska. A pravdepodobne bude až do roku 2020, keď by konečne mal byť hotový diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Aj Národná diaľničná spoločnosť na svojom webe píše, že „vybudovaním trinásťkilometrovej diaľnice, ktorej súčasťou je aktuálne najdlhší tunel Višňové, sa motoristi vyhnú komplikovanému úseku pod hradom Strečno a ušetria až pätnásť minút jazdy“.

Doterajšie spevnenie skaly nestačí, vodiči by sa mali opäť pripraviť na obchádzky 

Ibaže výstavba tunela sa komplikuje, stále nie je úplne prerazený. Odhady spred mesiaca hovorili o tom, že by sa tak malo stať v lete, pritom pôvodný termín bol koniec minulého roka. Národná diaľničná spoločnosť pre TREND aktuálne priznala, že sa tunel neprerazí skôr ako na jeseň.

Úsek, vďaka ktorému sa motoristi vyhnú Strečnu, tak bude hotový najskôr koncom roka 2020, no je možné, že sa jeho oficiálne otvorenie posunie až na začiatok roka 2021, čo zatiaľ diaľničná spoločnosť nepripúšťa.

Združenie stavebných spoločností Salini Impregilo a Dúha, ktoré úsek stavajú od leta 2014, sa odvoláva na geologické podmienky na stavbe.

Neprehliadnite

Problematických 140 metrov cesty

Nech už sú dôvody akékoľvek, faktom je, že 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 9

Rubrika Ekonomika

Tagy Strečno