Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Čo nám prinesie piata automobilka a prečo nám nehrozí osud Detroitu

Tri roky po rozhodnutí britsko-indickej automobilky Jaguar Land Rover postaviť svoj nový závod na Slovensku sa hovorí o možnom príchode ďalšej automobilky. Kým jej meno, ako aj akékoľvek ďalšie podrobnosti nie sú známe, informácia potvrdená aj vládnymi predstaviteľmi opäť otvorila debatu o prílišnej naviazanosti Slovenska na automobilový priemysel a skloňuje sa aj riziko rovnakého osudu, aký po globálnej finančnej kríze zastihol americký Detroit.

16.07.2018, 18:55 | Lukáš Kvašňák | Michal Lehuta | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 10

V prvom rade si treba povedať, že Slovensko je v inej pozícii ako detroitský Motor City. Ten je domovom troch veľkých automobiliek – General Motors, Ford a Chrysler. Slovensko je, naopak, krajina bez vlastnej automobilky, čím je totálne závislé od rozhodnutí firemných centrál v iných štátoch.

Zahraniční výrobcovia tu hľadali a stále hľadajú kvalifikovanú a lacnú pracovnú silu, blízkosť k svojim hlavným trhom bez vysokých ciel, stabilnú ekonomiku a širokú sieť dodávateľov.

Tri závody tunajších automobiliek – Volkswagen, PSA a Kia – patria v interných hodnoteniach svojich koncernov medzi tie najlepšie či už z pohľadu kvality alebo produktivity. Ich vyvážený výrobný mix zahŕňajúci malé mestské vozidlá, crossovery či luxusné SUV zase vyvažuje výkyvy v prípade prepadu predajov v jednom segmente. To sa ukázalo aj v krízovom roku 2009, keď produkcia automobilov v trojici slovenských závodov medziročne klesla o pätinu, no už o rok neskôr tieto straty vymazali a vrátili sa takmer na predkrízové čísla.

Navyše odlišné generačné cykly jednotlivých modelov rovnako stabilizujú produkciu v krajine, keďže je väčšia pravdepodobnosť, že aspoň jedna automobilka príde s novým alebo omladeným modelom, čo následne zvýši aj dopyt.

Belgický osud

Slovensko ako malá krajina bez vlastnej automobilky musí čeliť aj rizikám, ktoré sú najviditeľnejšie na príklade Belgicka. Práve tejto krajine, podobne ako dnes Slovensku, patrila v minulosti prvá priečka vo výrobe automobilov na tisíc obyvateľov. Presunom výroby áut do lacnejších krajín, vrátane nových členských štátov Európskej únie, miestna produkcia klesla o viac ako polovicu: z 1,2 milióna vozidiel v deväťdesiatych rokoch minulého storočia na vlaňajších 318-tisíc.

Neprehliadnite

Svoje fabriky tu od konca deväťdesiatych rokov postupne zavrel francúzsky Renault, neskôr sa pridal americký GM s fabrikou svojej vtedajšej európskej dcéry Opel a pred štyrmi rokmi ukončil výrobu v Genku aj Ford. Navyše nemecký Volkswagen presunul výrobu bestsellera Golf na domácu pôdu a torzo fabriky v Bruseli využila jeho značka Audi. Aj to len po mnohomiliónovej intervencii vlády. Zatvorenie finalizačných závodov znamenalo automaticky aj odchod dodávateľov.

Ako sa s tým Belgicko vyrovnalo? Časť 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 10

Rubrika Téma

Tagy automobilový priemysel