Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Byt o tretinu lacnejšie? Dražby lákajú bežných kupujúcich

Zostáva ešte asi pol hodiny do začiatku dražby a pred budovou, kde sa má aukcia uskutočniť, je rušno. Dražiť sa má kancelársky priestor v centre Bratislavy aj garsónka v Dúbravke. Práve ona prilákala väčšinu záujemcov, ktorí reagovali na cenu. Kúpiť byt v hlavnom meste za 58-tisíc eur je viac než lákavé. V miestnosti je pestrá zmes asi dvadsiatich záujemcov. Na niektorých vidno, že na podobnej akcii nie sú prvýkrát a dražbu berú rutinne. Až neskôr sa dozvedáme, že ide o zástupcov realitných kancelárií. Z účastí na dražbe si spravili pravidelný rituál. Ponuka na trhu nie je až taká bohatá, dopyt stále vysoký. Šanca kúpiť výhodne nehnuteľnosť a neskôr ju s maržou predať je reálna.

21.06.2018, 05:05 | Tomáš Vašuta | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

Práve oni sú najviac aktívni v počiatočnom licitovaní ceny. Ich aktivita sa však pri prekročení hranice 66-tisíc eur končí. Utrúsia pár slov a s pobavením sledujú súboj „finalistov“. O byt v mestskej časti Bratislavy sa nakoniec bije štyridsiatnik s asi 25-ročnou záujemkyňou. Na prekvapenie všetkých si byt vydražila výrazne najmladšia účastníčka aukcie. Za garsónku bola ochotná zaplatiť 72-tisíc eur. Aj tento obraz ilustruje, že podoba dražieb sa za posledné desaťročia výrazne zmenila a je v oveľa väčšej miere otvorená aj bežným kupujúcim.

Obavy z dražby

Aj keď sú dražby v dnešnej podobe prístupné ako akýkoľvek iný druh obchodu, veľa ľudí má voči nim predsudky. „Psychologická bariéra spočíva v mylných predstavách, že dražba je niečo pokútne alebo ,zaručene‘ zmanipulované,“ vysvetľuje pre TREND Peter Babka, predseda predstavenstva spoločnosti Dupos Invest, ktorá sa zaoberá aj dražbami.

Ako hovorí, aj tento aspekt sa premieta do zloženia dražobníkov. „Podľa nášho odhadu 90 percent kupujúcich tvoria realitní obchodníci, sprostredkovatelia, realitné kancelárie a len asi desať percent sú koneční kupujúci,“ vypočítava P. Babka.

Neprehliadnite

Dôvod prevahy obchodníkov je jasný. „Typickým účastníkom dražby je obchodník s nehnuteľnosťami, a to z prozaického dôvodu. Na dražbe sa kupujú štatisticky lacnejšie nehnuteľnosti, a teda rozdiel medzi kúpou na dražbe a následným predajom konečnému užívateľovi je lákadlom pre obchodníkov,“ konštatuje Michal Sedlačko, konateľ spoločnosti Dražobník. Cesta, ako sa dostať na dražbu aj pre bežného kupujúceho, nie je vôbec zložitá.

Naopak, dražobníci hovoria o prístupe bez bariér. „Proces zapojenia sa do dražby ešte nikdy nebol jednoduchší ako v súčasnosti. Bežnému kupujúcemu stačí primárne sledovať ponuku dražobnej spoločnosti,“ vysvetľuje Tomáš Šufák, riaditeľ divízie dražieb spoločnosti Licitor Group. Na trhu pritom pôsobia desiatky dražobných spoločností a tie lepšie majú pravidelne aktualizovanú ponuku na svojich internetových stránkach. Zväčša je pri nej dostupná aj fotogaléria či znalecký posudok.

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Extra reality

Tagy dražba

Diskusia (0 reakcií)