Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo Dell a spol. zo Slovenska tak skoro neodídu

O servisných (shared services) centrách, ktoré na Slovensku v uplynulých rokoch vybudovali zväčša nadnárodné korporácie, sa zvykne hovoriť ako o jednom z pilierov slovenskej ekonomiky. Tak z pohľadu zamestnanosti, ako aj z hľadiska pridanej hodnoty.

14.06.2018, 17:49 | Jozef Andacký | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 3

TREND dlhodobo zaznamenáva údaje o takmer dvoch desiatkach takýchto centier, ktoré prevádzkujú ítečkové firmy. Z tých aktuálnych vyplýva, že hoci sa počet pracovníkov vlani v globále veľmi nezvýšil, väčšina centier rástla, pokiaľ ide o kompetencie a význam pre materské koncerny.

  • Na konci článku nájdete Najväčšie servisné centrá za rok 2017

Rozvoj talentov

Počet ľudí, ktorí pracujú v slovenských podnikových a delivery centrách ítečkových firiem, za posledné štyri roky stúpol o 15 percent. Vlani vzrástol „len“ o necelé percento, čím mierne prekročil úroveň 22-tisíc obsadených pracovných pozícií.

Niektoré firmy sú naďalej na dynamickej rastovej trajektórii, v iných zasa ľudí ubudlo. Najviac nováčikov nabrali Dell (210), A&T (165), Deutsche Telekom Services Europe (150) a Accenture Technology Solutions (130). Naopak, poklesy zaznamenali Enterprise Services (-230), T-Systems a delivery odnož Accenture (-110).

Hlavný vývojový trend naprieč celým sektorom je pokračujúca zmena štruktúry centier, čo sa týka pracovnej náplne a najmä jej sofistikovanosti.

Neprehliadnite

Ilustrovať ho možno na najväčšej divízii košického T-Systemsu pre outsourcing podnikových telekomunikačných a IT systémov, v ktorej pracuje dva a pol tisíca ľudí. Na jej číslach vidieť, že z nej odchádzajú pozície s nižšou pridanou hodnotou. Šéf stratégie firmy Martin Džbor tento trend vyčísľuje na sto až dvesto ľudí za rok.

Naopak, vo firme pribúda profilov s vyššou pridanou hodnotou. Ide o pozície, ktorých pracovnou náplňou je inžiniering info-komunikačných technológií, podniková architektúra, projektový manažment či prevádzkový manažment.

Podľa M. Džbora tieto profily prichádzajú v rozsahu 100 až 150 pozícií v priebehu roka. Razantnejší prechod k službám vyššej úrovne pripisuje rozvoju cloudových platforiem, ako sú Amazon Web Services a Microsoft Azure, ale aj rozvoju talentov vo firme. Očakáva tiež rast počtu komplexných rolí pre priamy kontakt so zákazníkom (40 až 100 ľudí).

Vnútorné presuny

Ďalším faktorom, ktorý vplýva na situáciu v slovenských servisných centrách, sú reštrukturalizačné pohyby v rámci materskej korporácie.

Napríklad Deutsche Telekom Services Europe vlani otvorila novú pobočku v Košiciach, do ktorej prešla časť kompetencií a ľudí z tamojšieho T-Systemsu. Doteraz fungovala len v Bratislave. Tendencia presunu kompetencií má pokračovať aj v tomto roku. Počíta preto s náborom nových zamestnancov v oboch svojich lokalitách.

Ďalší rozmach centier ohrozuje najmä nedostatok kvalifikovaných pracovníkov 

Vnútorná reštrukturalizácia zamiešala karty aj v ďalšom prípade. V apríli minulého roka sa na globálnej úrovni spojili spoločnosti HPE Enterprise Services a CSC – do novej entity s názvom DXC Technology. Pod túto značku prešli aj slovenské centrá Enterprise Services, z ktorých to najmenšie už pri nej po novom nefiguruje.

V dôsledku reorganizácie sa celkový počet pracovníkov znížil o 15 percent. Na druhej strane, možno len dočasne, lebo firma avizuje ďalší nábor v tomto roku. Aktuálne má otvorených viac ako 150 pracovných pozícií.

Roboty prichádzajú

Rast kompetencií slovenských centier je mimoriadne dôležitý z pohľadu ich dlhodobej perspektívy. Čím významnejšiu úlohu v interných štruktúrach zohrávajú, tým ťažšie sú nahraditeľné.

„Vybudovať takéto bizniscentrum je otázka piatich-desiatich rokov a presun späť do USA by bol veľmi nákladný a komplikovaný, prevádzka by bola dvoj- až trojnásobne drahšia a došlo by k obrovskému prerušeniu ‚výroby‘,“ vyratúva dôvody viceprezident Dellu pre finančné operácie Martin Bednár. Všetky materské firmy sa podľa neho pozerajú skôr na to, ako svoje centrá viac využiť.

Ďalší rozmach centier v súčasnosti ohrozuje najmä nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Dôvodom je neschopnosť slovenského školstva prispôsobiť sa potrebám trhu, prakticky nulové reformné vládne opatrenia a masový exodus najväčších talentov do cudziny.

Slovensko, najmä Bratislava a Košice, síce stále lákajú nových záujemcov o prevádzkovanie servisného centra, no po zmapovaní situácie sa radšej rozhodnú pre inú krajinu – Rumunsko, Česko, Maďarsko alebo Poľsko. Agentúra SARIO tvrdí, že záujemcovia o vybudovanie centra s viac ako tisíc ľuďmi považujú pôsobenie na Slovensku za komplikované.

„Mali by to ťažké aj preto, že zavedené centrá majú nastavené konkurencieschopné platy, benefity a kariérne možnosti, pričom si vedia udržať kľúčových ľudí,“ dodáva M. Bednár.

Faktorom, ktorému sa servisné centrá zrejme nevyhnú, je automatizácia niektorých činností. Technológia takzvaných softvérových robotov vie zabezpečiť stereotypné činnosti v oblasti financií, nákupu či HR efektívnejšie, akoby ich robil človek.

Podľa predpovedí analytických firiem môžu roboty nahradiť až niekoľko desiatok percent pracovníkov v administratíve a podnikových službách. Zdá sa to ako hudba vzdialenej budúcnosti, ale prvých virtuálnych spolupracovníkov už majú aj niektorí Slováci. 

Servisné centrá na Slovensku (2017)
Názov centra Počet pracovníkov na konci roka Náplň činnosti
2017 2016 2015
1. IBM International Services Centre, s.r.o., Bratislava International Services Centre 5 057 5 130 4 504 služby účtovníctva, spracovania dát, administrácie interných IT systémov, poradenstva a marketingu pre spoločnosti skupiny IBM v Európe a vo svete
2. T-Systems Slovakia, s.r.o., Košice Global Nearshore Centre 3 758 3 871 3 668 služby outsourcingu IT systémov a riešení a podnikových finančných procesov pre interných členov skupiny Deutsche Telekom, ako aj globálnych zákazníkov skupiny Deutsche Telekom
ICT Operation Nearshore Centre 2 529 2 742 2 682 IT služby pre telekomunikačné systémy a počítačové (cloudové) systémy – projektovanie, riadenie a poskytovanie podnikových telekomunikačných riešení a zdieľaných IKT platforiem
Deutsche Telekom IT Centre 1 016 845 697 služby zákazníckych aplikačných riešení, vývoj aplikácií a riešení pre interných zákazníkov skupiny Deutsche Telekom
Business Services Centre – Finance & Controlling 80 153 128 outsourcing služieb financií a kontroly; predaj, predpredaj a konzultácie (pokročilé služby) – pre sesterské spoločnosti T-Systems International
G&A (podpora pobočky) 133 131 161 administratívna a IT podpora zamestnancov, manažment ľudských zdrojov, riadenie financií, podniková stratégia, korporátna komunikácia
3. AT&T Global Network Services Slovakia, s.r.o., Bratislava Service Delivery Shared Service Center 3 577 3 412 3 026 zákaznícka podpora a sieťový inžiniering pre klientov v regióne EMEA a ostatných častí sveta
4. Dell, s.r.o., Bratislava Global Business Centre 1 982 1 772 1 667 podpora zákazníkov v regióne EMEA, interné služby pre materskú korporáciu
Finančné centrum pre región EMEA (Finance) 690 629 614 finančné účtovníctvo, finančné analýzy, rozpočet, mzdy, dane, správa finančných systémov, reporting pre obchodné jednotky, interný audit
Oddelenie služieb zákazníkom (Services) 632 525 546 technická podpora pre nemecky, poľsky, česky a slovensky hovoriacich zákazníkov, podpora Alienware pre EMEA; podpora pri dodaní tovaru, kontaktné centrum pre nemecky, anglicky, poľsky, slovensky, česky, maďarsky a rusky hovoriacich zákazníkov
Marketingové centrum (Marketing) 274 267 157 produktový manažment, cenotvorba, plánovanie predaja, prieskum trhu, biznis analýzy pre EMEA, marketingová podpora pre nemecky hovoriacich zákazníkov
Oddelenie predaja (Sales) 143 270 288 predaj počítačových a periférií v regióne nemecky, česky a slovensky hovoriacich zákazníkov
Podpora pobočky 137 81 62 administratívna a IT podpora zamestnancov, manažment ľudských zdrojov
IT 106 IT služby, analýza a spracovanie dát
5. DXC Technology Bratislava 1 DXC Technology Bratislava 1 244 1 475 1 497 služby a podpora zákazníkov najmä v regióne EMEA, optimalizácia procesov, aplikačného portfólia, vývoj servisných riešení
Deliver 1 119 1 214 1 230 implementácia riešení v spolupráci s celosvetovou korporátnou sieťou DXC
Build 125 205 176 tvorba riešení digitálnej transformácie pre európskych zákazníkov
Global Solution Center 56 31 vývojové riešenia, integrácia komerčných návrhov, nastavovanie business case
6. Accenture Technology Solutions – Slovakia, s.r.o., Bratislava Advanced Technology Center 1 040 910 860 riešenia digitálnej transformácie, systémová integrácia a aplikačné služby pre zákazníkov z Európy, ako aj lokálnych klientov
7. Amazon /Slovakia/, s.r.o., Bratislava Amazon European Support Center 850 850 650 podpora európskych tímov Amazonu a obchodných partnerov v regióne EMEA, správa online katalógu produktov
8. Lenovo (Slovakia) / Lenovo Global Technology Slovakia / Lenovo Business Services Slovakia, s.r.o., Bratislava Lenovo Slovakia 755 760 707 poskytovanie servisu pre interných aj externých zákazníkov a obchodných partnerov z regiónu EMEA, Severnej a Južnej Ameriky
9. Deutsche Telekom Services Europe Slovakia, s.r.o., Bratislava 2 DTSE SK 640 487 408 služby v oblasti účtovníctva a nákupu pre koncernové spoločnosti skupiny Deutsche Telekom z celého sveta
10. Accenture, s.r.o., Bratislava / Accenture Services, s.r.o., Bratislava Delivery Center for Accenture Operations 587 698 717 outsourcing podnikových procesov (obstarávanie, financie, účtovníctvo a starostlivosť o zákazníkov), automatizácia a robotizácia procesov pre klientov z Európy
11. Uniqa Group Service Center, s.r.o., Nitra 3 Group Service Center 522 502 n služby pre materskú spoločnosť
Cross Border Service 428 416 n administratívna správa poistného kmeňa v Uniqa Group, personalistika, účtovníctvo
Software Service 78 75 n vývoj softvéru
Back Office Service 16 11 n podpora chodu spoločnosti
12. First Data Slovakia, s.r.o., Bratislava 4 First Data Slovakia 480 472 463 služby prevádzky platobných systémov prostredníctvom platobných kariet, ATM a POS terminálov pre zákazníkov v regióne EMEA
13. Siemens / Siemens Healthcare, s.r.o., Bratislava Siemens/Siemens Healthcare 431 357 287 vývoj softvéru a riadiacich systémov
Corporate Technology Development Center 247 218 196 vývoj softvéru najmä pre sektor Healthcare
Corporate Technology 111 85 64 vývoj softvéru pre automatizáciu a riadenie výroby, automatizáciu budov a železničnej dopravy
Energy Management 73 54 27 vývoj softvéru a inžinieringu pre dispečerské systémy v energetike
14. Orange Business Services Slovakia, s.r.o., Bratislava Competency & Support Center 382 334 320 podpora v oblasti technického dizajnu, obchodných aktivít, produktového a komerčného manažmentu pre medzinárodných zákazníkov
15. Soitron, s.r.o., Bratislava Dohľadové centrum 267 327 330 vzdialená správa serverovej a sieťovej infraštruktúry, správa databáz, aplikácií a CRM systémov pre slovenských a zahraničných zákazníkov, riadenie aktív a nákup úzko súvisiaci s IT infraštruktúrou
16. Fpt Slovakia, s.r.o., Košice Fpt Slovakia 248 257 264 outsourcingové a manažované služby externým klientom
17. Competence Call Center Bratislava, s.r.o. Competence Call Center 177 197 209 outsourcing služieb outbound, inbound, direct marketingu; písomná korešpondencia
18. Datalan, a.s., Bratislava Servisné stredisko 57 64 68 IT outsourcing, servis IT produktov, implementácia a podpora IKT riešení, call centrum
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami, Register účtových závierok a odhady TRENDU
Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 22/2018. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €
  • Tlačiť
  • 3

Rubrika TREND TOP v infotechnológiách

Tagy AT&T, Dell, IBM, TREND TOP v infotechnológiách 2018