Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kto najviac zarába na štáte

Keď ministerstvo životného prostredia hľadalo pred tromi rokmi dodávateľa na nákup mediálneho priestoru, prihlásili sa mu do súťaže za 1,5 milióna eur len dvaja záujemcovia. V zákazke rezortu vnútra na softvér na identifikáciu ľudí za takmer sedem miliónov eur zasa súťažil jediný uchádzač. Obe súťaže sa skončili pre nedostatok súťažiacich tak, že predpokladaná cena sa presne na euro rovnala vysúťaženej.

23.07.2018, 19:41 | Xénia Makarová | © 2018 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 0

V podmienkach slovenského verejného obstarávania nejde o výnimočné súťaže. Oba opísané príklady skôr ilustrujú bežnú prax, ktorá nie je pre štát lichotivá. Podľa verejne dostupných štatistík z Vestníka verejného obstarávania sa jeden, nanajvýš dvaja záujemcovia objavujú až v polovici tendrov z posledných rokov. A až do 40 percent zákaziek sa končí tak, že predpokladaná cena pred vyhlásením súťaže sa rovnala vysúťaženej.

Neefektívne obstarávanie za štátne peniaze, zdá sa, začínajú seriózne riešiť na viacerých úradoch. TREND sa spolu s nimi aj s ďalšími odborníkmi ako napríklad ľuďmi z Finstat.sk či UVOstat.sk na problémy a podozrenia pozrel cez štatistiky. A to nielen o samotnom obstarávaní za posledných päť rokov, ale aj cez víťazné firmy.

Najväčšie diery

Vysoký podiel zákaziek, ktoré skončili na predpokladanej cene, prekvapil aj Petra Kundera z Aliancie fair-Play, ktorý sa téme verejného obstarávania venuje dlhodobo. Čo ho však neprekvapilo, je spomínaný často nízky počet uchádzačov.

Zdroj: Zsolt Lukács

„Eliminácia konkurencie je podľa mňa jeden z častých spôsobov korupcie vo verejnom obstarávaní.“ Deje sa to podľa neho napríklad vylúčením niektorých uchádzačov. Konkrétne to ilustruje na dávnejšom obstarávaní, do ktorého sa prihlásilo 13 firiem a 12 zo súťaže rovno vylúčili.

Neprehliadnite

„Ďalším problémom je 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Téma

Tagy verejné obstarávanie

Diskusia (0 reakcií)